strona główna Praktyka warsztatowa Przegląd układu chłodzenia
2019-07-11, ostatnia aktualizacja 2019-07-11 11:46

Przegląd układu chłodzenia

Fot. Liqui Moly

Fot. Liqui Moly

Utrzymanie układu chłodzenia w odpowiednim stanie technicznym jest dla silnika spalinowego niezwykle ważne. ubytki płynu chłodniczego, usterka pompy, niesprawność termostatu, a nawet nieszczelny korek chłodnicy – mogą w skrajnych przypadkach doprowadzić do zatarcia silnika.

Ubytki płynu

Niewielkie wycieki płynu chłodniczego są bardzo niebezpieczne, ponieważ kierowca może ich w porę nie zauważyć, co w konsekwencji doprowadzi do przegrzania silnika. Zagotowanie płynu rychło spowoduje wypalenie uszczelki pod głowicą albo uszkodzenie pierścieni tłokowych. Te ostatnie podczas pracy w zbyt wysokiej temperaturze tracą swoją sprężystość, a przegrzanie silnika może skończyć się jego zatarciem.

Różne bywają przyczyny wycieków. Zazwyczaj spowodowane są zużyciem gumowych przewodów lub nieszczelnością ich połączeń z chłodnicą. Oprócz wycieków na zewnątrz, chłodziwo może przenikać do komory spalania. Jest to spowodowane uszkodzeniem uszczelki pod głowicą, pomiędzy komorą spalania a kanałem wodnym. Objawy łatwo zauważyć: z rury wydechowej wylatuje biały dym lub pryskają krople wody. Gdy ciśnienie z komory spalania zablokuje swobodny przepływ płynu, dochodzi do przegrzania silnika. Z kolei uszkodzenie uszczelki między kanałem wodnym a olejowym prowadzi do zmieszania płynu z olejem. Usterka ta powoduje zmianę koloru płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Jeżeli do płynu przedostaje się olej – w zbiorniczku widoczna jest jego obecność.

Preparaty Liqui Moly: oczyszczacz chłodnicy (nr 2699) oraz uszczelniacz chłodnicy (nr 8347)

Wszystkie wycieki należy niezwłocznie usuwać. Niektóre wymagają poważnej ingerencji mechanicznej, lecz te mniejsze można naprawić, stosując uszczelniacz chłodnicy Liqui Moly nr 8347. Preparat ma formę płynu, dzięki czemu nie barwi chłodziwa i nie zmniejsza wydajności całego układu. Jego działanie następuje dopiero w kontakcie z powietrzem, więc uszczelniacz chłodnicy warto stosować profilaktycznie nawet podczas okresowej wymiany płynu. Uszczelniacz jest bardzo skuteczny i trwale tamuje przecieki w okolicach komory spalania.

Płyn chłodniczy

Trwałość płynu chłodniczego nie jest wieczna i raz na dwa lata należy go wymienić. Przy tej okazji warto układ chłodzenia przepłukać preparatem oczyszczacz chłodnicy Liqui Moly nr 2699. Dzięki rozpuszczeniu kamienia kotłowego i wymyciu innych zanieczyszczeń zwiększy się wydajność całego układu. Czystość jest istotna również dla sprawności termostatu, który zawsze w razie wątpliwości należy wymienić. Kosztuje niewiele, a jego zablokowanie może doprowadzić do przegrzania silnika.

Płukanie układu polega na dodaniu preparatu Liqui Moly nr 2699 do starego płynu i uruchomieniu silnika na pół godziny. Po tym zabiegu wymienia się stary płyn na nowy.

Pompa

Ważnym elementem układu chłodzenia jest pompa, która z czasem, po przejechaniu określonej liczby kilometrów, ulega zużyciu. Uszkodzenia mogą dotyczyć zarówno łożysk, jak i uszczelnień.

W nowszych konstrukcjach pompę zawyczaj napędza silnik elektryczny za pośrednictwem prostego sprzęgła. W tradycyjnych – zasilana jest paskiem rozrządu i podlega obligatoryjnej wymianie podczas wymiany rozrządu.

Najłatwiej jest skontrolować stan pompy w starszych silnikach, ponieważ napędza ją pasek osprzętu. Wystarczy zdjąć pasek i sprawdzić, czy koło pompy nie wykazuje luzu promieniowego i czy w okolicach wałka nie pojawiają się wycieki.

Sprzęgło wiskotyczne

Kolejnym elementem, któremu należy poświęcić uwagę podczas przeglądu, jest sprzęgło wiskotyczne wentylatora chłodnicy. „Wiskoza” znajduje się w wielu pojazdach marki Mercedes i BMW. To proste urządzenie, umieszczone pomiędzy pompą a wentylatorem chłodnicy, jest wrażliwe na działanie wysokiej temperatury. Olej silikonowy, którym wypełniony jest element roboczy, tym się różni od innych olejów, że pod wpływem temperatury zwiększa swoją lepkość. W efekcie pompa wody może ulec sprzęgnięciu z wentylatorem. Awaria tego podzespołu powoduje, że wentylator połączony jest z pompą na stałe albo przeciwnie – w ogóle się z nią nie łączy. W pierwszym przypadku kierowca odczuwa wyraźny spadek mocy, a spod maski dochodzi głośne huczenie narastające wraz z obrotami silnika. Utrata mocy jest szczególnie odczuwalna w słabszych silnikach, ponieważ opór stawiany przez wentylator może zabierać nawet 5–7% jego mocy. Z kolei w przypadku trwałego rozłączenia wentylatora z pompą silnik mocno się przegrzewa.

W samochodach bez sprzęgła wiskotycznego sprawdza się stan elektrycznego wentylatora i jego włącznika. Zwiększenie temperatury silnika samochodu stojącego w korku w czasie ciepłych dni oznacza, że wentylator nie włącza się prawidłowo.

Korki

Korki zbiornika wyrównawczego i chłodnicy, mimo swej prostoty, pełnią w układzie chłodzenia bardzo ważną funkcję – utrzymują podwyższone ciśnienie. Dzięki zwiększeniu ciśnienia czynnik roboczy osiąga temperaturę znacznie przekraczającą 100oC, przy czym nie dochodzi do jego wrzenia. Nieszczelny korek nie pozwala utrzymać ciśnienia i w efekcie cały układ chłodzenia nie pracuje prawidłowo.



Piotr Mering
Marketing manager Liqui Moly



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane