Tytuł | Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych | |
---|---|---|
Dział | Budowa i obsługa zespołów, Budowa i obsługa zespołów |
|
Autor | Hans-Jürgen Riehl, Anton Herner | |
ISBN | 978-83-206-1921-8 | |
Cena | 75.6 PLN | |
Tlumacz | Andrzej Wendrychowicz | |
Wydanie | 10 / 2013 | |
Format | B5 | |
Oprawa | miękka | |
Liczba stron | 636 | |
Opis | W podręczniku przedstawiono zagadnienia z elektrotechniki i elektroniki samochodowej, począwszy od przypomnienia podstawowych pojęć z elektryczności, a na omówieniu elektronicznych układów regulacji i sterowania we współczesnych samochodach kończąc. Omówiono wszystkie występujące w nowoczesnych samochodach układy i urządzenia wyposażenia elektrycznego i elektronicznego, w tym również systemy transmisji danych (magistrale CAN, LIN, MOST, Bluetooth), także układy nawigacji satelitarnej (GPS), telefon w samochodzie oraz zagadnienia telematyki. Ósme wydanie rozszerzono o informacje na temat: konstrukcji hybrydowych z uwzględnieniem pełnego, niepełnego oraz mikrohybrydowego napędu; najnowszego rozwiązania sieci transmisji danych w samochodach, czyli magistrali Flex Ray; gazu jako paliwa alternatywnego oraz dodatkowych urządzeń grzewczych w samochodach. Odbiorcy książki: studenci wyższych uczelni o kierunku samochodowym, uczniowie średnich szkól samochodowych oraz wszyscy zainteresowani elektrotechniką i elektroniką samochodową. | |
Spis treści | Słowo wstępne 13 1. Podstawowe pojęcia z elektryczności 15 1.1. Budowa atomu 15 1.2. Napięcie 16 1.3. Prąd 17 1.4. Rezystancja 17 1.5. Możliwości wytworzenia napięcia 18 1.6. Skutki oddziaływania prądu elektrycznego 19 1.7. Przepisy bezpieczeństwa 20 1.7.1. Oddziaływanie prądu elektrycznego na człowieka 20 1.7.2. Pierwsza pomoc przy porażeniu prądem 21 1.8. Rodzaje napięcia 21 2. Schematy połączeń elektrycznych 24 2.1. Części składowe i budowa obwodu elektrycznego 24 2.2. Symbole graficzne 26 2.3. Schematy ideowe 29 2.3.1. Schemat połączeń 29 2.3.2. Schemat obwodu 30 2.4. Oznaczenia urządzeń elektrycznych 30 2.5. Oznaczenia zacisków 30 2.6. Schematy elektryczne 31 2.6.1. Przykłady schematów dla samochodu Volkswagen 31 2.6.2. Przykłady schematów dla samochodu Ford 36 2.7.Miejsce zamontowania elementów w samochodzie 41 3. Pomiary miernikiem uniwersalnym 44 3.1. Rodzaje mierników 44 3.2. Oznaczenia na uniwersalnych miernikach analogowych 46 3.3. Oznaczenia na uniwersalnych miernikach cyfrowych 47 3.4. Zakresy tolerancji mierników uniwersalnych 49 3.4.1. Mierniki analogowe 49 3.4.2. Uniwersalne mierniki cyfrowe 50 3.5. Poszukiwanie usterek za pomocą woltomierza 50 3.6. Poszukiwanie usterek za pomocą amperomierza 55 3.7. Poszukiwanie usterek za pomocą pomiaru rezystancji 58 3.8. Podsumowanie: pomiary napięcia, natężenia i rezystancji 64 3.9. Praca z programami do poszukiwania usterek 65 3.9.1. Poszukiwanie usterek w samochodzie Volkswagen 65 3.9.2. Poszukiwanie usterek w samochodzie Ford 69 4. Podstawy elektrotechniki 74 4.1. Prawo Ohma 74 4.2. Straty napięcia 75 4.2.1. Napięcie w zamkniętym obwodzie elektrycznym 75 4.2.2. Napięcie w otwartym obwodzie elektrycznym 76 4.3. Moc elektryczna 77 4.4. Rezystywność przewodnika 79 4.5. Połączenia równoległe i szeregowe 80 4.5.1. Połączenie szeregowe 80 4.5.2. Połączenie równoległe 82 4.5.3. Przegląd 84 4.6. Obwody mieszane 85 4.6.1. Rozszerzone połączenie szeregowe 85 4.6.2. Rozszerzone połączenie równoległe 87 4.7. Dzielnik napięcia, potencjometr 88 4.7.1. Nieobciążony dzielnik napięcia 88 4.7.2. Obciążony dzielnik napięcia 89 4.8. Rezystory zależne od temperatury 89 4.8.1. Rezystory PTC 89 4.8.2. Rezystory NTC 93 4.9. Kondensator 94 4.9.1. Kondensator jako magazyn ładunków elektrycznych 94 4.9.2. Kierunek przepływu prądu 94 4.9.3. Budowa 95 4.9.4. Zasada działania 95 4.9.5. Przebieg ładowania i rozładowania 96 4.9.6. Kondensator w obwodzie prądu przemiennego 98 4.9.7. Kondensator jako element przeciwzakłóceniowy w samochodzie 98 4.10. Indukcyjność 99 4.10.1. Magnetyzm 99 4.10.2. Indukcja elektromagnetyczna 103 4.10.2.1. Indukcja ruchu 103 4.10.2.2. Indukcja spoczynkowa 105 4.10.3. Cewka 106 4.10.3.1. Samoindukcja po włączeniu cewki 106 4.10.3.2. Samoindukcja po odłączeniu cewki 108 4.10.4. Silnik elektryczny i prądnica 110 4.10.4.1. Zasada działania silnika elektrycznego 110 4.10.4.2. Zasada działania prądnicy 112 4.10.5. Przekaźnik 115 4.10.5.1. Zasada działania 115 4.10.5.2. Rodzaje przekaźników 118 4.10.5.3. Budowa przekaźnika kontaktronowego 118 4.10.5.4. Przykłady zastosowań przekaźników kontaktronowych w samochodzie 119 4.10.5.5.Poszukiwanie usterki w obwodzie z przekaźnikiem 121 5. Podstawowe elementy elektroniczne 126 5.1. Dioda 126 5.1.1. Dioda jako zawór elektryczny 126 5.1.2. Sprawdzanie diody 126 5.1.3. Zastosowanie diody jako prostownika prądu przemiennego 128 5.1.4. Układ mostkowy w prądnicy prądu trójfazowego 129 5.1.5. Dioda do rozłączania obwodu elektrycznego 132 5.1.6. Dioda do ograniczania napięcia wzbudzenia 13 5.1.7. Oznaczanie diod 133 5.2. Dioda Zenera 133 5.2.1. Właściwości 134 5.2.2. Dioda Zenera w przekaźniku ochrony przepięciowej 134 5.2.3. Dioda Zenera jako dioda prostująca w prądnicy trójfazowej 135 5.3. Dioda świecąca (LED) 135 5.3.1. Właściwości 136 5.3.2. Budowa 137 5.3.3. Przykłady zastosowania 139 5.4. Fotodiody 142 5.4.1. Właściwości fotodiody 143 5.4.2. Przykłady zastosowania fotodiody 144 5.4.2.1. Czujnik deszczu i światła 144 5.4.2.2. Czujnik promieniowania słonecznego 146 5.4.2.3. Lusterko wewnętrzne samoczynnie reagujące na oślepianie 147 5.4.2.4. Bezdotykowy pomiar temperatury 148 5.5. Tranzystor 150 5.5.1. Tranzystor jako element sterowalny 151 5.5.2. Porównanie tranzystora z przekaźnikiem 152 5.5.3. Tranzystor jako wzmacniacz 153 5.5.4. Współczynnik trwania impulsu 155 6. Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów 158 6.1. Analiza funkcjonalna 158 6.2. Samochód jako system 159 6.3. Schemat przepływu sygnałów 160 7. Podstawy techniki cyfrowej 162 7.1. Sygnały analogowe i cyfrowe 162 7.2. Zasada przekazu analogowego 164 7.2.1. Problemy przekazu analogowego 165 7.2.2. Przykłady przekazu analogowego 165 7.3. Logika podstawowych połączeń cyfrowych 167 7.4. Przegląd podstawowych funkcji logicznych 170 7.5. Element logiczny przetwarzający dane 171 7.5.1. Poziom sygnału 172 7.5.2. Poziom sygnału w samochodzie 173 7.6. Podstawowe funkcje logiczne 173 7.6.1. Iloczyn logiczny 173 7.6.2. Suma logiczna 175 7.6.3. Negacja logiczna 176 7.6.4. Podsumowanie 178 7.6.5. Używane skróty 178 7.6.6. Wybrane symbole graficzne elementów logicznych 179 7.6.7. Przykład 179 7.7. Złożone elementy logiczne 181 7.8. System dwójkowy 182 8. Transmisja danych w samochodzie 184 8.1. Przykłady 185 8.2. Przetwarzanie informacji w urządzeniu sterującym 187 8.3. Przetwornik analogowo-cyfrowy 188 8.4. Połączenia wtykowe słabym punktem układu 190 8.5. Transmisja danych za pomocą magistrali danych 190 8.6. Samodiagnoza 191 8.6.1. Nadzorowanie czujnika (np.temperatury cieczy chłodzącej) 193 8.6.2. Nadzorowanie nastawnika (np.regulatora biegu jałowego) 194 8.7. Magistrala transmisji danych diagnostycznych 196 8.8. Pokładowa instalacja elektryczna i zarządzanie obciążeniem 203 9. Sterowanie i regulacja 211 9.1. Różnica pomiędzy sterowaniem i regulacją 211 9.1.1. Łańcuch sterowania 211 9.1.2. Obwód regulacji 211 9.2. Sterowanie 212 9.2.1. Definicja sterowania 212 9.2.2. Ogniwa łańcucha sterowania 212 9.2.3. Wielkości wejściowe i wyjściowe łańcucha sterowania 212 9.2.4. Rodzaje sterowania według rodzaju sygnału 214 9.2.5. Sterowanie binarne 215 9.2.6. Sterowanie analogowe 216 9.2.7. Sterowanie cyfrowe 217 9.2.8. Rodzaje sterowania według rodzaju przetwarzania sygnału 218 9.3. Regulowanie 219 9.3.1. Człowiek jako regulator w obwodzie regulacji 219 9.3.2. Definicja regulacji 220 9.3.3. Schemat blokowy obwodu regulacji 221 9.3.4. Części składowe układu regulacji 222 9.3.5. Obwód regulacji 223 9.3.6. Rodzaje regulatorów 223 9.3.7. Stany przejściowe 224 9.3.8. Regulacja prądu 225 9.3.9. Regulacja prędkości obrotowej biegu jałowego 226 9.3.10. Odpowietrzanie zbiornika paliwa 229 9.4. Adaptacyjne układy regulacji 231 9.4.1. Adaptacja na przykładzie regulacji lambda 232 9.4.2. Problemy diagnostyczne wynikające z adaptacji 234 10. Oscyloskop warsztatowy 235 10.1. Analogowe i cyfrowe przedstawianie sygnałów 235 10.2. Sprzężenia DC/AC 236 10.3. Oś Y 237 10.4. Oś X 237 10.5. Impuls wyzwalający 239 10.5.1. Poziom impulsu wyzwalającego 239 10.5.2. Zbocze impulsu wyzwalającego 240 10.6. Obrazy typowych sygnałów z czujników 241 10.7. Sprawdzanie prądnicy 242 10.7.1. Sygnały harmoniczne 242 10.7.2. Wpływ rodzaju sprzężenia na obraz 243 10.7.3. Przykłady usterek wykrytych podczas testu prądnicy 244 11. Systemy transmisji danych 246 11.1. Rozwój elektronicznych układów samochodowych 246 11.2. Konieczność stosowania sieci transmisji danych 247 11.3. Podstawowe pojęcia 249 11.3.1. Rodzaje sieci transmisji danych 250 11.3.2. Podstawy cyfrowej transmisji danych 252 11.4. Magistrala CAN 253 11.4.1. Transmisja sygnałów 253 11.4.2. Format komunikatu 257 11.4.3. Diagnostyka 260 11.5. Magistrala LIN 264 11.6. Optyczne sieci transmisji danych 268 11.6.1. Przesyłanie sygnałów światłowodami 268 11.6.2. Magistrala MOST 270 11.6.3. Diagnostyka magistrali MOST 271 11.6.4. Magistrala Byteflight 273 11.7. Sieć Bluetooth 275 11.8. Sieć Flex Ray 276 11.9. Przykłady wykorzystania sieci transmisji danych w samochodzie 278 11.10. Programowanie, kodowanie, personalizacja, indywidualizacja 283 12. Układy zapłonowe 289 12.1. Bezstykowe sterowanie zapłonu 289 12.1.1. Zalety 289 12.1.2. Budowa i działanie 290 12.1.3. Indukcyjne wyzwalanie sygnału w zapłonie tranzystorowym 291 12.1.4. Emitowanie sygnału przez czujnik Halla 292 12.1.5. Wykrywanie usterek zapłonu sterowanego bezstykowo 294 12.2. Zapłon elektroniczny 297 12.2.1. Schemat funkcjonalny z wejściami i wyjściami urządzenia sterującego 298 12.2.2. Najważniejsze sygnały wejściowe do obliczania KWZ 299 12.2.3. Dodatkowe sygnały wejściowe 301 12.2.4. Sygnały wyjściowe oraz wskazówki do wykrywania usterek 303 12.3. Zapłon całkowicie elektroniczny 304 12.3.1. Budowa i zalety statycznego rozdziału wysokiego napięcia 304 12.3.2. Statyczny rozdział wysokiego napięcia przez cewki dwubiegunowe 305 12.3.3. Informacja zwrotna o prądzie zapłonu w zapłonie statycznym 306 12.3.4. Wskazówki dotyczące wykrywania usterek 307 13. Układy wtryskowe 308 13.1. Wtrysk ciągły (układ K-Jetronic) 308 13.1.1. Opis funkcji i części składowych układu 308 13.1.2. Elementy składowe i ich funkcje 310 13.1.3. Dodatkowe, elektrycznie sterowane elementy układu 316 13.1.4. Schemat elektryczny 318 13.1.5. Układ K-Jetronic z regulacją lambda 319 13.2. Układ KE-Jetronic 320 13.2.1. Różnice w stosunku do układu K-Jetronic 321 13.2.2. Sygnały wejściowe i ich znaczenie dla sterowania elektronicznego 321 13.2.3. Regulacja dawki wtrysku przez elektrohydrauliczny nastawnik ciśnienia 324 13.3. Wtrysk przerywany (układ L-Jetronic) 325 13.3.1. Ogólny opis działania układu 325 13.3.2. Elementy składowe i ich funkcje 326 13.3.3. Funkcje urządzenia sterującego 335 13.3.4. Ogólny schemat elektryczny układu 338 13.4. Układ Mono-Jetronic 339 13.4.1. Obwód zasilania paliwem 339 13.4.2. Sygnały wejściowe do ustalenia warunków eksploatacji 342 13.4.3. Działanie urządzenia sterującego, sygnały wyjściowe 344 13.5. Regulacja lambda 346 13.5.1. Adaptacja składu mieszanki 348 13.5.2. Budowa i działanie sondy lambda 349 13.5.3. Sonda lambda z wkładem z dwutlenku tytanu 350 13.5.4. Planarna sonda lambda 352 13.5.5. Szerokopasmowa planarna sonda lambda 352 13.6. Regulowane elektronicznie układy wtryskowe w silnikach wysokoprężnych 353 13.6.1. Wiadomości ogólne, przegląd układu 353 13.6.2. Sygnały wejściowe i ich wpływ na działanie układu 354 13.6.3. Sterowanie różnymi pompami wtryskowymi i pozostałe sygnały wyjściowe 357 13.6.4. Wtrysk bezpośredni w silnikach wysokoprężnych 362 13.6.4.1. Promieniowe rozdzielaczowe pompy wtryskowe 362 13.6.4.2. Układy z pompowtryskiwaczami (UIS) i indywidualnymi pompami wtryskowymi (UPS) 366 13.6.4.3. Zasobnikowy układ wtryskowy Common Rail 366 13.6.5. Sposoby poprawy czystości spalin w samochodach z silnikami wysokoprężnymi 372 14. Zintegrowane układy wtryskowo-zapłonowe i obecne wymagania 375 14.1. Informacje ogólne 375 14.2. Funkcje dodatkowe w różnych rozwiązaniach Motronic 376 14.3. Cyfrowe układy sterowania silnika z wtryskiem do rury dolotowej 379 14.4. Cyfrowe układy sterowania silnika o bezpośrednim wtrysku benzyny 384 14.5. Stosowana w Europie diagnostyka pokładowa (E-OBD) 386 14.6. Gaz jako paliwo alternatywne 389 14.6.1. Wiadomości wstępne 389 14.6.2. Instalacja samochodowa na gaz ziemny 391 14.6.3. Samochodowe instalacje gazowe jako wyposażenie dodatkowe 395 14.6.4. Regulacje prawne 397 15. Układy regulacji i sterowania dynamiki jazdy 398 15.1. Układ przeciwblokujący (ABS) 398 15.1.1. Podstawowe funkcje i ogólna budowa układu ABS 398 15.1.2. Czujniki prędkości obrotowej kół 399 15.1.3. Układ zamknięty z zaworami elektromagnetycznymi 3/3 401 15.1.4. Układ otwarty z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 404 15.1.5. Układ zamknięty z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 406 15.1.6. ABS w motocyklach 409 15.2. Układ przeciwpoślizgowy (ASR) 412 15.2.1. Układ przeciwpoślizgowy z zaworami elektromagnetycznymi 3/3 413 15.2.2. Układ przeciwpoślizgowy z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 418 15.3. Układ stabilizacji toru jazdy 422 15.3.1. Opis układu stabilizacji toru jazdy 422 15.3.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe 425 15.4. Regulowane blokady mechanizmu różnicowego 432 15.4.1. Sygnały wejściowe i wyjściowe w urządzeniu sterującym 433 15.4.2. Blokady elektrohydrauliczna i elektromagnetyczna 435 15.4.3. Obwód elektryczny elektromagnetycznej blokady w układzie napędowym czterech kół 437 15.5. Elektroniczna regulacja amortyzatorów 439 16. Układy bezpieczeństwa biernego 443 16.1. Wprowadzenie 443 16.2. Budowa i działanie przednich poduszek gazowych 444 16.3. Nadzorowanie układu i przepisy bezpieczeństwa 451 16.4. Boczne poduszki gazowe 456 16.5. Kurtyny gazowe 457 16.6. Pirotechniczne napinacze pasów 459 16.7. Poduszka kompaktowa (eurobag) 463 16.8. Przykład kompletnego układu 466 17. Układy ochrony przed kradzieżą 467 17.1. Elektroniczne zabezpieczenie przed nieuprawnionym użyciem 467 17.1.1. Zabezpieczenie z transponderem przed uruchomieniem samochodu 468 17.1.2. Montaż immobilizera w samochodzie niezabezpieczonym fabrycznie 471 17.2. Instalacje alarmowe 472 17.2.1. Ogólny opis układu 472 17.2.2. Sygnały wejściowe i elementy składowe instalacji 474 17.2.3. Sygnały wyjściowe i schemat elektryczny instalacji alarmowej 481 18. Układy zwiększające komfort jazdy 484 18.1. Sterowanie ogrzewania i klimatyzacji 484 18.1.1. Opis działania i budowa układu 484 18.1.2. Zasada działania klimatyzacji 486 18.1.3. Sygnały wejściowe 488 18.1.4. Sygnały wyjściowe i sposób działania 489 18.1.5. Schemat ideowy 495 18.2. Elektroniczne sterowanie skrzynki przekładniowej 499 18.2.1. Opis układu 499 18.2.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe 501 18.2.3. Bezstopniowa automatyczna skrzynka przekładniowa 507 18.3. Elektroniczne sterowanie sprzęgła i zautomatyzowana skrzynka przekładniowa 510 18.3.1. Elektroniczne sterowanie sprzęgła 510 18.3.2. Zautomatyzowana skrzynka przekładniowa 513 18.4. Regulacja prędkości jazdy 516 18.4.1. Opis działania układu 516 18.4.2. Elementy składowe, sygnały wejściowe i wyjściowe 517 18.4.3. Adaptacyjna regulacja prędkości jazdy 520 18.5. Elektroniczny pomiar odległości (asystent parkowania) 525 18.6. Centralne blokowanie drzwi 531 18.6.1. Centralne blokowanie drzwi z nastawnikami pneumatycznymi 531 18.6.2. Centralne blokowanie drzwi z nastawnikami elektrycznymi 536 18.6.3. Komfortowy dostęp do samochodu 542 18.7. Elektryczne sterowanie szyb 544 18.8. Elektryczne sterowanie dachu 548 18.9. Elektryczne ustawianie lusterek zewnętrznych 550 18.10. Elektryczna regulacja siedzenia 552 18.11. Elektryczna regulacja siedzenia i lusterek z pamięcią ustawienia 554 18.12. Elektryczna regulacja położenia kolumny kierownicy 557 18.13. Dodatkowe urządzenie grzewcze 559 18.13.1. Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych 559 18.13.2. Działanie urządzenia grzewczego 561 18.13.3. Wskazówki montażowe i przepisy prawa 562 18.13.4. Diagnozowanie i schemat elektryczny ogrzewania postojowego 564 19. Zintegrowane układy informacji kierowcy 567 19.1. Wprowadzenie 567 19.2. Wprowadzanie poleceń i sygnały wejściowe 568 19.3. Komunikaty i odtwarzanie 572 19.4. Układy nawigacji satelitarnej 573 19.4.1. Wiadomości wstępne 573 19.4.2. Ustalenie pozycji i obliczenie marszruty 5741 9.4.3. Budowa układu nawigacji GPS w samochodzie 576 19.4.4. Możliwe funkcje 579 19.4.5. Możliwe usterki i ich przyczyny 581 19.5. Telefon w samochodzie 583 19.5.1. Rozwój telefonii komórkowej 583 19.5.2. Zasady działania i stosowane technologie 583 19.5.3. Przykłady rozwiązań i etapy rozwojowe 586 19.5.3.1. Telefony montowane na stałe, koniec lat 90. XX wieku 586 19.5.3.2. Telefon komórkowy zintegrowany z samochodem 587 19.5.3.3. Zamontowanie telefonu komórkowego jako wyposażenia dodatkowego 589 19.5.3.4. Telefon zamontowany na stałe, zintegrowany z układem informacji kierowcy, stan z początku 2000 roku 591 19.5.3.5. Telefon w technologii bluetooth zintegrowany z układem informacji kierowcy 592 19.6. Telematyka 593 19.6.1. Telematyka komunikacyjna 594 19.6.2. Funkcja wywołania alarmowego 596 19.6.3. Usługi online 597 19.6.4. Funkcje telematyczne dotyczące tylko samochodu 599 20. Konstrukcje hybrydowe 600 20.1. Definicja 600 20.2. Wiadomości wstępne 600 20.2.1. Podział według budowy 600 20.2.1.1. Napęd hybrydowy równoległy 600 20.2.1.2. Napęd hybrydowy szeregowy 601 20.2.1.3. Napęd hybrydowy mieszany lub rozgałęziony 601 20.2.1.4. Napęd hybrydowy ładowany z sieci elektrycznej (Plug-In-Hybrid) 602 20.2.2. Podział według stopnia elektryfikacji pojazdu 602 20.2.2.1. Napęd mikrohybrydowy (Micro Hybrid) 602 20.2.2.2. Niepełny napęd hybrydowy (Mild Hybrid) 603 20.2.2.3. Pełny napęd hybrydowy (Full Hybrid) 605 20.3. Napędzanie zespołów pomocniczych w samochodach Full Hybrid 607 20.4. Zalety i wady napędu hybrydowego 608 20.4.1. Współpraca silnika benzynowego z silnikiem elektrycznym 608 20.4.2. Zalety samochodów hybrydowych 608 20.4.3. Wady samochodów hybrydowych 609 20.5. Toyota Prius przykładem seryjno-równoległego napędu hybrydowego 610 20.5.1. Podzespoły układu napędowego (rys.20.13) 610 20.5.2. Akumulatory wysokiego napięcia (HV) 611 20.5.2.1. Akumulator niklowo-wodorkowy (NiMH) 611 20.5.2.2. Akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion) 613 20.5.3. Rozdział mocy 615 20.5.4. Budowa i działanie maszyny synchronicznej prądu przemiennego 616 20.5.5.Przetwornik (inwerter, falownik) – rysunki 20.23 i 20.25 619 20.5.6. Elektroniczne urządzenie sterujące 620 20.5.7. Układ bezpieczeństwa napędu hybrydowego Toyoty Prius 621 20.6. Samochody z samozabezpieczonymi obwodami wysokiego napięcia 623 20.6.1. Samozabezpieczenie 623 20.6.2. Zasady bezpieczeństwa samochodów z obwodami wysokiego napięcia 623 20.6.3. Techniczne warunki bezpieczeństwa obsługi układów wysokiego napięcia 624 Materiały źródłowe 626 Źródła ilustracji 628 Wykaz skrótów 631 |
"Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych"
Cena: 75.6 PLN