strona główna Mechanika Łożysko zawieszenia
2023-05-10, ostatnia aktualizacja 2023-05-10 18:00

Mały wymiar, duże znaczenie

Łożysko zawieszenia

Zdarza się, że do warsztatu trafiają pojazdy z całkowicie zużytymi łożyskami lub problemami z układem jezdnym

Fot. NTN-SNR

Zdarza się, że do warsztatu trafiają pojazdy z całkowicie zużytymi łożyskami lub problemami z układem jezdnym

Każdy samochód składa się średnio z kilkunastu tysięcy części składowych. Określają one jego wygląd, standard i wartość użytkową. Łożyska są stosunkowo małymi i niepozornymi elementami, bez których jednak żaden pojazd nie mógłby się poruszać.

Gdy klient opisuje niepokojące dźwięki wydawane przez jego auto, twierdząc, że skrzypienie i zgrzytanie przy skręcie brzmią jak rozrywana, zardzewiała sprężyna, najczęściej sugeruje to uszkodzenie łożyska koła. Doświadczony mechanik bierze pod uwagę jeszcze inny element – łożysko w kolumnie MacPhersona.

Więcej informacji na temat łożysk zawieszenia dostępnych w NTN-SNR znajdziesz TUTAJ

Wielu kierowców zapomina bowiem, że łożysko, jako element umożliwiający swobodny ruch pomiędzy współpracującymi ze sobą częściami, występuje w różnych podzespołach samochodu. Zawsze jednak w przypadku jego uszkodzenia lub zużycia może dochodzić do unieruchomienia auta lub powstania problemów w poszczególnych układach.

Na przykład mocowanie amortyzatora składa się z łożyska i gumowej poduszki, której celem jest pochłanianie drgań. Charakterystyczne dźwięki zgrzytania oraz problemy ze skrętem kół wskazują na uszkodzenie tego właśnie łożyska. Jeśli słyszalny dźwięk przypomina dudnienie i stukanie, do wymiany prawdopodobnie kwalifikują się elementy gumowe.

Zestaw NTN-SNR, poza łożyskiem i poduszką, obejmuje również wszystkie dodatkowe elementy montażowe (podkładki, miseczki, śruby i nakrętki). W odpowiedzi na potrzeby rynku NTN Europe rozszerzył swoją ofertę o łożyska spełniające różnorakie funkcje. Podzespoły te zajmują coraz mniej miejsca, a przede wszystkim zwiększają bezpieczeństwo i komfort kierowcy oraz pasażerów.

Szczegóły dotyczące poszczególnych części znajdziesz klikając w ilustację powyżej

Skoro zużycie łożyska jest zawsze odczuwalne podczas jazdy, nasuwa się pytanie, dlaczego klienci często trafiają do warsztatu z całkowicie zużytymi łożyskami lub problemami z układem jezdnym?
Odpowiedź jest prosta. Coraz lepsze oraz silniejsze układy wspomagania często tuszują pierwsze poważne uszczerbki w funkcjonowaniu łożyska. Przestrzegajmy więc kierowców, aby pamiętali o kilku ważnych zasadach:

  • Stan amortyzatorów należy regularnie kontrolować i wymieniać je nie później, niż po przejechaniu 100 tys. km.
  • Górne mocowania amortyzatora, podobnie jak same amortyzatory, zawsze należy wymieniać parami, pamiętając, że warto równocześniezmienić odboje i osłony.
  • Zachęcajmy kierowców do rozsądnej eksploatacji pojazdów i zwracania uwagi na przeszkody infrastruktury, tj. garby spowalniające, poduszki berlińskie czy krawężniki, bo pokonywane z nadmierną prędkością mogą uszkadzać elementy zawieszenia.

W układzie zawieszenia stosowane są trzy rodzaje łożysk, a o ich zużyciu informują różne sygnały:

  • w kolumnie MacPhersona – kulkowe (KB659.23, KB658.20) – do skręcenia kierownicą potrzeba większej siły, czasem słychać stukanie przy skręcie;
  • w tylnej belce – stożkowe (głównie w samochodach włoskich) – KS558.00, KS566.05 oraz igiełkowe (głównie w samochodach francuskich) – KS559.01, KS559.04 – skrzypienie i stukanie przy pokonywaniu nierówności na drodze; przy bardzo dużym zużyciu może ulec zmianie geometria zawieszenia.

W katalogu NTN-SNR znajdują się zdjęcia, opisy i dane techniczne oferowanych produktów, jak np.:




 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2