strona główna Praktyka warsztatowa Sezonowa kontrola sprężyn
2017-01-03, ostatnia aktualizacja 2017-01-03 06:00

Sezonowa kontrola sprężyn

Przy korozyjnym zużyciu sprężyn zaleca się wymianę (parami w obrębie osi) kompletnych elementów resorująco-tłumiących

KYB

Przy korozyjnym zużyciu sprężyn zaleca się wymianę (parami w obrębie osi) kompletnych elementów resorująco-tłumiących

Sprężyny zawieszenia przenoszą na podłoże obciążenie masą pojazdu i łagodzą drgania wynikające z jego poruszania się po nierównej drodze. Wraz z amortyzatorami utrzymują przyczepność kół do nawierzchni.

Prawidłowo działające sprężyny zawieszenia wydłużają żywotność amortyzatorów i innych elementów układu zawieszenia oraz odpowiadają za bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Zimowe wyzwania

Zima to trudny okres nie tylko dla kierowców, ale również dla pojazdów. Sól stosowana przez służby drogowe działa bardzo destrukcyjnie zarówno na nawierzchnię dróg, jak i na metalowe elementy samochodów. Nawet dobrze zabezpieczone powłokami antykorozyjnymi części podwozia i nadwozia poddają się z biegiem czasu niszczącemu działaniu wody i soli. Piasek dostaje się między wszelkie elementy ruchome, powodując ich przyspieszone zużycie.

Drugim "zimowym" czynnikiem mającym negatywny wpływ na trwałość pojazdu jest stan nawierzchni dróg. Jeszcze w trakcie zimy lub bezpośrednio po jej zakończeniu można zaobserwować pojawienie się w asfalcie licznych ubytków, popularnie zwanych przełomami, które często wypełnione są wodą. Wpadnięcie koła w taką wyrwę powoduje powstanie dużych naprężeń udarowych, mogących uszkodzić sprężyny i inne elementy zawieszenia. Podatne na tego typu uszkodzenia są również amortyzatory i zestawy ochronne.

Prawidłowa identyfikacja i dobór części zamiennych z katalogu zastosowań KYB jest podstawą profesjonalnej naprawy

Dlatego ważne jest, aby podczas wizyty klienta w warsztacie mechaniki pojazdowej dokonać kontroli elementów zawieszenia pod kątem "zimowych" uszkodzeń. Dogodnym momentem na przegląd stanu technicznego układu zawieszenia jest także wymiana opon z letnich na zimowe, okresowy przegląd lub inne czynności naprawcze.

Najważniejszą rolę w tych działaniach spełniają mechanicy. Profesjonalnie działający warsztat mechaniki pojazdowej powinien zawsze informować klienta o wszelkich zdiagnozowanych usterkach w badanym pojeździe, a w przypadku braku decyzji dotyczącej zalecanej wymiany poinformować go o nieuchronnych skutkach takich uszkodzeń.

Stopniowe zmęczenie materiału oraz korozja przyczyniają się do postępującego zużycia sprężyn. Ich osłabienie w trakcie użytkowania, czyli tzw. "efekt relaksacji" stali, może doprowadzić do zmniejszenia prześwitu pojazdu. Zużyte sprężyny mogą też pękać, stwarzając zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy.

Weryfikacja uszkodzeń

Po zdemontowaniu koła w pierwszej kolejności oględzinom poddajemy sprężyny zawieszenia.

Pęknięcia

Pęknięcia sprężyn powstają najczęściej w skrajnych ich zwojach. Końcowe zwoje sprężyn znajdują się w odpowiednich gniazdach, gumowych poduszkach lub talerzach oporowych, co może utrudniać ocenę wizualną. W wielu pojazdach wyposażonych w zawieszenie typu McPherson, zdarza się, że dolny zwój sprężyny jest całkowicie zasłonięty przez wywinięte do góry brzegi talerza oporowego amortyzatora.

Końce sprężyn w procesie produkcyjnym są obcinane równo, dlatego każde nieregularne, poszarpane zakończenie, może wskazywać na ich pęknięcie.

W celu sprawdzenia zakończenia sprężyny należy usunąć zanieczyszczenia z miejsc jej kontaktu z współpracującymi elementami zawieszenia, a otwory odprowadzające wodę udrożnić. W dolnych talerzach oporowych zazwyczaj zbiera się mieszanina wody, piasku, soli i innych zanieczyszczeń. Nawet jeśli konstruktor przewidział odpowiednie otwory odprowadzające wodę, to najczęściej są one zatkane. Dolny zwój sprężyny pracuje wówczas w wodno-piaskowo-solnej kąpieli.

Złamanie lub trwałe odkształcenie sprężyny można również stwierdzić, porównując po obu stronach wysokość elementów nadwozia względem podłoża.

Korozja

Gdy lakier, którym sprężyna jest pokrywana w procesie produkcyjnym, ulegnie uszkodzeniu, to na jej powierzchni szybko pojawiają się wżery korozyjne. Osłabiają one materiał i prowadzą do utraty wymaganej sztywności sprężyny, a w skrajnych przypadkach – do jej złamania. Zniszczenie powłoki antykorozyjnej może być wynikiem błędów montażowych lub destrukcyjnego działania zanieczyszczeń typu: piasek, drobne kamienie, sól drogowa, błoto pośniegowe. W czasie uginania się zawieszenia końcowe zwoje sprężyny ocierają o elementy montażowe (talerze oporowe, łożyska górnego mocowania). Jeśli w tych miejscach znajduje się piasek, to powoduje on ścieranie warstwy antykorozyjnej i materiału sprężyny.

Prześwit pojazdu

Długotrwała jazda z dużym obciążeniem wpływa na charakterystykę i kształt sprężyn. Nadmierne obciążanie osi czy też przekraczanie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu powoduje, że sprężyny stają się krótsze, bardziej miękkie, co w konsekwencji prowadzi do osiadania zwojów sprężyny w trakcie jej użytkowania. Zmiana parametrów sprężystości sprężyn może doprowadzić do zmniejszenia prześwitu pojazdu, a w końcu do ich pęknięcia. Należy również pamiętać, że zwiększenie lub zmniejszenie prześwitu pojazdu może być wynikiem nieprawidłowej pozycji sprężyny względem amortyzatora (wynik błędu montażowego), niezastosowania zalecanych przez producenta elementów montażowych podczas prac naprawczych lub nieprawidłowej identyfikacji i doboru części.

Odkształcenia

W wyniku popełnionych błędów montażowych może dojść do nieprawidłowego ułożenia sprężyny względem zestawu montażowego górnego mocowania amortyzatora oraz w dolnym talerzu oporowym. Skutkiem takiego działania może być np. ocieranie sprężyny o nadkole, różnego rodzaju głuche stuki, metaliczne zgrzyty lub skrzypienie. Nieprawidłowa pozycja montażowa sprężyny zawieszenia (np. sprężyna zamontowana odwrotnie) może doprowadzić również do jej pęknięcia, niekontrolowanego przemieszczenia w talerzu oporowym oraz przyczynić się bezpośrednio do uszkodzenia amortyzatora. Trudne warunki panujące na drogach w zimie potęgują wszelkie niesprawności pojazdu. Odpowiednio wczesne wykrycie uszkodzenia pozwoli ograniczyć wydatki na naprawę i umożliwi bezpieczną eksploatację samochodu. Dlatego KYB zaleca regularne sprawdzanie elementów zawieszenia oraz odpowiednio wczesne usuwanie wykrytych usterek.

Więcej informacji: www.kyb-europe.com



Radosław Pałka
Dyrektor przedstawicielstwa KYB Europe w Polsce

  • 2017-11-26 23:03

    diagnoza

    józek

    My właśnie jesteśmy po kontrolii amortyzatorów z wykorzystaniem ścieżki diagnostycznej itd. Skorzystalismy z takiej oferty forda https://akcjaserwisowa.pl/diagnoza

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane