strona główna Układy jezdne Zestawy superkit - 20 lat w warsztatach
2013-04-10, ostatnia aktualizacja 2013-04-10 07:19

Zestawy superkit - 20 lat w warsztatach

Fot. TRW

Fot. TRW

Produkt ten firma TRW opracowała na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku dla usprawnienia pracy mechaników naprawiających hamulce i poprawy bezpieczeństwa klientów korzystających z ich usług.

Wieloletnie doświadczenia warsztatów potwierdziły trafność innowacyjnej niegdyś koncepcji, aby w trakcie naprawy dokonywać wymiany kompletnego systemu, a nie tylko jego najbardziej zużytych elementów. Pozwala to skrócić czas potrzebny do wymiany hamulca bębnowego aż o 50%, czyli średnio o 30 minut, co przyniosło już w sumie setki tysięcy zaoszczędzonych godzin pracy. Dla użytkowników tak naprawianych pojazdów korzyścią wręcz bezcenną jest stuprocentowa niezawodność całkowicie nowych podzespołów.

Poważny problem

Hamulce bębnowe, choć rzeczywiście historycznie najstarsze, bywają dziś niesłusznie uważane za przestarzałe. Statystyki dowodzą, iż znaczna większość samochodów osobowych wciąż ma je montowane na tylnej osi, gdyż jest to rozwiązanie najtańsze i w związku z tym stosowane w 45% obecnie produkowanych modeli. Ich niewątpliwą zaletą jest również eksploatacyjna trwałość, dzięki której nie wymagają one tak częstej wymiany elementów ciernych, jak hamulce tarczowe.

TRW

Komplet elementów zestaw superkit dla obu tylnych kół pojazdu

Trudno też zgodzić się z dość powszechnym poglądem, że tylne hamulce nie są tak ważne jak przednie, na które przypada do 80% siły hamowania. Nie zmniejsza to przecież wpływu hamulców tylnych na ogólną stabilność ruchu pojazdu, zwłaszcza w krytycznych sytuacjach.

Tradycyjne zasady serwisowania

Okresową kontrolę stanu hamulców bębnowych należy przeprowadzać przy co drugim serwisowym przeglądzie pojazdu, czyli co około 30-40 tys. km. Wymiana poszczególnych ich elementów staje się bezwzględnie konieczna po przebiegu 100 tys. km.

TRW

Wstępnie zmontowane szczęki dają się instalować w samochodzie szybciej i bezpieczniej

W samochodach starszych, nawet o niewielkim przebiegu, przy okazji wymiany szczęk okazuje się zwykle, że skorodowane lub uszkodzone są sprężyny ściągające, kliny, śruby lub krzywki mechanizmów samoregulacji... Wskazana jest też wówczas wymiana cylinderków hamulcowych i to niezależnie od wystąpienia śladów wycieku płynu, ponieważ i tak pojawią się one wkrótce.

TRW

Montaż gotowych zestawów superkit zapewnia kompletność elementów, ich dobre dopasowanie i gwarantowaną trwałość całego podzespołu

Tradycyjną naprawę zaczyna się od sporządzenia listy i zamawiania według niej potrzebnych części. Osobno więc ocenia się konieczność zakupu szczęk hamulcowych i ich osprzętu, cylinderków, elementów mocujących, sprężyn i smaru, a w niektórych przypadkach także nakrętek piast z pokrywami. Problem pojawia się, gdy należy wymienić mechanizmy samoregulacji, które nie są oferowane jako części zamienne.

TRW

Typowe usterki wyeksploatowanego hamulca bębnowego

Wszystkie dostarczone elementy należy dokładnie zmontować, co jest dosyć czasochłonne, a po montażu całość nie zawsze pracuje poprawnie, co wymaga mozolnych regulacji lub wymiany wadliwie wykonanych części.

Komplet wymienianych części

Zestaw naprawczy TRW Superkit zawiera wszystkie akcesoria niezbędne do przeprowadzenia bezpiecznej i szybkiej wymiany systemu hamulców bębnowych obu tylnych kół. Dzięki temu do naprawy nie wykorzystuje się żadnych zużytych ani pokrytych rdzą elementów. Zmontowany i wyregulowany na średnicę wewnętrzną nowego bębna zestaw jest gotowy do montażu bezpośrednio na osi, co gwarantuje bezbłędną naprawę.

TRW

Tych części przeważnie nie wymienia się podczas tradycyjnej naprawy hamulca, choć one również ulegają korozyjnemu i ciernemu zużyciu

Optymalny jest także dobór wymienianych części, ponieważ wszystkie przechodzą w fabryce rygorystyczne testy, identyczne z testami dla wyposażenia OE. Szczęki hamulcowe TRW produkowane są zgodnie z wymogami ekologicznymi, posiadają homologację ECE R90 i są wyposażone w odpowiednie dla danego modelu regulatory. W zależności od zastosowanego w danym samochodzie systemu OE cylinderki hamulcowe dostarczane są z wbudowanymi korektorami siły hamowania lub bez tych korektorów. Wszystkie zestawy zawierają także komplet potrzebnych sprężyn.

TRW oferuje obecnie zestawy Superkit w ponad 230 rodzajach. W skład każdego z nich wchodzą:

  • 2 pary zmontowanych i wyregulowanych szczęk hamulcowych,
  • 2 cylinderki hamulcowe,
  • 2 automatyczne regulatory luzu szczęk w razie potrzeby z zespolonym korektorem termicznym długości,
  • sprężyny trzymające,
  • sprężyny ściągające,
  • saszetka specjalnego smaru,
  • instrukcja montażu,
  • ewentualnie też nakrętki i pokrywy piasty koła, potrzebne np. w samochodach Citroën ZX i Xara oraz Peugeot 306.

Na niezależny rynek części zamiennych trafia codziennie ponad 3400 zestawów Superkit, co zapewnia pokrycie ponad 95% zapotrzebowania europejskiego parku samochodowego.



Michał Głażewski
Kierownik Zespołu Technicznego ZF Aftermarket


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2