strona główna Materiałoznawstwo Klocki do tarcz nacinanych
2019-05-27, ostatnia aktualizacja 2019-05-27 15:25

Klocki do tarcz nacinanych

Fot. TMD Friction

Fot. TMD Friction

Tarcze nacinane i nawiercane zyskują wśród kierowców coraz większą popularność. Są one seryjnie montowane w samochodach o dużej masie i mocy. Ich główne zadanie polega przede wszystkim na zwiększeniu skuteczności hamowania. Jak dobrać do nich odpowiednie klocki hamulcowe?

Nacięcia na tarczy hamulcowej mają wiele funkcji. Najważniejsze z nich to oczyszczanie powierzchni tarczy z zanieczyszczeń, powstałych w wyniku oddziaływania materiału ciernego. Drobinki klocka, czy pył z ulicy obniżają skuteczność hamowania, dlatego tego typu cechy są bardzo pożądane. Nacięcia tarczy działają niczym frezarka, co naturalnie przyspiesza zużycie klocka hamulcowego. Z drugiej strony, proces ten oczyszcza go i niweluje wspomniane ryzyko odkładania się zanieczyszczeń. Jeśli chodzi o nawiercenia, głównie odprowadzają one gazy, ale mają także inne zadanie. Otwory zmniejszają pojemność cieplną tarczy, więc szybciej się ona nagrzewa, ale równocześnie sprawiają, że szybciej stygnie. Z tego względu warto wybierać produkty renomowanych firm, które równoważą te cechy użytkowe.

Najważniejszym kryterium doboru jest materiał cierny klocka, który różni się w zależności od masy, mocy i przeznaczenia pojazdu. Renomowani producenci tacy jak Textar testują połączenie konkretnego klocka i tarczy w najróżniejszych warunkach, dzięki czemu możemy mieć pewność, że będą one optymalnie spełniać swoje funkcje. W kontekście układu hamulcowego warto także pamiętać, że jest on tak skuteczny, jak najsłabszy jego element. Z tego względu, oprócz tarcz i klocków bardzo ważna jest regularna kontrola stanu przewodów hamulcowych oraz stosowanie płynu wysokiej jakości.

Tarcze nacinane i nawiercane wykonuje się z hartowanej, wysokowęglowej stali, bardzo stabilnej temperaturowo. Spełnienie tych wytycznych sprawia, że tarcze te mają mniejszą tendencję do krzywienia się, co w przypadku tanich „tuningowych” zamienników nie należy do rzadkości. Wszystko zależy od jakości zastosowanych materiałów i technologii produkcji. Niedopuszczalne jest samowolne nacinanie lub nawiercanie otworów w tarczy, co osłabia jej strukturę i może spowodować pęknięcie nawet przy delikatnym hamowaniu.

Wybierając klocki do tarczy nacinanej i nawiercanej bardzo ważne jest zastosowanie produktów wysokiej klasy, które stworzą odpowiednie połączenie. Nie chodzi przecież jedynie o poprawę estetyki, ale także o skuteczność hamowania, która bezpośrednio wpływa na nasze bezpieczeństwo.



Wojciech Sokołowski
Technical Sales Support oddziału TMD Friction Services w Polsce


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2