strona główna Praktyka warsztatowa Najważniejsza jest skuteczność
2024-01-23, ostatnia aktualizacja 2024-01-23 10:00

Regeneracja katalizatorów przez wymianę wkładów

Najważniejsza jest skuteczność

Zregenerowane części na regałach magazynowych firmy Kaliński

Firma Kaliński

Zregenerowane części na regałach magazynowych firmy Kaliński

Regeneracja jest procesem przywracającym funkcjonalność zużytym, niesprawnym częściom. Podstawową korzyścią wynikającą z tego rozwiązania jest atrakcyjna cena, jednak trzeba uwzględniać również jakość usługi. W regeneracji filtrów cząstek stałych i katalizatorów najlepsza jest wymiana wkładów.

Wiele części samochodowych można doprowadzić do ponownego stanu użyteczności. Są to m.in. turbosprężarki, wtryskiwacze, rozruszniki, filtry cząstek stałych czy katalizatory. Rynek regeneracji cały czas intensywnie rośnie. Klienci decydują się na produkty regenerowane ze względu na niższą cenę, nawet kilka razy mniejszą od części nowych. Coraz więcej firm wykorzystuje ten trend i decyduje się świadczyć tego rodzaju usługi. Obecnie nawet największe marki, np. Mercedes, rozwijają swoje działy regeneracji. Na stronie firmy znajdują się informacje na temat sprzedaży części regenerowanych, zarówno do pojazdów osobowych, jak i ciężarowych. Firm zajmujących się regeneracją z roku na rok przybywa.

Rynek regeneracji w sektorze układów wydechowych
Do systematycznych zmian w rozwoju regeneracji dochodzi w sektorze układów wydechowych. Nowe regulacje prawne dążą do zerowej emisji spalin, co w konsekwencji prowadzi do coraz bardziej realnej groźby likwidacji aut z silnikami Diesla i benzynowymi. Już teraz koncerny samochodowe chętnie sprzedają pojazdy elektryczne, a samochody spalinowe promuje się coraz słabiej. W efekcie na rynku pojawia się ich mniej, przez co pojazdy te są coraz starsze. Wzrasta więc prawdopodobieństwo, że wkrótce ulegną awarii. Restrykcyjne normy emisji spalin na przestrzeni lat spowodowały, że w konstrukcjach znajduje się coraz więcej elementów odpowiedzialnych za oczyszczanie spalin. Od kilkudziesięciu lat w samochodach montowane są katalizatory, a diesle mają filtry cząstek stałych. Produkowane po 2018 roku wszystkie nowe samochody osobowe wyposażono w filtry cząstek stałych (w pojazdach z silnikami benzynowymi montuje się filtry GPF).

Regeneracja wkładu do samochodu osobowego

Zwiększona liczba obecnych na rynku filtrów cząstek stałych i katalizatorów przekłada się na dalszy rozwój sektora układów wydechowych i zwiększoną liczbę napraw. Filtry cząstek stałych czy katalizatory nie są elementami bezawaryjnymi. W przypadku filtrów najczęściej dochodzi do ich zapchania. Jeśli pojazd użytkowany jest głównie w trybie miejskim, bardzo rzadko natępuje samoregeneracja, czyli wypalanie sadzy do postaci popiołu oraz jej usunięcie.

Zużyty i zregenerowany wkład do samochodu ciężarowego


Wymiana wkładu katalizatora do samochodu ciężarowego

Wkłady są najdroższymi elementami katalizatorów. Na ich cenę wpływają znajdujące się w środku metale szlachetne, które z czasem się utleniają. Podobnie jak w przypadku awarii filtrów, problemy z katalizatorami mogą unieruchomić pojazdy oraz powodować uszkodzenie innych podzespołów.

Starzejące się samochody, większa liczba podzespołów odpowiedzialnych za oczyszczenia spalin oraz ich awaryjność przekładają się na częstsze naprawy układów wydechowych. Katalizatory oraz filtry cząstek stałych nie należą do tanich elementów, dlatego opcja regeneracji cieszy się coraz większą popularnością.

Niestety, ten trend nie wpływa pozytywnie na jakość regeneracji. Coraz więcej firm branży motoryzacyjnej kieruje się chęcią „łatwego zarobku”, czego dowodem są zakupy tzw. myjek do DFP-ów i filtrów. Większość firm wykorzystujących tego rodzaju maszyny nie ma wystarczajacej wiedzy na temat sektora układów wydechowych i regeneracji. Może się zdarzyć, że myjka po prostu stoi w warsztacie, a serwis specjalizuje się w innych naprawach. Mycie w takich warunkach najczęściej spowoduje dodatkowe uszkodzenia i narazi klienta na większe koszty.

Urządzenie Hatridge DPF 300 do usuwania sadzy i popiołu


Pokruszony wkład filtra DPF (z lewej) i wkład zniszczony przez próbę umycia myjką ciśnieniową

Regeneracja metodą wymiany wkładów
Katalizatory różnią się od filtrów cząstek stałych. W trakcie pracy katalizatorów nie dochodzi do ich zapchania, a głównym problemem jest zużycie. W trakcie eksploatacji wraz z upływem czasu znajdujące się w ich wnętrzu wkłady są coraz mniej wysycone metalami szlachetnymi, w konsekwencji czego nie są one w stanie prawidłowo oczyszczać spalin. W przypadku katalizatorów czasami dochodzi również do mechanicznego uszkodzenia wkładu i skruszenia jego części. Nie potrzeba fachowej wiedzy, by stwierdzić, że w takim przypadku mycie wnętrza katalizatora nie może pomóc. Użycie wody w przypadku katalizatora jeszcze bardziej niszczy jego wkład, a to podnosi koszt naprawy. Jedyną skuteczną metodą przywracającą sprawność katalizatora jest wymiana wkładu. Stary, zużyty (a może i uszkodzony) zastępuje się nowym, w pełni sprawnym i dobrze wysyconym metalami szlachetnymi. Wymiana niesprawnego elementu, który umieszcza się w oryginalnej obudowie, stanowi najskuteczniejszą metodę naprawy.

Skoro cały proces jest prosty – wymiana zepsutego wkładu na sprawny, dlaczego taką regeneracją zajmuje się niewiele firm? Odpowiedź jest następująca: po prostu nie potrafią. Do prawidłowego wykonania usługi należy mieć stosowną wiedzę na temat wyjęcia wkładu i jego ponownego umiejscowienia. Należy mieć również sprawdzonego dostawcę wkładów. Wkład złej jakości spowoduje, że katalizator nie będzie działał prawidłowo.

Nagrody
W naszej firmie metody pracy udoskonaliliśmy latami. Dzisiaj w firmie Kaliński – Układy Wydechowe regenerujemy kilka tysięcy katalizatorów rocznie. Zajmujemy się nie tylko pojazdami osobowymi, ale również ciężarowymi. Codziennie pojawiają się nowi, zadowoleni z naszych usług klienci, którzy swoje zdanie wyrażają również w Internecie. W tym roku nie tylko oni dostrzegli atuty regeneracji katalizatorów za pomocą wymiany wkładów. Na początku roku podczas targów EkoTech metoda została doceniona i wyróżniona prestiżowym Złotym Medalem Targów Kielce. Na targach tych królowały produkty związane z elektromobilnością, a mimo to wyróżnione zostało nasze rozwiązanie przeznaczone do pojazdów spalinowych. Nie była to jedyna nagroda w tym roku. W listopadzie stosowana przez nas regeneracja katalizatorów za pomocą wymiany wkładów została również Produktem Roku magazynu Autoexpert. Wpływ na zwycięstwo mieli zarówno internauci, jak i komisja złożona ze specjalistów branży. Była to już 20. edycja konkursu, a nasz produkt okazał się najlepszy w kategorii „części i akcesoria warsztatowe”.

Warto uczulić właścicieli pojazdów, że cena usługi często jest odwzorowaniem jakości. Ostrożność należy wykazać szczególnie w przypadku regeneracji katalizatorów czy naprawy mniej popularnych usterek. Żadna myjka nie pomoże, jeśli wkład pokruszył się, stopił czy zmniejszeniu uległa ilość metali szlachetnych. Właściwa jest jedynie wymiana wkładu katalizatora.

Klient borykający się z problemami układów wydechowych – filtrów, katalizatorów – musi mieć świadomość, że wybór właściwego warsztatu i metody może być kluczowy w naprawie. Jeśli regeneracja ma w pełni przywrócić sprawność podzespołu, to warto postawić na jakość, a nie tylko atrakcyjną cenę.




Paweł Żyliński
Firma Kaliński - tłumiki i układy wydechowe


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2