strona główna Technika motoryzacyjna Niezależny warsztat przyszłości
2023-04-12, ostatnia aktualizacja 2023-04-12 14:23

Sztuczna inteligencja i rozszerzona rzeczywistość

Niezależny warsztat przyszłości

Hella, Forvia

Prognozowanie przyszłości jest zajęciem co najmniej zabawnym. W latach 50. ubiegłego wieku uważano na przykład, że samochody wkrótce otrzymają napęd rakietowy lub przynajmniej jądrowy. Dziś, czyli 70 lat później, można z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, że samochody osobowe nigdy nie będą jeździć z reaktorem jądrowym pod maską. Równie mało prawdopodobny jest napęd silnikiem rakietowym. Co można zatem powiedzieć z całą pewnością? Mobilność będzie się nieustannie zmieniać, a w warsztatach samochodowych przyszłości też pojawią się jakieś interesujące nowości.

Augmented Reality: Świat realny i wirtualny łączą się
Dzięki rozszerzonej rzeczywistości możliwe są na przykład zupełnie nowe sposoby pracy w warsztacie. Ale czym w ogóle jest rozszerzona rzeczywistość? Definicja brzmi nieco skomplikowanie.

„Rzeczywistość rozszerzona” (AR) to termin używany do opisania wizualizacji komputerowej, która rozszerza świat rzeczywisty o aspekty wirtualne. Przykłady z branży motoryzacyjnej pokazują, czym może być rozszerzona rzeczywistość: Niektórzy producenci samochodów oferują już instrukcje obsługi swoich nowych modeli w formie aplikacji na smartfony. W ten sposób właściciele aut mogą interaktywnie poznawać swój samochód. Po zbliżeniu smartfona do deski rozdzielczej na jego ekranie wyświetlane są dalsze informacje o funkcji i działaniu, co uzupełnia jej obraz. W ten sposób świat realny i wirtualny łączą się i uzupełniają.

Technologia ta znajduje też zastosowanie w niezależnych warsztatach samochodowych. Dzięki specjalnym okularom AR mechatronicy samochodowi mogą np. konsultować się z wyspecjalizowanymi ekspertami w centrach obsługi technicznej – widzą oni na swoim ekranie wszystko, co w zasięgu wzroku mają osoby noszące okulary AR. Mogą więc udzielać im instrukcji lub wskazówek w czasie rzeczywistym podczas rozmowy, a nawet pokazywać na monitorach smart glasses znaczniki lub filmy, prowadząc ich do celu przy skomplikowanych montażach.

Szczególnie teraz, gdy technologia samochodowa staje się coraz bardziej złożona, rzeczywistość rozszerzona może wnieść istotny wkład w efektywną pracę w niezależnych warsztatach. Do instruowania mechaników podczas trudnych prac można wykorzystać konkretne instrukcje i przewodniki „krok po kroku”.

Likwidacja szkód powypadkowych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji
Również sztuczna inteligencja (AI) może zrewolucjonizować pracę w warsztatach. Deutsche Automobil Treuhand opracowała narzędzia do analizy szkód powypadkowych i zużycia, oparte w całości na sztucznej inteligencji.

Specjalna aplikacja na smartfonie prowadzi użytkownika przez cały proces: pierwszym krokiem jest identyfikacja pojazdu (na przykład przez rozpoznanie tablicy rejestracyjnej lub numeru podwozia). Na podstawie zdjęć, które użytkownicy zrobili swoimi smartfonami i przesłali do aplikacji, uszkodzenia są automatycznie analizowane. Sztuczna inteligencja rozpoznaje uszkodzone części nadwozia i po ich zidentyfikowaniu system błyskawicznie przeprowadza wstępną kalkulację zakresu naprawy na podstawie bazy danych pojazdów DAT.

System nie zastąpi w pełni rzeczoznawcy – podkreśla DAT. Jednak sztuczna inteligencja może uzupełnić wiedzę techniczną i przyspieszyć procesy. Może ona również zrewolucjonizować pracę w warsztatach.

Na podstawie materiałów prasowych Hella

 

Tagi

Hella  Forvia  DAT 



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2