strona główna Materiałoznawstwo Oleje tworzone z niemiecką precyzją
2016-04-28, ostatnia aktualizacja 2016-04-28 12:31

Oleje tworzone z niemiecką precyzją

Fot. Liqui Moly

Fot. Liqui Moly

W przypadku olejów silnikowych technologia ma pierwszoplanowe znaczenie. Dlatego firma Liqui Moly konsekwentnie stosuje zasadę stuprocentowego wytwarzania swoich olejów w Niemczech według precyzyjnych procedur.

Dobry olej silnikowy to produkt wykonany z wysokiej jakości komponentów, ale też właściwie dobrany do konkretnego samochodu. Ten drugi warunek jest możliwy do spełnienia tylko wtedy, gdy opis oleju jest jednoznaczny. Od 2009 roku na rynku niemieckim rygorystycznie musi być przestrzegana zasada podziału olejów na syntetyczne oraz wykonane w technologii syntetycznej, co nie jest regułą we wszystkich krajach. Dzięki niej produkowane wyłącznie w Niemczech oleje Liqui Moly dają pewność, iż zawartość opakowania odpowiada opisowi handlowemu.

Liqui Moly

Receptury olejów silnikowych powstają wyłącznie w firmowych laboratoriach w Niemczech z udziałem wybitnych chemików

Elementy składowe

Każdy olej silnikowy jest mieszaniną oleju bazowego oraz dodatków uszlachetniających. Sama baza nierzadko też składa się z kilku różnych składników, które w efekcie zapewniają jej pożądane własności. Rodzaj bazy decyduje o tym, czy olej jest mineralny, półsyntetyczny czy syntetyczny. Z kolei dodatki uszlachetniające mają za zadanie albo poprawić parametry oleju bazowego (np. stabilizować jego lepkość w dłuższym czasie pracy), albo realizować konkretne funkcje (np. zmywanie osadów ze smarowanych części). Wymagania dotyczące nowoczesnych olejów są tak wysokie, że dziś każdy olej ma w swoim składzie wiele różnych dodatków uszlachetniających.

Podstawowe wymogi

Dobrej klasy olej silnikowy musi spełniać jednocześnie pięć następujących funkcji:

• smarowanie współpracujących części,

• chłodzenie poprzez odbieranie ciepła z najbardziej obciążonych podzespołów,

• uszczelnianie wzajemnie poruszających się elementów,

• oczyszczanie silnika i kierowanie osadów do filtra oleju,

• ochronę antykorozyjną.

Lepkość

Pierwsza z wyżej wymienionych podstawowych funkcji jest ściśle związana z lepkością oleju, czyli jego zdolnością do oddzielania od siebie współpracujących elementów przy konkretnych obciążeniach.

Lepkość musi być zgodna z zaleceniami producenta samochodu, opisanymi jako wymagana klasa lepkości SAE (np. 5W-30). Warto jednak wiedzieć, że dla profesjonalistów ważnym parametrem jest też bezwymiarowy indeks lepkości, który mówi o zmianach lepkości oleju wraz z temperaturą. Im indeks lepkości jest wyższy, tym olej jest mniej podatny na wahania tego parametru. Indeks lepkości podany jest w informacjach o produkcie na stronie internetowej producenta. Bez problemów można więc porównać indeksy dla olejów Liqui Moly z parametrami produktów konkurencyjnych.

Chłodzenie

Jest to również niezwykle istotny parametr, szczególnie w odniesieniu do współczesnych silników turbodoładowanych. Wbrew pozorom, to olej, a nie ciecz chłodząca, ma kontakt z najbardziej rozgrzewającymi się elementami silnika. Odbieranie ciepła z tłoków, panewek wału korbowego czy wirnika turbosprężarki to właśnie zadania oleju. Dobrej klasy produkt smarny musi więc mieć wysoką temperaturę zapłonu, odpowiednią stabilność temperaturową i być zabezpieczony przed utlenianiem w wysokich temperaturach.

Laboratoryjny test właściwości smarnych bazy olejowej przez jej połączeniem z dodatkami

Oleje Liqui Moly wytrzymują nagły wzrost temperatur, jaki ma miejsce przy automatycznym zatrzymywaniu silnika w trybie start&stop, gdy obieg oleju ustaje.

Uszczelnianie

Jest, podobnie jak smarowanie, związane z lepkością oleju. Uszczelnianie tłoka w okolicy pierścieni zapewnia silnikowi odpowiednią kompresję, niezbędną do rozwijania pełnej mocy. Z kolei uszczelnianie innej pary ruchomej, zaworu i prowadnicy, samo z siebie ogranicza zużywanie oleju przez silnik.

Badanie współczynnika tarcia za pomocą wzorcowych elementów smarowanych różnymi olejami

Oczyszczanie silnika jest jedną z bardziej istotnych funkcji oleju. Zanieczyszczenia wewnętrzne to głównie produkty spalania, ale także drobinki ścieranego metalu. W zetknięciu z powierzchnią metalu detergenty oleju muszą być w stanie przejąć te cząsteczki, a z kolei zadaniem dyspersantów jest rozprowadzanie ich w objętości oleju i niedopuszczanie do powstawania większych, zwartych skupisk. Tak rozpuszczone wtrącenia stają się nieszkodliwe dla silnika. Oleje Liqui Moly (zarówno w pełni syntetyczne, jak i te wyprodukowane w technologii syntetycznej) mają szczególnie silne własności płuczące. Potrafią zmyć zanieczyszczenia nagromadzone podczas wcześniejszej pracy z zastosowaniem gorszych produktów smarnych.

Dla wydłużenia okresu aktywności olejowych dodatków uszlachetniających warto przed pierwszym zastosowaniem naszych środków smarnych przeprowadzić płukanie silnika preparatem Liqui Moly Engine Flush. Operacja ta wykonana tuż przed spuszczeniem starego oleju zajmuje jedynie dziesięć minut i pozwala na pozbycie się osadów wraz z usuwanym olejem.

Ochrona antykorozyjna

Polega ona na pokrywaniu podzespołów warstwą zabezpieczającą je przed kontaktem z tlenem, kwasami, wodą i innymi substancjami aktywnymi chemicznie. Im trwalsza i stabilniejsza jest taka warstwa, tym zabezpieczenie działa bardziej skutecznie. Sam olej też musi być chemicznie neutralny w stosunku do metali. Stąd też np. liczba zasadowa oleju TBN, odpowiadająca za usuwanie kwaśnych produktów spalania jest dobierana na ściśle określonym poziomie, odpowiednio wysokim dla zapewnienia własności myjących, ale równocześnie nie przekraczającym poziomu bezpiecznego z punktu widzenia ochrony antykorozyjnej.

Ekstremalne zadania

Prawidłowy dobór oleju do silnika staje się szczególnie istotny w obliczu obowiązujących obecnie tendencji do jednoczesnego zwiększania momentu obrotowego, obniżania zużycia paliwa oraz ograniczania emisji szkodliwych składników spalin.

Protokół badania współczynnika tarcia między wzorcową kulką i płytką smarowanymi bazą mineralną bez dodatków

Współczynnik tarcia wzorcowej kulki i płytki przy ich smarowaniu bazą hydrokrakowaną bez dodatków

Współczynnik tarcia wzorcowej kulki we współpracy z płytką smarowaną bazą w pełni syntetyczną bez dodatków

Wynikające z tego coraz większe obciążenie silników bardzo zawęża pole dopuszczalnych błędów w tym zakresie. Producent samochodu szczegółowo określa dziś wymagania dotyczące oleju. Może to robić na dwa sposoby:

• definiując własną normę,

• wymagając spełnienia określonych klas jakości i lepkości.

W pierwszym wypadku użytkownik musi znaleźć produkt z odpowiednim symbolem na opakowaniu zamiast wnikać szczegółowo w parametry oleju. Dobrym przykładem jest tu norma VW 505.01 dotycząca silników TDI z pompowtryskiwaczami (wysokie naciski). Spełnia ją olej Liqui Moly Longtime High Tech 5W-30, który nadaje się do wszystkich silników wymagających normy VW 505.01. Innym przykładem są chociażby silniki Renault z filtrem FAP. Wymagania normy RN0720 spełnia olej Liqui Moly Top Tec 4400 5W-30 (niska zawartość siarki, fosforu i popiołów siarczanowych). Własne normy wprowadza wielu producentów samochodów i najczęściej oleje Liqui Moly spełniają po kilka z nich jednocześnie.

Kontrola składu i właściwości oleju odbywa się na wszystkich etapach jego produkcji, także tuż przed wysyłką do klientów

W naszej ofercie są też produkty wysoko specjalizowane, stworzone w odpowiedzi na wymagania konkretnego producenta. I tak np. Olej Liqui Moly Special Tec F Eco 5W-20 to produkt do nowych modeli samochodów marki Ford, wymagających olejów o najniższej lepkości (0W-20), a Liqui Moly Special Tec V 0W-30 przystosowano do wymagań firmy Volvo.

Preferencje techniczne i handlowe

Istotna jest tu jeszcze jedna informacja: otóż określenie marki zalecanego oleju jest tylko sugestią, a nie jednoznacznym wymaganiem. Stosowanie przez ASO olejów wyłącznie jednego producenta jest wynikiem uzgodnień handlowych. Normy producentów samochodów są natomiast ogólnie dostępne i po spełnieniu odpowiednich wymagań technicznych środki smarne różnych marek mogą otrzymać odpowiednie, przysługujące im aprobaty.

Liqui Moly

Tylko oleje rzeczywiście syntetyczne tak są nazywane na swych etykietach, gdyż firma Liqui Moly nie prowadzi w tej kwestii żadnej gry pozorów

Zasady doboru

Przy wyborze oleju według wymaganych klas jakości i lepkości warto pamiętać o tym, że każdy symbol w jego charakterystyce ma swoje znaczenie. Jeżeli po symbolu jakości jest umieszczona data, to olej musi spełniać wymagania z określonego nią roku. Oznaczenia na opakowaniach olejów Liqui Moly są kompletne, a przy doborze można się posłużyć katalogiem wymiany oleju na stronie internetowej www.liquimoly.pl.

Klarowny system nazewnictwa olejów Liqui Moly pozwala mieć pewność, że wybiera się produkt o określonych własnościach. Nazwa "olej syntetyczny" zarezerwowana jest tu wyłącznie dla produktów opartych o bazy IV grupy, a więc wymagających skomplikowanej syntezy polialfaolefin (PAO). Z kolei oleje III grupy, wykonane w procesie hydrokrakingu oleju mineralnego (HC), są oznaczane jako wykonane w "technologii syntetycznej". Te drugie, oprócz niższych kosztów wytwarzania, mają również inne mocne strony, ale nie powinny być nazywane prawdziwymi syntetykami. Liqui Moly rygorystycznie tego przestrzega.

Oleje Liqui Moly klas jakościowych C, a więc dostosowane do silników z filtrem cząstek stałych, z zasady mają bazy będące mieszaniną rafinowanych polialfaolefin oraz olejów hydrokrakowanych. Przewyższają one więc konkurencyjne produkty oparte jedynie na tańszych bazach HC. Z kolei nadal popularne w wielu starszych silnikach oleje półsyntetyczne Liqui Moly, składające się z połączonych baz mineralnych i syntetycznych, wykorzystują syntetyki PAO. To również zapewnia im przewagę nad wieloma produktami konkurencyjnymi.

Wybór wytwarzanych w Niemczech olejów Liqui Moly daje pewność korzystania z najlepszych technologii przemysłu petrochemicznego. Jednocześnie dobrej klasy olej to największy prezent, jaki właściciel może zafundować silnikowi swojego samochodu. Nawet dwukrotne różnice w trwałości identycznych silników nie są dziełem przypadku.



Piotr Kasprzak
Prezes Liqui Moly Polska

  • 2018-09-10 11:31

    K2 Motor Flush

    Wiktor Wąsik

    ostatnio odkryłem fajną nowość od K2, która sprawdza się lepiej niż Liqui Moly, polecam przetestować https://bit.ly/2BDDwRl

    skomentuj

  • 2019-02-28 09:19

    k2 texar

    Filippo

    nie ma jak oleje od K2 http://bit.ly/7003_K2Olej5W30

    skomentuj

  • 2019-07-22 15:38

    Liqui Moly to nr1!

    Arko

    TYLKO LIQUI MOLY!TO SA NAPRAWDĘ ŚWIETNE ILEJE. SZCZEGÓLNIE POLECAM Z DODATKIEM DWUSIARCZKU MOLIBDENU! NIE ŻADNE POLSKIE GÓWNO K2, ITP.

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2