strona główna Mechanika Wymiana sprężyn zawieszeń
2010-04-11, ostatnia aktualizacja 2010-04-18 22:20

Wymiana sprężyn zawieszeń

Korozyjne wżery na powierzchni sprężyn szybko pogłębiają się, doprowadzając do pęknięć

Fot. KYB

Korozyjne wżery na powierzchni sprężyn szybko pogłębiają się, doprowadzając do pęknięć

Sprężyny wraz z amortyzatorami w układzie zawieszenia zapewniają utrzymanie przyczepności kół i umożliwiają bezpieczne prowadzenie pojazdu. Należą jednak do elementów ulegających z czasem eksploatacyjnemu zużyciu.

Co czwarty samochód produkowany obecnie na świecie korzysta z amortyzatorów KYB jako oryginalnego wyposażenia. W związku z tym japoński koncern KYB Corporation oferuje kompletny program podzespołów do zawieszeń samochodowych, składający się z amortyzatorów KYB i sprężyn KYB K-Flex oraz zestawów: osłonowych KYB PK i montażowych KYB SMK. Firma wydaje oddzielny katalog sprężyn w polskiej wersji językowej, w którym można znaleźć obszerną listę referencji do większości modeli samochodów użytkowanych w Europie.

Dlaczego i kiedy należy wymieniać sprężyny?

Charakterystyka sprężyny, czyli zależność jej ugięcia od wartości siły ściskającej, ma charakter stabilny tylko do pewnego czasu. Potem, na skutek korozji i zmęczenia materiału, zmienia się w ten sposób, iż tym samym siłom odpowiadają coraz większe ugięcia. W konsekwencji, przy stałej masie pojazdu, maleje stopniowo prześwit jego podwozia, przy czym niekorzystne zmiany obejmują również geometrię ustawienia kół, zwłaszcza w zakresie kątów ich pochylenia i tzw. wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Już tylko z tych powodów jazda staje się mniej bezpieczna, a przecież dodatkowo pogarsza się też kontakt opony z jezdnią, ponieważ sprężyna zbyt miękka sprawia, że całe zawieszenie reaguje wolniej na nierówności nawierzchni. Sprężyny nadmiernie zużyte mają także tendencję do nagłego pękania, a to już może grozić poważnym wypadkiem drogowym.

Właściwy moment dla wymiany sprężyn najłatwiej jest ustalić na podstawie wyników kontroli geometrii podwozia, wskazujących na pojawienie się wyżej wspomnianych odchyłek. Sygnałem, którego nigdy nie wolno lekceważyć, jest również zaobserwowana przez kierowcę zmiana wysokości pojazdu w stosunku do danych fabrycznych lub zmniejszenie się prześwitu odczuwane na przykład podczas wjeżdżania na krawężniki ulic.

Podobnie jak inne elementy układu jezdnego (amortyzatory, opony), sprężyny muszą być wymieniane zawsze parami w obrębie jednej osi, a najlepiej równocześnie przy wszystkich kołach pojazdu, aby zapewnić równy prześwit i uniknąć przechylenia pojazdu na jedną stronę podczas hamowania. Wraz ze sprężynami powinny być wymieniane amortyzatory, aby parametry zawieszenia nie uległy zmianie w stosunku do wartości zaprojektowanych. Z tych też względów jako części zamienne można stosować wyłącznie sprężyny o charakterystykach identycznych z oryginalnymi. Zamontowanie sprężyn innych w ramach tzw. tuningu podwozi jest możliwe tylko pod warunkiem odpowiedniego przekonstruowania całego zawieszenia, a w szczególności – użycia odmiennych amortyzatorów, stabilizatorów i elementów prowadzących.

Rodzaje sprężyn zwojowych KYB K-Flex

Produkty te wykonywane są metodą zwijania na gorąco oraz na zimno, zgodnie z wymogami normy ISO 9001. Ich wytrzymałość zwiększa dodatkowa obróbka, zwana kulowaniem śrutowym, a odporność materiału na korozję uzyskuje się dzięki odpowiedniemu zabezpieczeniu powierzchni wyrobu.

Sprężyny o liniowej charakterystyce sztywności wykazują stałą zależność między obciążeniem a ugięciem w całym zakresie pracy.

Sprężyny o progresywnej charakterystyce sztywności stają się coraz twardsze w miarę uginania, czyli odznaczają się rosnącym stosunkiem obciążenia do liniowej wartości ugięcia.

Sprężyny typu „Side load” mają specjalny, „bananowy” kształt, co umożliwia kompensację obciążeń bocznych działających na kolumnę MacPhersona podczas ugięcia tego rodzaju zawieszeń. W efekcie redukowane jest tarcie pomiędzy tłoczyskiem amortyzatora a uszczelniaczem, czyli poprawia się skuteczność tłumienia drgań oraz zwiększa się trwałość amortyzatora.

Sprężyny typu „Miniblock” mają charakterystyczny kształt baryłki, ponieważ od środka ku końcom sprężyny zmniejsza się średnica zwojów, a także przekrój drutu. Konstrukcja ta pozwala łączyć niewielkie wymiary z progresywną charakterystyką i dodatkowo sprawia, iż podczas silnego ugięcia sąsiednie zwoje nie stykają się ze sobą, czyli cała sprężyna pracuje bezgłośnie.

KYB

Rys.: Korozyjne wżery na powierzchni sprężyn szybko pogłębiają się, doprowadzając do pęknięć



Radosław Pałka
Dyrektor przedstawicielstwa KYB Europe w Polsce

  • 2015-05-07 18:24

    szrot

    migot

    kayba nie polecam pękają jak zapałki

    skomentuj

  • 2017-05-07 08:34

    sprezyny

    kolo

    pekaja to prawda

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane