2019-01-28, ostatnia aktualizacja 2019-01-28 14:37

Pudełko prawdę ci powie

Kolorystyczne oznaczenia szczególnych cech produktów z gamy OSRAM

OSRAM

Kolorystyczne oznaczenia szczególnych cech produktów z gamy OSRAM

Opakowania żarówek samochodowych to swoiste informatory techniczne. Jeśli potrafimy odczytać umieszczone na nich znaki, dowiemy się wiele o produktach znajdujących się w środku.

Litery i cyfry

Na opakowaniach produktów oświetleniowych pojawiają się litery i cyfry. Oznaczają one typ i moc żarówek. Dzięki temu wiemy, jakiego rodzaju jest to żarówka lub lampa, i możemy upewnić się, czy pasuje do danego pojazdu.

Źródła światła montowane w reflektorach głównych dzielimy na trzy zasadnicze typy: halogenowe, ksenonowe i diodowe. Najbardziej popularne w reflektorach głównych są żarówki oznaczone symbolem H – litera ta oznacza żarówki halogenowe. Najpopularniejsze typy to H1, H3, H4 i H7. Generują one białe światło o temperaturze barwowej ok. 3500 K, a każdy typ ma określoną przepisami moc, np.: H4 – 60/55W, a H7 – 55W. Są także żarówki o większej mocy, jednak nie wolno ich stosować na drogach publicznych. Żarówka H4 jako jedyna z wymienionych ma dwa żarniki – do świateł mijania i drogowych.

Podwójne opakowanie żarówek H4 z kompletem informacji dla użytkownika

W przypadku lamp ksenonowych używa się symbolu D (z angielskiego discharge, czyli wyładowcze). Ksenony, czyli lampy wyładowcze. to nowocześniejszy typ źródeł światła, w których elementem świecącym jest łuk elektryczny w bańce z gazem. Mają z reguły moc 35 W i wymagają wysokiego napięcia, by zainicjować wyładowania między elektrodami. Dlatego przy ich stosowaniu niezbędne są przetwornice. Lampy te są zdecydowanie trwalsze od halogenów i emitują światło o bielszej barwie. Typy lamp to m.in. D1S i D2S (do reflektorów z soczewką) oraz D1R i D2R (do reflektorów z odbłyśnikiem). Jeśli spotkamy się z oznaczeniem H.I.D., będzie to także określenie ksenonowej lampy wyładowczej – High Intensity Discharge Lamp.

Diody, czyli światła LED, coraz częściej pojawiają się w reflektorach nowych samochodów. Stanowią one integralną część reflektora, dlatego na rynku wtórnym nie występują jako pojedyncze źródła światła do wymiany. Są na rynku także retrofity LED popularnych żarówek halogenowych, np. H7. Jednak stosowanie ich w pojazdach poruszających się na drogach publicznych jest niezgodne z przepisami. Nie istnieją bowiem normy, które dopuszczałyby ich stosowanie zamiast tradycyjnych żarówek.

Pozostałe lampy w samochodzie wyposażamy w tak zwane żarówki pomocnicze lub sygnalizacyjne. Popularne ich typy to np.: P21W, PY21W, W5W czy R5W. Ich retrofity LED, czyli źródła oparte na diodach, mają bez porównania większą trwałość, są dostępne w różnych kolorach, lecz do czasu pojawienia się stosownych regulacji można je stosować tylko wewnątrz samochodu, a więc do oświetlenia kabiny, schowka lub bagażnika.

Homologacja

Na opakowaniu powinna znaleźć się też informacja o normach, które spełnia dane źródło światła. W naszym kraju powinniśmy używać żarówek i lamp spełniających normy ECE. Każde zewnętrzne źródło światła używane w samochodach poruszających się po drogach publicznych musi być homologowane. Homologacja to nic innego, jak dopuszczenie produktu do użytkowania, czyli do ruchu. Jazda z niehomologowanym oświetleniem grozi mandatem lub nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Informacje o wzmocnionych parametrach żarówki, od góry: jasność światła, zasięg reflektora i bielsze światło

Oznaczenie homologacji znajduje się na trzonku żarówki lub lampy. Jednak na opakowaniu powinna znaleźć się informacja, jakie normy spełnia dane źródło światła. I tak na przykład halogenowe żarówki reflektorowe objęte są normą ECE R37, a lampy ksenonowe – ECE R99. Brak homologacji świadczy o tym, że żarówka lub lampa nie spełnia jakichś norm dotyczących danego typu samochodowych źródeł światła. I tak na przykład źródło światła może mieć zbyt wysoką moc lub zbyt silny niebieski filtr, przez co będzie niewłaściwie oświetlać drogę przed pojazdem.

Na trzonkach lub plastikowych elementach należy szukać zatem litery E wraz z cyfrą lub liczbą w ramce. Symbol ten oznacza europejską homologację źródła światła, przy czym liczba określa kraj, w którym homologacja została przyznana. Kraje Unii Europejskiej zobowiązane są do wzajemnego akceptowania swoich homologacji.

Europejskie oznaczenia homologacji:

E1 – Niemcy

E2 – Francja

E3 – Włochy

E4 – Holandia

E5 – Szwecja

E6 – Belgia

E7 – Węgry

E8 – Czechy

E9 – Hiszpania

E11 – Wielka Brytania

E12 – Austria

E13 – Luksemburg

E14 – Szwajcaria

E20 – Polska

Ważne informacje

Opakowanie to także źródło innych przydatnych informacji. Solidny producent rzetelnie informuje konsumentów o właściwościach produktu oraz o zasadach jego stosowania. Jednym z takich elementów jest umieszczenie symbolu świadczącego o zastosowaniu filtra UV na żarówkach halogenowych. Jest to bardzo ważna cecha, a niestety nie widać tego gołym okiem, więc informacja na opakowaniu jest bardzo ważna. Żarówki, które tego filtra nie posiadają, powodują matowienie odbłyśnika i żółknięcie klosza reflektora. W wielu niemarkowych produktach brak filtra UV jest jednym ze źródeł obniżania kosztów produkcji, co pozwala na skalkulowanie ceny na atrakcyjnym poziomie.

Na opakowaniu można znaleźć także wskazówki, jak należy postępować ze źródłem światła – ostrzeżenie o wysokiej temperaturze, szkodliwości dotykania bańki palcami i zakazie wyrzucania zużytych lamp ksenonowych do śmieci.

Na opakowaniach żarówek Osram umieszczane są także inne informacje. Np. piktogram samochodu osobowego, motocykla lub ciężarówki pozwala od razu zorientować się, do jakiego pojazdu przeznaczony jest dany produkt. Są na nim także informacje na temat parametrów danego źródła światła – jasność, zasięg, barwa światła i trwałość. Wszystkie w formie łatwych do zrozumienia pasków.

Oznaczenia specjalne potwierdzające oryginalność produktu

Różne kolory linii produktów to kolejne ułatwienie w gamie Osram. Produkty przeznaczone dla wymagających kierowców mają opakowania ciemnoczerwone (linia Night Breaker), dla chcących się wyróżnić niebieskie (Cool Blue Intense) oraz zielone dla ceniących trwałość (Ultra Life). Białe opakowania są z kolei typowe dla produktów standardowych linii Original. Z takimi żarówkami wyjeżdża z fabryk połowa nowych samochodów.



Magdalena Bogusz
Marketing & Communication Director EE & MEA, ams OSRAM Group

Tagi

Oświetlenie  Osram 


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2