strona główna Technika motoryzacyjna Koła i hamulce do aut elektrycznych
2019-02-07, ostatnia aktualizacja 2019-02-07 06:00

Koła i hamulce do aut elektrycznych

Fot. Continental

Fot. Continental

Firma Continental opracowała projekt o nazwie New Wheel Concept. Optymalizuje on pracę układu hamulcowego zgodnie ze specyfiką pojazdów elektrycznych, niwelując problem korozji tarcz hamulcowych.

W rozwiązaniu tym użyto dużej aluminiowej tarczy hamulcowej, a dodatkowe związane z tym korzyści to: redukcja masy koła i hamulców, mniejsze koszty serwisowania dzięki długowieczności tarczy hamulcowej oraz łatwa wymiana klocków.Koło koncepcyjne New Wheel Concept powstało z myślą o zwiększeniu skuteczności hamowania przy jednoczesnym zmniejszeniu masy oraz poprawieniu chłodzenia w małych i średnich samochodach z napędem elektrycznym.

Nowe podejście

Podstawą New Wheel Concept jest połączenie elementów układu hamulcowego z felgą złożoną z kilku segmentów. Koło koncepcyjne Continental składa się z dwóch części:

  • zewnętrznego pierścienia, do którego przymocowany jest gwiaździsty, pięcioramienny, połączony z osią element nośny, pełniący rolę szprych;
  • przykręconej bezpośrednio do niego tarczy hamulcowej.

Tarcza hamulcowa nie jest jednak tutaj klasycznym dyskiem. W tym rozwiązaniu zacisk hamulcowy mocowany do zwrotnicy nie obejmuje tarczy hamulcowej na obwodzie, lecz umieszczony jest w niej od wewnątrz. Pozwoliło to na zwiększenie średnicy tarczy i przełożyło się na większą skuteczność hamowania przy użyciu niewielkiej siły, czyli na szybsze zatrzymywanie pojazdu.

System New Wheel Concept zamontowany w samochodzie elektrycznym

Elektromobilność wymaga nowych rozwiązań również w zakresie technologii hamowania. W przypadku aut elektrycznych stosowanie tradycyjnych hamulców nie jest zbyt efektywne. Natomiast koncepcja New Wheel spełnia wszystkie wymagania tego typu pojazdów.

Harmonia materiału i konstrukcji

Do wykonania konstrukcji New Wheel Concept wykorzystano specjalny stop aluminiowy. Jest on lekki i skutecznie odprowadza ciepło, dzięki czemu rozgrzane tarcze hamulcowe szybciej stygną, obniżając ryzyko ich przegrzania. Zastosowany stop jest także niezwykle wytrzymały. Wyniki wstępnych testów praktycznych pokazały, że w przeciwieństwie do tarcz żeliwnych tarcza New Wheel Concept nie ulega zużyciu i korozji. Zaletą tej koncepcji są też niższe koszty eksploatacji, gdyż zużycie elementów układu hamulcowego w tym systemie ogranicza się do samych klocków. Również ewentualna wymiana kół lub tarcz będzie przebiegać łatwiej.

Elementy nowej konstrukcji kompletnego koła



Matthias Matic
Kierownik Pionu Hydraulicznych Układów Hamulcowych Continental



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane