Encyklopedia Autonaprawy

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S Ś T U V W Z

Zawieszenie (ang. suspension)

Zespół elementów (prowadzących, sprężystych i amortyzujących) łączący koła z samonośnym kadłubem lub ramą pojazdu:

  • z. hydropneumatyczne (ang. hydro-pneumatic springing) - konstrukcja, w której element sprężysty jest zastąpiony tłokiem poruszającym się w cylindrze i przetłaczającym płyn do akumulatora hydraulicznego, co poprzez odpowiednie zmiany początkowego ciśnienia w takiej "sprężynie" pozwala regulować jej sztywność i równocześnie wysokość prześwitu podwozia
  • z. niezależne (ang. independent suspension) - oddzielne mocowanie, prowadzenie i resorowanie kół tej samej osi pojazdu. W porównaniu z zawieszeniem zależnym (ze sztywną osią łączącą oba te koła) cechuje się mniejszą masą i rozmiarami, a także zapewnia lepszy kontakt kół z nawierzchnią drogi;
  • z. pneumatyczne (ang. pneumatic suspension) - rodzaj zawieszenia, stosowany w autobusach, samochodach ciężarowych, przyczepach i naczepach, w którym rolę sprężyn spełniają gumowe poduszki napełnione powietrzem, co poprzez zmiany jego ciśnienia umożliwia regulację ich sztywności i prześwitu podwozia stosownie do obciążenia.

Zawieszenie hydropneumatyczne

 

Zawieszenie niezależne

 

Zawieszenie zależne

 

Zawieszenie pneumatyczne



Wasi dostawcy

Polecane