strona główna Praktyka warsztatowa Kontrola wibracji w pojazdach drogowych
2016-06-10, ostatnia aktualizacja 2016-06-10 06:06

Kontrola wibracji w pojazdach drogowych

Sprzęgło elastyczne wału napędowego

Corteco

Sprzęgło elastyczne wału napędowego

Maksymalny komfort w kabinie pojazdu to niski poziom hałasu i wibracji. Zbyt często pozostaje on marzeniem, gdyż nawierzchnie dróg nie są równe, a serwisy zaniedbują wymianę elementów tłumiących przenoszenie drgań.

Panuje dość powszechne przekonanie, iż nadmierny hałas podczas jazdy może być w pełni usprawiedliwiony ogólnym zużyciem samochodu, a tymczasem te nieprzyjemne i groźne dla bezpieczeństwa jazdy zjawisko ma swą konkretną, stosunkowo łatwą do usunięcia przyczynę. Jest nią starzenie się elastycznych elementów tłumiących lub ich słaba jakość.

Części samochodowe służące do kontroli drgań i tłumienia wibracji dzielimy na trzy kategorie dotyczące: przeniesienia napędu, zawieszenia silnika i skrzyni biegów oraz podwozi i zawieszeń.

Elastyczne łączniki zawieszeń

Koła lub opony, nawet przy nieznacznym niewyważeniu, mogą powodować odczuwalne drgania podwozia. Na przedniej osi w pewnych zakresach prędkości prowadzi to do niebezpiecznych drgań kierownicy i kół (efekt shimmy). Tych wibracji można skutecznie uniknąć dzięki zastosowaniu starannie zaprojektowanych tulei hydraulicznych. Klasyczne, metalowo-gumowe tuleje podwozia bez hydraulicznego tłumienia nie są w stanie ich wyeliminować. Mocowania amortyzatorów odgrywają istotną rolę, integrującą amortyzator z nadwoziem samochodu. Podstawową ich funkcją jest izolowanie dynamicznej siły tłumienia zespołu amortyzatora i sprężyny od pozostałych elementów nadwozia. Dzięki temu unika się przenoszenia wibracji. Zużyte lub uszkodzone amortyzatory i/lub ich górne mocowania nie są w stanie skutecznie spełniać swego zadania. Efektem jest nie tylko zmniejszony komfort jazdy, lecz także zagrożenie bezpieczeństwa poprzez wydłużoną drogę hamowania i brak optymalnego trzymania się drogi przez koła.

Elastyczne mocowanie amortyzatora

Poduszki zawieszenia silnika i skrzyni biegów, czyli całego zespołu napędowego, spełniają dwie funkcje: nośną w stosunku do podtrzymywanego ciężaru oraz elastyczną, zapobiegająca przenoszeniu drgań na podwozie. Tłumiące ich działanie zależy od materiału, z którego jest wykonana poduszka. Użyta do tego mieszanka kauczukowa musi mieć właściwości tłumiące odpowiednio dobrane do konkretnego zastosowania. Zmiana mocy silnika o 10% modyfikuje wymaganą charakterystykę poduszki, co w efekcie prowadzi do powstania całkiem innej części zamiennej.

Zastosowanie gorszej jakości poduszek powoduje podwyższony poziom drgań w porównaniu z częściami oryginalnymi, co skutkuje zarówno zmniejszeniem komfortu jazdy, jak i zwiększonymi przechyłami silnika, powodującymi przyśpieszone zużycie jego zamocowań, a także – w krytycznych przypadkach – do uszkodzenia napędzanych przez silnik urządzeń.

Realizując dzisiejsze proekologiczne wymogi producentów samochodów, marka Corteco należąca do Grupy Freudenberg – wiodącego na świecie dostawcy łączników elastycznych – wprowadza do poduszek silnika rozwiązania, z jednej strony zapewniające wytrzymałość konstrukcji i najwyższe parametry tłumienia, z drugiej zaś – mające masę zredukowaną o ok. 40%, a zatem zmniejszające zużycie paliwa i emisją spalin do atmosfery.

Poduszka silnika odznaczająca się obniżoną masą

Innowacyjnym rozwiązaniem w ofercie tej marki są poduszki elastomerowo-hydrauliczne, w których wibracje tłumione są dodatkowo przepływem płynu pomiędzy dwiema komorami wykonanymi w elastomerowym korpusie. Przepływ płynu w konstrukcjach najbardziej zaawansowanych jest sterowany elektromagnetycznie lub podciśnieniowo, dzięki czemu uzyskuje się pożądaną zmienną charakterystykę tłumienia.

Ustalenie średniej trwałości współczesnych poduszek silnika jest bardzo trudne ze względu na ich bardzo skomplikowaną budowę. Wymogi producentów pojazdów określają ją na co najmniej 160 tys. km przebiegu samochodu.

Hydrauliczna poduszka silnika

Uszkodzenia poduszek standardowych dają się dość łatwo zdiagnozować na podstawie wzrastającego poziomu hałasu i wibracji (stuki podczas zapalania lub gaszenia silnika), a także zauważalnego przechylania się silnika w trakcie gwałtownego wzrostu obrotów. Należy również dokonywać oględzin poduszek po kolizjach drogowych. Przejmują one bowiem bezwładność ciężkiej jednostki napędowej, co może doprowadzać do rozerwania połączeń metalu z gumą. Awarie poduszek z elektrycznie sterowanym przepływem płynu ujawniane są przez współpracujące z nimi sterowniki elektroniczne, czyli dają się odczytywać za pomocą diagnoskopów.

Tłumienie drgań skrętnych

Jest ono w samochodach niezbędne nie tylko w ich głównych układach napędowych, przenoszących moment obrotowy z silnika przez sprzęgło i skrzynię biegów na koła, lecz także podczas przenoszenia napędu z wału korbowego paskiem wielorowkowym na urządzenia osprzętu.

Elementy do tego służące muszą wykazywać wystarczającą odporność m.in. na korozję, przeciążenia i wysokie temperatury, ponieważ w czasie "elastycznej" pracy wytwarzane są duże ilości ciepła.

Oprócz największego wyboru elastycznych kół pasowych o jakości oryginalnej, Corteco dostarcza zestawy wraz z kompletem potrzebnych elementów montażowych (śruby, podkładki etc), których zastosowanie zapewnia poprawną technologicznie jakość wymiany koła pasowego i całego związanego z nim układu. Stanowi też znaczne ułatwienie i skrócenie montażu.

Odsprzęglone koło pasowe

Należy tu zaznaczyć, iż śruby nie mogą być ponownie użyte po wymianie koła pasowego, gdyż pierwotny moment ich dokręcania wykorzystuje niemal całkowicie dopuszczalny zakres trwałych odkształceń.

W odniesieniu do kół pasowych Corteco kieruje się również względami ekologicznymi. Przykładem tego mogą być elastyczne koła pasowe specjalnie skonstruowane do systemów start&stop, czyli przyczyniające się do redukcji emisji CO2 i zużycia paliwa. Ilość cykli uruchamiania i zatrzymywania silnika, jaką wytrzymywać muszą średnio tradycyjne koła pasowe, wynosi 50 000 do 70 000. W systemie start&stop jest ona większa ponad dziesięć razy. Wpływa to w sposób oczywisty na wymagania jakościowe, które zostały osiągnięte poprzez daleko idące zmiany konstrukcyjne, np. inną geometrię kół pasowych, jak również technologiczne, np. proces łączenia metalu z elastomerami oraz materiałowe – zastosowanie mocniejszych mechanicznie i termicznie mieszanek elastycznych.

W głównych układach przeniesienia napędu innowacyjne, elastyczne sprzęgło wału napędowego stanowi ekonomicznie uzasadnioną alternatywę dla klasycznej tarczy Hardy'ego. Zastosowanie w lekkiej aluminiowej tarczy pływających (hydraulicznych) tulei metalowo-gumowych zapewnia lepsze wytłumienie drgań niż w przypadku typowej tarczy gumowej i pozwala na zmniejszenie masy wirujących elementów. To rozwiązanie jest już stosowane na liniach montażowych wiodących producentów najlepszych samochodów z tylnym napędem. Corteco oferuje te tarcze jako zestawy zawierające komplet niezbędnych śrub. W sumie marka ta dostarcza oryginalne elementy kontroli wibracji i zestawy naprawcze o jakości OEM do ok. 27 500 rodzajów pojazdów.



Wojciech Głowaty
Regional Sales&Marketing Area Manager Corteco



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane