strona główna Nadwozia Poglądowy test zawieszenia Smarta
2023-03-21, ostatnia aktualizacja 2023-03-21 11:20

Poglądowy test zawieszenia Smarta

Właściciele smartów fortwo, którzy wzięli udział w teście, byli zdumieni, jaką różnicę przyniosła wymiana amortyzatorów, sprężyn zawieszenia, górnych zestawów montażowych i zestawów ochronnych w ich pojazdach

Fot. KYB

Właściciele smartów fortwo, którzy wzięli udział w teście, byli zdumieni, jaką różnicę przyniosła wymiana amortyzatorów, sprężyn zawieszenia, górnych zestawów montażowych i zestawów ochronnych w ich pojazdach

Matteo Turolla – manager techniczny KYB Italy – odwiedził pewien warsztat w Weronie w północnych Włoszech, by sprawdzić w praktyce, czy i kiedy należy wymienić amortyzatory, jeśli nie mają widocznych uszkodzeń lub wycieków.

Rolą amortyzatorów jest utrzymywanie stałego kontaktu kół z nawierzchnią drogi. Nawet opony o najwyższych parametrach nie zagwarantują kontroli podczas przyspieszania, właściwej drogi hamowania czy stabilności w zakrętach, jeśli nie współpracują ze sprawnymi amortyzatorami.

Kierowcy nieświadomie dostosowują swój styl jazdy do charakterystyki działania elementów układu zawieszenia, których parametry zmieniają się wraz z postępującym zużywaniem się części. Niestety, wymiana elementów zawieszenia często nie jest uwzględniana w trakcie standardowych przeglądów i napraw.

Badania wykazały, że nawet po przejechaniu 80 000 km oryginalny amortyzator nie działa już zgodnie z parametrami i wytycznymi producenta samochodu. Przy takim przebiegu przez zamontowane we wnętrzu amortyzatora zawory olej hydrauliczny przepływa około 75 milionów razy, prowadząc do ich stopniowego wyeksploatowania i ograniczając ich prawidłowe działanie. Nie mogą one w pełni kontrolować przepływu oleju tak jak wtedy, gdy były nowe. Wpływa to negatywnie na parametry pracy i pogarsza skuteczność tłumienia amortyzatora.

Matteo rozmawiał z dwojgiem właścicieli dwóch identycznych pojazdów smart fortwo 700 cm3 o przebiegach odpowiednio: 100 000 i 180 000 km.
Właścicielka samochodu z mniejszym przebiegiem uważała, że zawieszenie w jej aucie sprawuje się dobrze i nie widziała potrzeby wymiany amortyzatorów.
Właściciel smarta z większym przebiegiem przyznał wprawdzie, że samochód nie zachowuje się tak, jak wtedy, gdy był nowy, ale jego zdaniem amortyzatory wciąż są sprawne, a samochód prowadzi się bardzo dobrze.

Pierwszym sprawdzianem była zamiana samochodów w celu przeprowadzenia jazd testowych. Następnie w samochodzie o większym przebiegu wymieniono amortyzatory, sprężyny zawieszenia, zestawy ochronne i górne zestawy montażowe. Po naprawie obydwoje ponownie przetestowali ten pojazd i od razu zauważyli różnicę w prowadzeniu samochodu o przebiegu 180 000 km z nowymi amortyzatorami KYB. Ostatecznie, także w drugim smarcie zostały wymienione elementy zawieszenia, po czym nastąpiła kolejna jazda próbna obu uczestników.

Właściciele smartów fortwo, którzy wzięli udział w teście, byli zdumieni, jaką różnicę przyniosła wymiana amortyzatorów, sprężyn zawieszenia, górnych zestawów montażowych i zestawów ochronnych w ich pojazdach. Wnioski są bardzo znamienne dla przeciętnego kierowcy, który dostosowuje swój styl jazdy do możliwości pojazdu, nie zdając sobie sprawy, jak pogorszyła się skuteczność hamowania i właściwości jezdne.

KYB zaleca wymianę amortyzatorów po przejechaniu 80 000 km zawsze parami na jednej osi pojazdu.

Tagi

KYB  amortyzator 


 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2