strona główna Praktyka warsztatowa Wymiana tulei wahacza przedniego górnego w BMW 5 (e60)
2019-03-27, ostatnia aktualizacja 2019-03-27 12:05

Wymiana tulei wahacza przedniego górnego w BMW 5 (e60)

Fot. Tedgum

Fot. Tedgum

Operacja opisana w niniejszym artykule powinna być wykonana przy użyciu specjalistycznego narzędzia (ściągacz Tedgum TED99705) przez wykwalifikowany personel, z zachowaniem właściwych środków bezpieczeństwa.

1 Pierwszą czynnością niezbędną do wymiany tulei przedniego wahacza jest podniesienie pojazdu oraz demontaż koła. Następnie demontuje się osłonę silnika znajdującą się pod pojazdem.

2 Mocowanie tulei znajduje się tuż obok stabilizatora. Przy demontażu zdejmuje się zaślepki, a śrubę mocującą odkręca się za pomocą klucza nasadowego z nasadką nr 18 i klucza oczkowego nr 18.

3 Wahacz jest zwykle mocno zabrudzony. Dlatego warto go oczyścić nieinwazyjnym środkiem chemicznym oraz przetrzeć do sucha czyściwem. Zebrany brud w skrajnym przypadku może uszkodzić gniazdo wahacza podczas demontażu starej tulei lub samą tuleję podczas montażu nowej.

4 Ściągacz Tedgum TED99705 należy zamontować zgodnie z instrukcją. Za pomocą klucza oczkowego oraz klucza nasadowego wyprasowuje się tuleje z gniazda wahacza. Demontaż zużytej tulei powinien nastąpić w stronę silnika.

5 Przed montażem tulei należy dokładnie oczyścić gniazdo wahacza oraz jego okolice. Jeżeli gniazdo jest uszkodzone, trzeba wymienić cały wahacz. Warto również sprawdzić za pomocą suwmiarki średnicę tulei oraz samego wahacza.

6 Nową tuleję oraz gniazdo smarujemy izopropanolem celem ułatwienia montażu. Mniejszy, dodatkowy otwór znajdujący się w tulei oznacza umiejscowienie jej względem oznaczenia na wahaczu. Oznaczenia podzespołów powinny znaleźć się w jednej osi. Odpowiednie umiejscowienie służy poprawnemu rozłożeniu sił na tulei podczas pracy zawieszenia.

7 Wstępnie umiejscowioną nową tuleję Tedgum TED76099 w gnieździe wahacza wprasowuje się ściągaczem TED99705 zgodnie z instrukcją, przykładając ją do gniazda wahacza od strony silnika pojazdu.

8 Tuleja powinna zostać umieszczona centralnie względem środka otworu gniazda wahacza.

9 Wahacz montuje się ponownie w mocowaniu i wstępnie przykręca. Dokręcanie powinno się odbywać zgodnie ze specyfikacją producenta pod obciążeniem, czyli gdy pojazd stoi na kołach. Jeśli warsztat nie posiada kanału lub podnośnik nie daje możliwości podniesienia pojazdu na kołach, można wykorzystać podnośnik dodatkowy. Następnie montuje się zdemontowane wcześniej zaślepki oraz dolną osłonę silnika.

Po montażu zalecane jest wykonanie krótkiej jazdy testowej, po której powinno się dokonać oględzin zamontowanego elementu. Ponieważ zawieszenie wielowahaczowe ma tendencję do przenoszenia obciążeń, w przypadku niewielkiego uszkodzenia jednej tulei inna może być o wiele bardziej obciążona poprzez przenoszenie sił podczas pracy zawieszenia. Dlatego wskazana jest wymiana wszystkich tulei, jeżeli nie ma całkowitej pewności, że są w dobrym stanie.

Teoretycznie po wymianie tulei geometria oraz zbieżność kół powinny pozostać niezmienione. Praktyka jest jednak odmienna. Bywa, że pojazdy mają dokonywaną korektę geometrii oraz zbieżności kół przy zużytych elementach zawieszenia, co przekłada się na inne parametry po wykonanej naprawie. Często jest to związane z błędną diagnozą samych użytkowników, gdy za zachowanie pojazdu obwiniają geometrię oraz zbieżność kół, a nie same elementy zawieszenia.

Powyższa instrukcja ma charakter poglądowy i służy do uproszczonego zobrazowania sposobu przeprowadzenia naprawy. Firma Tedgum nie odpowiada za ewentualne błędy oraz nieodpowiednią interpretację instrukcji.

Ten i inne poradniki są do pobrania na stronie internetowej pod adresem: tedgum.pl/pl/dla-mechanika.html



Michał Kostka
Specjalista ds. techniczno-handlowych Tedgum

Tagi

bmw  wahacz 

  • 2019-04-09 10:45

    wahacz

    czubek

    U mnie w becie cały wahacz był do wymiany, mechanik założył oe delphie to teraz będzie na długi czas spokój.

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane