2013-03-08, ostatnia aktualizacja 2013-03-08 07:37

Tester Delphi DS150E

Fot. Delphi

Fot. Delphi

Ten przyrząd diagnostyczny ma bardzo małe wymiary, ponieważ korzysta z oprogramowania zainstalowanego na uniwersalnym komputerze, z którym łączy się za pomocą technologii Bluetooth.

Moduł komunikacyjny testera wyposażony jest w 16-pinowe złącze OBD, dostępne są też przewody do gniazd diagnostycznych w starszych modelach samochodów. Ten interfejs może łączyć się bezprzewodowo z komputerem za pomocą Bluetooth albo kabla, co jest wskazane w przypadku aktualizacji oprogramowania lub operacji związanych z programowaniem sterowników silnika. W komputerze instaluje się oprogramowanie diagnostyczne działające w systemach Windows XP/2000/Vista/7. Minimalne zalecenia dotyczące sprzętu to: procesor Pentium 800 MHz lub podobny, 256 MB wewnętrznej pamięci, 250 MB miejsca na dysku, rozdzielczość ekranu 1024x768, high colour (16 bitów).

Tester DS150 w połączeniu z programem diagnostycznym umożliwia obsługę w języku polskim 22 000 aplikacji, dotyczących 58 marek samochodów. Zakres funkcji obejmuje: odczyt i kasowanie kodów usterek EOBD, OBD/OBDII, pomiary parametrów rzeczywistych, aktywacje komponentów, regulacje i kodowanie podzespołów, jak również kasowanie kontrolki serwisowej.

Delphi diagnostyka

Tester Delphi DS150E składa się z części podłączanej do gniazda diagnostycznego pojazdu i skomunikowanego z nią bezprzewodowo standardowego komputera

Nowy interfejs wyposażony jest w Rejestrator Parametrów Rzeczywistych (flight recorder). Funkcja ta umożliwia wybór określonych parametrów pracy i nagranie ich w czasie jazdy próbnej bez użycia komputera, pozwala też zapisać parametry związane z EOBD, jak i OBDII. Zapisane informacje można potem analizować przy użyciu programu. Załączona karta pamięci SD wystarcza na kilka godzin nagrań.

Delphi diagnostyka

Po zainstalowaniu oprogramowania i skonfigurowaniu sprzętu diagnozowanie przebiega według prostych instrukcji wyświetlanych na ekranie

Przygotowanie do pracy
Pierwszą czynnością jest wprowadzenie do komputera oprogramowania diagnostycznego DS150E z płyty instalacyjnej, która następnie zostanie też wykorzystana do instalacji dostarczanego w zestawie modułu Bluetooth. Obie instalacje realizowane są automatycznie po włożeniu płyty do napędu CD, kliknięciu opcji "Start" i wybraniu odpowiedniego programu z wyświetlonej listy. Dalszy tryb postępowania powinien być zgodny ze wskazówkami podawanymi na ekranie.

Delphi diagnostyka

Badany samochód identyfikuje się, wybierając odpowiednie opcje kursorem na diagramie lub wpisując numer VIN za pomocą klawiatury

Nie należy podłączać modułu Bluetooth do gniazda USB w komputerze, dopóki na ekranie nie pojawi się odpowiednie polecenie. Jeżeli komputer jest już wyposażony w inny moduł Bluetooth, należy go odłączyć przed instalacją modułu dostarczonego przez Delphi, ponieważ poprawne działanie oprogramowania zapewnia niezawodnie jedynie dołączony do zestawu moduł firmy Kensington.

Delphi diagnostyka

Odczyt kodów usterek zapisanych w pamięci sterownika w pojeździe

Kolejną czynnością jest zgodna z instrukcjami podawanymi na ekranie konfiguracja modułu Bluetooth z oprogramowaniem DS150E i interfejsem diagnostycznym podłączanym do gniazda w pojeździe. Po pierwszym połączeniu powinno być zaktualizowane oprogramowanie sprzętowe według wyświetlanych wskazań. Po zakończeniu tej operacji należy kliknąć OK.

Komunikacja ze sterownikami pojazdu

Po podłączeniu testera do gniazda diagnostycznego należy na wyświetlonym oknie programu wybrać kolejno kursorem myszy komputerowej:

  • markę, model i rok modelowy pojazdu;
  • typ systemu i kod silnika;
  • rodzaj skrzyni biegów (manualna/automatyczna).

Następnie trzeba kliknąć ikonę silnika OBD.

Dużym ułatwieniem we właściwym wyborze sterownika pojazdu jest możliwość jego wybrania za pomocą dekodera VIN. W tym celu trzeba w oknie wyboru wpisać numer VIN pojazdu lub (w przypadku nowszych modeli) pobrać go bezpośrednio z ECU. Niewłaściwy wybór modelu i sterownika w przypadku kontroli parametrów rzeczywistych może skutkować ich błędnym odczytem.

Wyszukiwanie zapisanych błędów możliwe jest na dwa sposoby:

1. przez analizowanie każdego systemu oddzielnie,

2. przez analizowanie wszystkich systemów jednocześnie za pomocą ISS (inteligentnego systemu skanowania).

Po skomunikowaniu się z konkretnym systemem, pojawia się okno określające zakres możliwych funkcji:

  • odczyt błędów DTC – pojawia się lista zarejestrowanych usterek z ich symbolami alfanumerycznymi i opisami słownymi; można je zapisać w systemie Windows lub wydrukować wraz z niezbędnymi informacjami dodatkowymi (mechanik, numer rejestracyjny, przebieg, notatki);
  • kasowanie błędów DTC;
  • odczyt parametrów rzeczywistych – możliwość ich wyświetlenia w formie listy lub wykresu, możliwe jest również wybranie kilku parametrów w celu ich obserwacji lub dodania do rejestratora parametrów rzeczywistych;
  • regulacje – z rozwijanej listy należy wybrać funkcję, by przed przystąpieniem do regulacji otrzymać podstawowe informacje o przebiegu i warunkach tej operacji;
  • wysterowanie podzespołów – ta funkcja pozwala na sprawdzenie działania komponentów układu;
  • programowanie ECU.

Liczba dostępnych funkcji jest różna w zależności od modelu pojazdu.

Kliknięcie odpowiedniej ikony (na górnej belce głównego ekranu) pozwala wejść do programu EOBD, gdzie dostępne są należące do niego funkcje, analogiczne w stosunku do OBD (np. kody usterek potwierdzonych i oczekujących, ich kasowanie, dane rzeczywiste itp.).

Delphi diagnostyka

Parametry rzeczywiste zapisane przez rejestrator Flight Recorder mogą być wyświetlane w formie wykresu lub/i listy

Osobne ikony na głównym diagramie EOBD uruchamiają testy sond lambda (czujników tlenu) oraz umożliwiają realizację innych zadań diagnostycznych. Korzystanie z funkcji pomocy pozwala szybko sprawdzić np. zakres regulacji, które można przeprowadzić.

Aktualizacje programu diagnostycznego

Nabywca testera ma do wyboru trzy podstawowe licencje:

  • max – samochody osobowe i dostawcze,
  • truck – samochody ciężarowe i dostawcze,
  • diesel max – rozszerzona obsługa silników Diesla – dostępna wyłącznie dla członków sieci Delphi Service Center – moduł Diesel.


Niezależnie od wybranej licencji, w ramach opłaty aktywacyjnej użytkownik otrzymuje prawo do trzech aktualizacji przez kolejne 12 miesięcy. Aktualizacje można pobrać ze strony: europe.delphi-dso.com. Po tym czasie program zachowuje swoją pełną funkcjonalność, jednak aby korzystać z następnych aktualizacji należy ponownie wykupić licencję. Jest to możliwe w dowolnym momencie bezponoszenia dodatkowych kosztów związanych z pominięciem wcześniejszych aktualizacji.

Zawartość bieżących i poprzednich aktualizacji dostępna jest na wspomnianej stronie internetowej.

Gwarancja

Standardowa gwarancja dla urządzenia diagnostycznego Delphi obejmuje 12 miesięcy od daty zakupu. Jednak nieprzerwana kontynuacja licencji pozwala na wejście w program dożywotniej gwarancji na interfejs DS150 (NEW VCI), którego aktualność trwa tak długo, jak ważność licencji na program diagnostyczny. Dodatkowo podczas naprawy gwarancyjnej użytkownik może korzystać z urządzenia zastępczego.

Delphi diagnostyka

Sposób posługiwania się funkcją inteligentnego skanowania

Wszyscy użytkownicy testerów DS150 poprzedniej generacji mogą również uzyskać dożywotnią gwarancję pod warunkiem zamówieniem u dystrybutora Delphi nowej aktualizacji do końca 2012 roku.

Posiadacze testerów Delphi w razie problemów z konfiguracją komputera mają możliwość skorzystania z internetowego systemu zdalnej pomocy.



Tomasz Hurt
Menedżer ds. Technicznych, Delphi Product & Service Solutions

  • 2013-03-11 10:07

    odradzam

    Tomek

    Zdecydowanie odradzam wybór tego urządzenia. Używam go od dwóch lat. Jak na obecne standardy jest już mocno zacofany. Słabo obsługuje marki azjatyckie. Często podaje kodu błędów nie w standardzie p tylko oryginalne kody producenta samochodu bez opisów co bardzo utrudnia identyfikację usterki. Np. 180C69, 188200. Kontakt z centrala delphi to marzenie. Helpdesk w zasadzie nie funkcjonuje, wielokrotnie próbowałem się z nim skontaktować bez skutku. W demo program pokazuje mnóstwo opcji, po podłączeniu się do auta fizycznie urządzeniem tak naprawdę wielu funkcji po prostu nie ma. Zdecydowanie każdemu polecam kts. Jest droższy ale za jakiś czas docenicie ten wydatek. Ja i dwóch znajomych mechaników skusilismy się na delphi, dzisiaj wszyscy zalujemy, bo do odczytu kodów usterek wystarczają tester z allegro.

    skomentuj

  • 2013-03-11 12:11

    polecam

    Rafał

    A ja polecam. Mam go od 4 lat i jeszcze mnie nie zawiódł. Fakt Japońców i koreańców ma mało w liście ale z europejczykami bardzo ładnie sobie radzi. Bardzo dobrze robi forda i mercedesa

    skomentuj

  • 2013-05-02 00:47

    pomoc

    Piotr P

    witam gdzie moge kupic takie zestaw??

    skomentuj

  • 2013-09-21 16:36

    mam do sprzedania oryginal

    tomasz jeziorski

    witam jesli ktos chce kupic oryginalny zestaw za pol ceny to polecam mam z aktualizacja 2011 03. mozna teraz w promocji dokupic nowa. wystawiam fakture vat. tomala78(malpa)vp.pl

    skomentuj

  • 2013-11-04 10:30

    JA KUPILEM TU I NIE ZALUJE

    GOLDEN

    http://allegro.pl/new-cdp-pro-3w1-mega-zestaw-24-adaptery-autocom-i3652411184.html

    skomentuj

  • 2014-04-07 04:28

    ooo

    ooo

    Teraz to Ci nie działa a co żeście pisali Delphi tylko do naczep. Wiedza kosztuje, bo takie mendy specjalnie nie mówią, że coś nie chodzi. Tobie to koło torby lata, że ktoś inny mógł na tym stracić, a teraz buzia się otworzyła co. Chowaj tego fejsa do szuflady i zamknij gębę, bo teraz to już nikogo nie obchodzi.

    skomentuj

  • 2015-11-16 17:48

    Brawo

    ziomek

    Tak 3mac!

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane