strona główna Motoryzacja dziś Pierwsze dziesięciolecie Liqui Moly w Polsce
2014-01-09, ostatnia aktualizacja 2014-01-09 06:48

Pierwsze dziesięciolecie Liqui Moly w Polsce

Fot. Liqui Moly

Fot. Liqui Moly

Tę okrągłą rocznicę obchodzimy w styczniu 2014 roku i w uzasadnionym przeświadczeniu, że polskich klientów przekonała już całkowicie jakość naszych produktów, chociaż początki były dosyć trudne...

Liqui Moly – niemiecki producent olejów silnikowych, dodatków do paliw i oleju oraz chemii warsztatowej – jest w swej ojczyźnie zdecydowanym liderem rynku olejów, dodatków do paliw i olejów oraz chemii warsztatowej. Firma ta powstała w 1957 roku, lecz w Polsce pojawiła się stosunkowo późno. Przed 1989 rokiem nie było po prostu takiej możliwości, choć zagraniczne placówki Liqui Moly działały już w 80 państwach. Potem aż kilka lat trwały poszukiwania odpowiednich partnerów do poprowadzenia firmowych interesów w naszym kraju. W efekcie dopiero w 2004 roku powołano pierwszych przedstawicieli handlowych.

Jednym z nich był Adam Żaczek, który tak dziś wspomina tamten okres swej pracy: Początki były trudne, bo oferowaliśmy produkty drogie, a ich niemieckie nazwy Polacy zapamiętywali z trudem, czasem nawet wymyślali dla nich jakieś własne, zastępcze określenia. Budowa zaufania warsztatów do nowej marki miała wręcz charakter pracy u podstaw, gdyż musieliśmy tłumaczyć, dlaczego za lepszy produkt warto zapłacić więcej. Ważnym argumentem okazywał się przy tym kraj producenta, od zawsze kojarzony w Polsce z zaawansowaną technologią i solidną jakością.

Inny z polskich pionierów marki, Piotr Remiszewski – obecny kierownik Działu Środki Smarne i Chemia Warsztatowa w Inter Cars SA, opinię tę potwierdza i dodaje, iż początki były nie tylko trudne, lecz także nietypowe, gdyż dystrybucja produktów Liqui Moly rozpoczęła się już w maju 2002 r., ale od współpracy z partnerem... ukraińskim. Obecnie, jego zdaniem, Liqui Moly należy do nielicznych w Polsce firm branży olejowo-chemicznej posiadajacych tak kompletną i dobrą jakościowo ofertę. Jest w niej bowiem wszystko: od olejów silnikowych i przekładniowych, przez dodatki uszlachetniające i chemię warsztatową, po urządzenia do kompleksowego czyszczenia układów wtryskowych albo wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów.

Z kolei Andrzej Przysuszyński, również jeden z pierwszych dystrybutorów Liqui Moly w Polsce, a dziś właściciel firmy Agamech z Tomaszowa Mazowieckiego, przypomina, iż nie bez znaczenia dla rozwoju Liqui Moly w Polsce był sport samochodowy, w którym produkty tej marki szybko zdobyły uznanie: Sam stosowałem je od lat i dzięki bezawaryjnej jeździe miałem osiągnięcia. Ścigałem się "maluchem", a moi koledzy startujący w Formule Eastern lub Polonia pytali, czego używam i potem ode mnie to kupowali, np. dwusiarczek molibdenu do silnika czy skrzyni biegów.

Rzeczywiście w 2013 roku zaprezentowaliśmy urządzenie ATF Exchanger przeznaczone do wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów i szybko znalazło ono pierwszych nabywców. Wiele polskich warsztatów korzysta też z innych specjalistycznych urządzeń dostarczanych przez firmę, takich jak Jet Clean Tronic służący do czyszczenia układów wtryskowych i dolotowych. Tych urządzeń sprzedaliśmy w Polsce już ponad 200.

Chemię warsztatową Liqui Moly wprowadziliśmy do naszej oferty już w 2006 roku – wspomina Dawid Cieśla, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w AD Polska Aftermarket. – Nie przypadkiem na początek wybraliśmy region Polski Zachodniej, gdyż tamtejsi klienci łatwiej rozpoznawali logo potentata bardzo popularnego na rynku niemieckim. Gdy do tego doszło nasze handlowe zaangażowanie i opinia o wysokiej jakości produktów, poziom ich sprzedaży bardzo szybko rósł.

Nadal trwa dynamiczny wzrost sprzedaży podstawowej oferty Liqui Moly, czyli olejów i chemii warsztatowej. W  2012 roku poziom sprzedaży był wyższy o 30% w porównaniu z rokiem 2011, a w bieżącym również udaje się utrzymać wysoką dynamikę sprzedaży. Co ważne, systematycznie wzrasta w niej udział olejów najnowszej generacji oraz dodatków przeznaczonych do współcześnie produkowanych samochodów. Wszystko to razem świadczy o wysokim pozycjonowaniu naszej marki w Polsce.

Dziś Liqui Moly Polska ma 40 oficjalnych dystrybutorów w całym kraju i wspiera ich zarówno szkoleniami, jak i działaniami marketingowymi. Pierwsze pomagają przeszkolonemu personelowi profesjonalnie doradzać klientom w sprawach optymalnego doboru produktów marki Liqui Moly, a drugie upowszechniają innowacyjne koncepcje sprzedażowe, pozwalające skutecznie zachęcać warsztaty do zakupów.

Swe działania na polskim rynku Liqui Moly opiera bowiem na współpracy z warsztatami niezależnymi, na stałym budowaniu i utrwalaniu ich zaufania. Nie ma tu miejsca na żadne doraźne akcje obliczone na szybki zysk, gdy w dłuższej perspektywie przynoszą one więcej szkody niż pożytku. Od 10 lat Liqui Moly Polska wyznaje też zasadę, że jej relacje z warsztatami nie powinny ograniczać się do prostej sprzedaży towarów.

Do tej pory aż 119 warsztatów z całej Polski zawarło z nami "umowy inwestycyjne", a wiosną 2013 roku wystartował Program Wsparcia Biznesowego Warsztatów, do którego przystąpiło już 31 warsztatów. Dzięki tym inicjatywom warsztaty dokonujące zakupów z naszej oferty otrzymują punkty wymieniane następnie, stosownie do indywidualnych potrzeb, na wyposażenie warsztatowe, elementy wizualizacji, szkolenia dla pracowników lub wsparcie marketingowe.

Niezmiennym od 10 lat atutem Liqui Moly w Polsce pozostaje wizerunek solidnej niemieckiej firmy, kojarzonej przez pracowników warsztatów i ich klientów z wysoką jakością. Faktycznie reklamacje należą do absolutnej rzadkości. Dzięki temu użytkownicy naszych produktów mają też zaufanie do wprowadzanych przez nas nowości.

Liqui Moly

Niemieckie kierownictwo przedsiębiorstwa ma wciąż nowe i bardziej ambitne oczekiwania i plany na przyszłość: To wciąż pierwsze stadium rozwoju naszej firmy w Polsce. Wasz kraj ma ogromny potencjał, park pojazdów jest tak duży, a przy tym całkiem nowoczesny – ocenia Gerhard Riedmüller, dyrektor ds. eksportu Liqui Moly.

Paliwa sprzedawane na polskich stacjach benzynowych są nieco niższej jakości niż te dostępne w Niemczech – twierdzi Reiner Schönfelder, inżynier z Liqui Moly – dlatego stosowanie naszych dodatków pozwoli zachować czystość układów wtryskowych zarówno w jednostkach benzynowych, jak i silnikach Diesla, a to zapewni ich dłuższą, bezawaryjną pracę.



Piotr Kasprzak
Prezes Liqui Moly Polska



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane