strona główna Układy jezdne Kluczowe zasady dla użytkowników pojazdów hybrydowych - układ hamulcowy
2025-05-26, ostatnia aktualizacja 2025-05-26 12:22

Kluczowe zasady dla użytkowników pojazdów hybrydowych - układ hamulcowy

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Fot. Toyota

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Pod koniec kwietnia 2025 r. oszacowano, że po polskich drogach jeździ już 82 0771) aut hybrydowych, a ich liczba stale wzrasta. Wraz z popularyzacją napędów zelektryfikowanych, ich posiadacze zyskują na oszczędnościach paliwa, mniejszej emisji spalin, płynniejszej i cichszej jeździe, ale także nowe obowiązki serwisowe. Szczególnie dotyczą one układu hamulcowego, który w takich autach pracuje inaczej niż w samochodach spalinowych. W tym artykule są eksperckie wskazówki firmy Steinhof, które odnoszą się do specyfiki układów hamulcowych takich pojazdów.

Choć klocki i tarcze pracują rzadziej...

Pojazdy hybrydowe wykorzystują tzw. hamowanie odzyskowe (rekuperacyjne), które pozwala odzyskiwać energię podczas zwalniania i zasilać akumulator trakcyjny. Oznacza to, że klasyczne klocki i tarcze pracują mniej aktywnie, ale nie można o nich zapominać. Rzadsze używanie hamulców ciernych zwiększa możliwość powstania korozji tarcz, zeszklenia klocków i spadku efektywności hamowania, szczególnie zimą - gdy sól i wilgoć potrafią znacząco skrócić ich żywotność.

Kluczowe zasady dla kierowców hybryd

Zespół ekspertów firmy Steinhof, która ma ponad 65-letnie doświadczenie w produkcji komponentów hamulcowych, wskazał najważniejsze zasady, które mogą zapewnić dłuższą wytrzymałość i bezpieczeństwo hamulców w pojazdach hybrydowych:

  • używanie hamulca - nawet jeśli rekuperacja działa automatycznie, regularnie należy używać klasycznego hamulca, aby „czyścić” tarcze;
  • wymiana płynu hamulcowego co 2 lata - najlepiej na specjalny typ EHV;
  • kontrola stanu klocków i tarcz przy każdej wymianie opon - minimalna grubość okładziny to 1,5 mm;
  • docieranie nowych zestawów hamulcowych - 10 umiarkowanych hamowań z 90 do 30 km/h wydłuży ich trwałość;
  • sprawdzanie przewodów i osłon - ich zły stan może prowadzić do awarii innych podzespołów;
  • unikanie przeciążania pojazdu - każdy dodatkowy kilogram obciąża układ hamulcowy;
  • dostosowanie stylu jazdy - płynna jazda i przewidywanie sytuacji drogowej to klucz do trwałości;
  • zlecanie serwisu i napraw specjalistom - diagnostyka układów w EHV wymaga odpowiednich narzędzi i wiedzy.

Hybryda to też inny styl jazdy

Praca układu rekuperacyjnego umożliwia to, że jazda autem hybrydowym może być bardziej przewidywalna i płynna. Wcześniejsze zdejmowanie nogi z gazu pozwala silnikowi odzyskiwać energię, a tradycyjne hamulce są używane tylko w ostateczności. Taka jazda to nie tylko komfort i ekologia, ale też niższe koszty eksploatacji - o ile nie zapomnimy o regularnym serwisie.

Jakość produktów Steinhof

Produkty oferowane przez firmę Steinhof charakteryzuje trwałość, innowacyjne materiały i kontrola jakości, którą potwierdzają liczne testy zmęczeniowe, także w nowej fabryce w Niedomicach. W czasach elektromobilności firma Steinhof stawia na rozwój swoich produktów (układy hamulcowe i systemy holownicze) dla pojazdów z nowymi rodzajami napędów.


1) Dane według Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM).



Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.

Tagi

Hamulce  hybryda  Steinhof 



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2