strona główna Praktyka warsztatowa Dezynfekcja klimatyzacji samochodowej
2019-04-01, ostatnia aktualizacja 2019-04-01 06:00

Dezynfekcja klimatyzacji samochodowej

Fot. Würth Polska

Fot. Würth Polska

Zdecydowaną większość nowych samochodów w Europie wyposaża się w układ klimatyzacji. Często jest to standard również w pojazdach kilkunastoletnich. dokładne wykonanie czynności związanych z jego czyszczeniem i dezynfekcją jest obowiązkiem każdego warsztatu oferującego tego typu usługi.

Niebezpieczeństwa

Zapach pleśni i stęchlizny wydobywający się z nawiewów świadczy o zaawansowanym rozwoju różnego rodzaju bakterii i grzybów. Mogą one negatywnie wpływać na nasze zdrowie i samopoczucie, a w skrajnych przypadkach – nawet zagrażać życiu. Jednym z najczęściej spotykanych mikroorganizmów są bakterie rodzaju Bacillus, wywołujące różne infekcje – od skórnych, po posocznicę czy zapalenie opon mózgowych. W układzie klimatyzacji możemy również znaleźć: Brevundimonas vesicularis (odpowiada za zapalenie otrzewnej i zapalenie stawów). Aerococcus viridans (infekcje dróg moczowych) i Elizabethkingia meningoseptica (niebezpieczną dla osób z obniżoną odpornością).

Sposoby czyszczenia i dezynfekcji

Obecnie istnieje kilka metod dezynfekcji klimatyzacji w samochodzie: czyszczenie za pomocą ultradźwięków, ozonowanie bądź użycie preparatów chemicznych w sprayu. Dwa pierwsze sposoby najlepiej sprawdzają się przy nieinwazyjnym czyszczeniu kanałów wentylacyjnych i wnętrza samochodu. Ich wadą jest to, że nie docierają do wszystkich przestrzeni układu, które wymagają dezynfekcji, np. parownika.

Za najskuteczniejszą metodę uznaje się bezpośrednie rozprowadzenie preparatu dezynfekującego w kanałach wentylacyjnych i na parownik. Wadą tego rozwiązania jest ryzyko dostania się środka do elektroniki samochodu, jeśli kanały są nieszczelne. Ważna jest więc aplikacja preparatu w odpowiedniej ilości.

Preparaty

Kluczowym aspektem jest dobór odpowiedniego preparatu. Do skutecznego zwalczania drobnoustrojów i grzybów potrzebny jest preparat o właściwościach biobójczych. Na terenie Unii Europejskiej środki tego typu mogą być stosowane jedynie po uzyskaniu odpowiednich pozwoleń. W Polsce zgodę na wprowadzenie do obrotu wydaje Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Na etykiecie zarejestrowanego środka znajduje się numer pozwolenia, a jeśli go nie ma, prawdopodobnie preparat służy do czyszczenia, a nie dezynfekcji.

Procedura

Najtrudniej jest przeprowadzić denzynfekcję parownika, a najkuteczniejszym sposobem jego odkażenia pozostaje metoda ciśnieniowa. Polega ona na użyciu specjalnego pistoletu pneumatycznego z przyłączoną metalową sondą, która umożliwia dostęp do komory parownika. Urządzenie generuje odpowiednio wysokie ciśnienie, dzięki czemu preparat wypłukuje zalegające, zakażone osady i dociera do wszystkich jego zakamarków. Zaleca się zużycie co najmniej 0,5 litra płynu do dezynfekcji (jego nadmiar odprowadzany jest przez odpływ wody kondensacyjnej). Należy oczywiście pamiętać o ustawieniu wanny w odpowiednim miejscu pod samochodem, tym bardziej, że efekt może być spektakularny – zwłaszcza, gdy parownik nie był prawidłowo czyszczony i dezynfekowany przez kilka lat. Wypływający spod samochodu zielony szlam mocno działa na wyobraźnię. Poza parownikiem należy pamiętać o dezynfekcji wszystkich kanałów wentylacyjnych, np. za pomocą preparatu w sprayu wyposażonego w odpowiednią sondę.

Popełniane błędy

Najczęstszym błędem podczas czyszczenia układu klimatyzacji jest zastosowanie preparatu, który nie posiada właściwości biobójczych albo jest przeterminowany.

Zdarza się również, że parownik nie zostaje prawidłowo oczyszczony i zdezynfekowany. Würth Polska zaleca, aby każdorazowo czyścić i dezynfekować parownik metodą ciśnieniową. W najbardziej drastycznych przypadkach może zajść potrzeba wymiany parownika na nowy.

Błędem popełnianym przez warsztaty wykonujące dezynfekcję klimatyzacji bywa również niewłaściwe osuszenie układu. Po dezynfekcji należy otworzyć wszystkie kanały wentylacyjne, a wentylator ustawić na maksymalne obroty i przy włączonej klimatyzacji naprzemiennie, parokrotnie zmieniać nastaw termostatu z minimum na maksimum i odwrotnie. Całą procedurę przeprowadza się w masce chroniącej przed płynnymi cząstkami zawieszonymi w powietrzu, np. w masce Würth art. 0899110303.

Błędem jest także niewymienienie filtra kabinowego w trakcie usługi serwisowej. Po parowniku jest to element układu klimatyzacji, w którym najszybciej namnażają się grzyby i bakterie. Filtr kabinowy powinien być wymieniany 2 razy w roku, a co najmniej raz – na wiosnę. Pozostawienie starego filtra po dezynfekcji układu klimatyzacji jest równoznaczne z brakiem wykonania usługi.

Dezynfekcja klimatyzacji nie jest trudną procedurą. Jednak, aby przyniosła oczekiwany skutek, należy ją wykonać z należytą starannością i przy użyciu odpowiednich środków. Zaniedbania w tym zakresie mogą mieć przykre konsekwencje dla zdrowia, a nawet życia użytkownika pojazdu.

Würth Polska:

Środek do dezynfekcji układu klimatyzacji w sprayu

Środek do dezynfekcji układu klimatyzacji Würth Polska to jeden z flagowych produktów w asortymencie firmy. Jest niezawodny w usuwaniu mikrobów, bakterii i grzybów, przez co zapobiega reakcjom alergicznym i groźnym chorobom wywoływanym przez mikroorganizmy. Skutecznie usuwa nieprzyjemne zapachy. Opakowanie wyposażone w wyjątkowo długi przewód ze specjalną dyszą umożliwia stosowanie sprayu bezpośrednio na wymiennik ciepła układu klimatyzacji. Produkt Würth Polska zapewnia długoterminową skuteczność dezynfekcji, a jego obfite rozpylenie gwarantuje usunięcie także tłustych, grubych warstw zanieczyszczeń. Wysoka jakość i skuteczność produktu w niszczeniu drobnoustrojów została potwierdzona przez niezależny instytut. Wartość pH: 5,0.

Preparat odświeżający do samochodów

Quick Fresh Pure to preparat odświeżający do samochodów i jeden z produktów firmy Würth Polska. Artykuł uzupełnia szeroką ofertę produktów przeznaczonych do profesjonalnej konserwacji klimatyzacji samochodowej. Aerozol szybko i skutecznie usuwa nieprzyjemne zapachy powstające w przewodach wentylacyjnych i wnętrzu samochodu. Produkt nie zawiera biocydów. Objętość netto produktu: 100 ml.

Oba produkty dostępne są w sklepach stacjonarnych, u przedstawicieli handlowych Würth Polska oraz w e-sklepie: www.wurth.pl



Krzysztof Wyszyński
Product Manager Würth Polska

Tagi

  • 2019-04-09 21:38

    Wszystko pięknie

    Szczepan

    No i dobra, a gdzie zwykły Klient może skorzystać z takiej usługi (ciśnieniowa desynfekcja układu środkiem Wurth)? Na stronie, która jest podlinkowana na końcu artykułu nie ma namiarów na żadne (autoryzowane?) serwisy

    skomentuj



Wasi dostawcy

Polecane