strona główna Układy jezdne Sprężyny zawieszeń samochodowych
2010-03-03, ostatnia aktualizacja 2010-03-03 03:29

Sprężyny zawieszeń samochodowych

Sprężyna o charakterystyce liniowej i progresywnej

Fot. KYB

Sprężyna o charakterystyce liniowej i progresywnej

Prawidłowe działanie sprężyn zwojowych w zawieszeniach pojazdów zależy od ich współpracy z amortyzatorami. Dlatego koncern KYB oferuje na światowym rynku oba te rodzaje elementów równocześnie.

Sprężyna przenosi część masy pojazdu przez koło na podłoże. Dzięki swej elastyczności łagodzi drgania wywoływane nierównościami nawierzchni, lecz wpada przy tym w cykliczne, wolno zanikające drgania własne, których tłumienie zapewnia dopiero współpracujący z nią amortyzator. Tak więc sprężyny na równi z amortyzatorami decydują o komforcie podróżowania i o stałym kontakcie bieżników kół z drogą, co jest głównym warunkiem bezpiecznego prowadzenia samochodu.

Charakterystyką sprężyny nazywa się zależność jej ugięcia od wartości siły ściskającej. We współczesnych konstrukcjach zawieszeń zależność ta ma przebieg liniowy (ugięcie proporcjonalne do siły) lub progresywny (ugięcie zwiększa się wolniej niż siła).

Przekrój wzdłużny drutu sprężyny typu „miniblock”

Rys.: Przekrój wzdłużny drutu sprężyny typu miniblock

Trwałość samej sprężyny i stabilność jej charakterystyki zależą od odporności tego elementu na korozję i zmęczenie materiału. Osłabienie sprężyn powoduje zmniejszenie prześwitu podwozia, a ich pękanie stanowi bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy.

Z powyższych względów sprężyny zwojowe muszą być zawsze wymieniane parami w obrębie tej samej osi i z zachowaniem charakterystyk przewidzianych przez konstruktora pojazdu. Wraz z nimi powinny być wymieniane amortyzatory, by parametry zawieszenia nie ulegały zmianom.

Sprężyny zwojowe KYB K-Flex wykonuje się metodą zwijania, zarówno na gorąco, jak i na zimno. Ich wersje o charakterystykach liniowych wykonywane są z drutu o stałym przekroju. Drut używany do produkcji sprężyn typu „miniblock” o charakterystykach progresywnych ma przekrój zmieniający się w ten sposób, iż oba końce zwijanego odcinka mają kształt wydłużonych stożków, a część środkowa – kształt długiego walca.

Wysoką wytrzymałość zmęczeniową sprężyny uzyskuje się w procesie tzw. kulowania śrutowego. Jest to obróbka na zimno, podczas której powierzchnię całego elementu bombarduje się drobnym śrutem stalowym. Każda kulka śrutu, uderzając w materiał sprężyny, pozostawia w nim mikroskopijne wgłębienie, czyli nieznacznie rozciąga jego powierzchnię. Tuż pod nią powstają więc naprężenia ściskające, które zapobiegają powstawaniu pęknięć zmęczeniowych.

Dla uzyskania odporności na korozję wszystkie sprężyny KYB K-Flex są fosforowane, a następnie lakierowane proszkowo.

Katalog sprężyn KYB zawiera szeroką gamę referencji do większości modeli samochodów użytkowanych w Europie. Sposób jego opracowania umożliwia warsztatom szybki i prawidłowy dobór odpowiedniej sprężyny do naprawianego pojazdu, a dystrybutorom ułatwia efektywne gospodarowanie zapasami magazynowymi.

Przykłady zastosowań sprężyn

Sprężyna o charakterystyce liniowej (u góry) i progresywnej (u dołu). Obok przykład zastosowania sprężyny o jednakowych zwojach

Rys.: Sprężyna o charakterystyce liniowej (u góry) i progresywnej (u dołu). Obok przykład zastosowania sprężyny o jednakowych zwojach



Radosław Pałka
Dyrektor przedstawicielstwa KYB Europe w Polsce



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane