strona główna Ciekawostki Kobiety w Ford Motor Company
2024-03-08, ostatnia aktualizacja 2024-03-08 11:51

Kobiety w Ford Motor Company

W XXI wieku kobiety niezmiennie stanowią istotną część procesu produkcyjnego w firmie Ford

Ford

W XXI wieku kobiety niezmiennie stanowią istotną część procesu produkcyjnego w firmie Ford

Od samego początku istnienia Ford Motor Company kobiety odgrywają znaczącą rolę w rozwoju firmy. Dzięki nim na rynku pojawiło się wiele innowacyjnych projektów oraz kultowych modeli, a ich bezcenny wkład jest zauważalny na każdym etapie produkcji.

Ford Motor Company był jednym z pierwszych producentów samochodów, który skierował swoją ofertę bezpośrednio do kobiet. W wydanej w 1915 roku broszurze „Kobieta i Ford” można było przeczytać: „Ekonomia – bezpieczeństwo – prędkość – wygoda – to cechy naszych aut. Ford jest idealnym samochodem dla kobiety.”

Kobiety przeszłości inspirują przyszłość
W 1904 roku Ford przeniósł się do nowych hal produkcyjnych w Detroit, które stały się miejscem narodzin Modelu T. Trzy lata później do zespołu działu serwisowego dołączyła pierwsza kobieta – Georgia Boyer. Do 1915 r. w różnych działach Ford Motor Company pracowało kilkaset kobiet. Jedną z nich była Blanche Furlong – zaczęła pracę w dziale montażu, a w 1953 roku została kierownikiem głównego biura sprzedaży Forda. W swoim czasie była najdłużej pracującą kobietą w firmie.

 

Kobiety odgrywały również kluczowe role w salonach dilerskich. W 1922 roku Lillian Sheridan z Seattle w stanie Waszyngton została kierowniczką sprzedaży w jednym z salonów Forda. Stworzyła program, w którym promowała kobiety na stanowiska w działach sprzedaży, co spotkało się z aprobatą samego sekretarza generalnego Henry’ego Forda.

Lata 40. XX wieku – pierwsza kobieta
na stanowisku projektanta Coraz więcej kobiet dołączało do grona pracowników Forda. Firma uruchomiła program szkoleniowy w działach testowania silników, montażu czy obsługi maszyn. W tym okresie pracę w firmie rozpoczęła Leota Carrol – pierwsza projektantka zatrudniona w Fordzie. W 1958 roku w studio projektowym Forda pracowało pięć projektantek – w tym Helen Vincent i Sally Eaton. Ta pierwsza zainspirowana obrazami Van Gogha tworzyła wyjątkowe projekty tapicerek.

Pod koniec 1962 roku Ford Motor Company zatrudniał już 11 500 kobiet, spośród których 7 200 pracowało na stanowiskach administracyjnych. Średnie światowe zatrudnienie w firmie wynosiło w latach 60. około 300 tys. pracowników. Kobiety stanowiły więc poniżej 4 % siły roboczej, co oznaczało, że ich rola w organizacji wymagała nadal większej uwagi.

Lata 70. – kobiety przejmują działy inżynieryjne
Do 1969 roku w zakładach Forda zatrudnionych było 10 kobiet z wykształceniem inżynieryjnym. Pracowały w Centrum Badań i Inżynierii w Dearborn. W tym czasie Concetta Celia DiPonio, pracownica działu przetwarzania danych, została doceniona za swoją pracę przez organizację The American Businesswomens Association. DiPonio pełniła również funkcję prezesa Ford Girls Club, który zapewniał pracownicom możliwości rozwoju społecznego, edukacyjnego, kulturalnego i sportowego.

W latach 70. pojawiły się w działach inżynieryjnych i projektowych kolejne specjalistki. Od 1979 roku Wilma L. Jackson pracowała jako starszy inżynier ds. rozwoju systemów numerycznych w Design Center. Jackson odegrała ważną rolę w wielu istotnych projektach – w tym w automatyzacji wykresów dostępności wykończeń i kolorów dla wszystkich pojazdów Ford Motor Company. Wcześniej cała operacja była przygotowywane ręcznie.

Mimi Vandermolen dołączyła do Forda w 1970 roku jako projektantka, a pod koniec lat 80. awansowała na stanowisko kierownika ds. projektowania małych samochodów i konceptów w Ford North America. Vandermolen jest znana głównie ze swojej pracy nad ergonomicznym projektem wnętrza Forda Taurusa z 1986 roku. Duża część pracy Vandermolen była motywowana potrzebami kobiet kierowców. Mówiła: Jeśli uda mi się rozwiązać wszystkie problemy związane z obsługą pojazdu przez kobietę, to sprawi, że korzystanie z niego będzie o wiele łatwiejsze również dla mężczyzny.

W 1976 roku Marian S. Heiskell została pierwszą kobietą wybraną do zarządu Ford Motor Company i zasiadała w nim przez 13 lat. Trzy lata później Ella Ledbetter, 48-letnia monterka, została pierwszą kobietą wybraną na przewodniczącą lokalnego związku zawodowego UAW-Ford.

Przykładem zaangażowania kobiet w misję Forda związaną z bezpieczeństwem i świadomością ekologiczną jest kariera Helen O. Petrauskas. Rozpoczęła ona swoją pracę w firmie Ford w 1971 r. jako prawnik ds. emisji i bezpieczeństwa. W 1982 r. została mianowana dyrektorem wykonawczym ds. inżynierii środowiska i bezpieczeństwa, a w 1983 r. – wiceprezesem tego działu. Funkcję pełniła do 2001 roku.

Lata 90. – nowa era sukcesów
W 1994 roku Deborah Coleman została pierwszą kobietą na stanowisku kierownika zakładu montażu pojazdów w firmie Ford, a w 2005 roku zasiadła w fotelu wiceprezesa ds. globalnej jakości. Była jedną z dwóch Afroamerykanek, które osiągnęły poziom wiceprezesa korporacyjnego w firmie Ford.

W 1995 roku Anne Stevens awansowała na stanowisko kierownika zakładu w fabryce Forda w Enfield w Anglii stając się pierwszą kobietą na stanowisku kierownika zakładu w Europie. Stevens została w 2006 roku wiceprezesem wykonawczym Ford Motor Company i dyrektorem operacyjnym obu Ameryk.

W latach 90. kobiety przejęły zespoły projektowe i inżynieryjne. W 1997 r. Susan M. Cischke, wiceprezes ds. inżynierii środowiska i bezpieczeństwa, została pierwszą kobietą, która otrzymała nagrodę Engineering Society of Detroit Horace A. Rackham Award. Została również dwukrotnie uznana za jedną ze 100 wpływowych kobiet wg Automotive News oraz Crains Detroit Business.

Kobiety Forda miały wpływ na wiele produktów firmy. Udany wygląd wnętrza Mustanga z 1994 roku był w dużej mierze zasługą projektantki Emeline King. Była ona pierwszą afroamerykańską projektantką pojazdów Forda. Zaprojektowała również elementy modeli Probe i Thunderbird.

W połowie lat 90. powstała grupa Windstar Moms złożona z 30 kobiet inżynierów, której celem było opracowanie Forda Windstara – pojazdu zaprojektowanego przez kobiety dla kobiet.

30 kobiet-inżynierów pracowało przy projekcie Forda Windstara, by uczynić go przyjaznymdla najczęstszych użytkowników – matek z dziećmi

W XXI wieku kobiety niezmiennie stanowią istotną część procesu produkcyjnego w firmie Ford. Odgrywają integralną rolę w produkcji najpopularniejszych pojazdów i awansują do rangi dyrektorów korporacyjnych, tak jak mianowana w 2013 roku Birgit Behrendt – pierwsza w historii Niemka pracująca w spółce zależnej Ford of Europe.

W 2021 roku, po ponad 30 latach pracy w firmie Ford, Debbie Mielewski została pierwszą kobietą mianowaną na stanowisko Technical Fellow. Była zaledwie jedną z 16 osób w firmie, które osiągnęły ten poziom przywództwa technicznego. Jej zespół jako pierwszy zademonstrował piankę do siedzeń na bazie soi. Dzięki niej Ford stał się liderem w zakresie zrównoważonego wykorzystywania materiałów – w tym celulozy drzewnej, łusek ryżowych i plastiku oceanicznego.

Kobiety elektryfikują modele Forda
Ford F-150 Ligthning jest samochem budzącym wiele emocji. Za jego sukcesem stoi między innymi Linda Zhang – główny inżynier tego całkowicie elektrycznego modelu. Od 2018 roku brała ona udział na każdym etapie prac rozwojowych projektu, a w ciągu prawie 25 lat swojej  racy w firmie Ford zdobyła doświadczenie w produkcji, rozwoju produktu, finansach i strategii korporacyjnej. W 2021 roku pojawiła się na okładce magazynu Time, reprezentując zespół tworzący F-150 Lightning.

Od najwcześniejszych lat istnienia Ford Motor Company pionierki utorowały drogę wielu innym, które przyczyniły się potem do sukcesu firmy. Kiedy organizacja angażuje się we wzmacnianie pozycji i rozwój kobiet, wszyscy na tym korzystają. Dzięki bogatej historii kobiet w szeregach Forda, kultywowaniu talentów i kwestionowaniu status quo, firma nadal buduje swoje dziedzictwo.

Opracowanie na podstawie materiałów firmy Ford

Tagi

Ford 


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2