strona główna Układy jezdne Ciche i skuteczne hamulce w pojazdach drogowych
2025-06-09, ostatnia aktualizacja 2025-06-09 08:00

Ciche i skuteczne hamulce w pojazdach drogowych

Pasta ceramiczna zapobiegnie zapiekaniu się klocka hamulcowego, zapewni jego swobodny ruch i skuteczne hamowanie. Unikać należy stosowania smaru miedziowego

Pasta ceramiczna zapobiegnie zapiekaniu się klocka hamulcowego, zapewni jego swobodny ruch i skuteczne hamowanie. Unikać należy stosowania smaru miedziowego

Hałas, wibracje i uciążliwość pracy (NVH) układów hamulcowych ograniczają komfort jazdy w pojazdach drogowych. Dźwięki, które są słyszalne dla człowieka powstają w wyniku wibracji o wysokich częstotliwościach.

Podobny jest odgłos słyszany, gdy przesunie się mokry palec po krawędzi cienkiego szklanego naczynia wypełnionego wodą i szkło rezonuje oraz powoduje wibracje, które wywołują dźwięki. W zbliżony sposób powstają hałasy i wibracje, które generowane są przez tarcie pomiędzy klockami i tarczami hamulcowymi. Wibracje te są przenoszone na zaciski hamulcowe i w rezultacie dochodzi do rezonansu w układzie hamulcowym, który wytwarza nieprzyjemne dźwięki.

Z czego wynika hałas układu hamulcowego?

Jest wiele czynników, które należy uwzględniać przy problematyce dotyczącej hałasu i wibracji hamulców. Należą do nich: jakość zastosowanych materiałów w częściach i podzespołach, kształt i ruchy elementów układu, warunki jazdy, prędkość z jaką porusza się pojazd i temperatura hamulców. Hałas często wynika z wibrowania klocka w stosunku do tarczy hamulcowej, gdy on nie przylega do tarczy całkowicie. Drgania mogą być również powodowane przez zużywające się lub niesprawne elementy układu hamulcowego, jak np. nakładki tłumiące „shim“ i zawleczki, które utraciły wymagane naprężenie wywołując fale dźwiękowe. Te fale mogą mieć postać słyszalnych pisków o wysokiej częstotliwości, a także odczuwalnych wibracji.

Jak zminimalizować wibracje i hałas układu hamulcowego?

Marka febi w trakcie prac nad nowymi klockami hamulcowymi wykorzystuje wiele rozwiązań i technologii, które mają służyć poprawie komfortu jazdy, minimalizując nieprzyjemne hałasy i wibracje. W przypadku wymagań specyfikacji OE, które dotyczą np. klocków hamulcowych - te markowane przez febi nie tylko je spełniają, ale bywa, że nawet przewyższają. Obok korzyści i zalet (które mają części zamienne febi odpowiadające produktom pierwszomontażowym) oferowane są dodatkowe rozwiązania, takie jak fazowanie krawędzi, nacięcia, które skutkują tym, że klocki tej marki pracują jeszcze ciszej. Fazowanie krawędzi i nacięcia zmieniają naturalną częstotliwość, przy której klocek wibruje, a tym samym pracuje on ciszej w porównaniu do produktu pozbawionego tych rozwiązań.

W ofercie marki febi są także różne nakładki tłumiące shim, które w celu wytłumienia drgań pomiędzy klockiem a zaciskiem hamulcowym, są montowane na tylnej stronie płytki klocka hamulcowego. Działają one jak poduszka i pochłaniają wibracje powodujące hałas. Niektóre nakładki shim mają wycięcie w postaci półksiężyca, które pozwala tłoczkowi na pchanie klocka hamulcowego pod pożądanym kątem. To redukuje hałas, a zużycie klocka jest bardziej równomierne. Takie nakładki tłumiące stosowane są przede wszystkim w klockach kierunkowych, które muszą być montowane w jednym, określonym kierunku.

Klocki hamulcowe mogą występować również z antywibracyjnymi sprężynami i zawleczkami, które do minimum ograniczają luz pomiędzy klockiem a zaciskiem hamulcowym. Pozwala to tłumić wibracje w momencie, gdy klocek zaczyna wykonywać ruch w zacisku hamulcowym. Występują także klocki hamulcowe z dodatkowymi ciężarkami, stosowane w celu ograniczenia do minimum wibracji i hałasu.

Jak serwisować układ hamulcowy?

Podczas serwisu i przy wymianie elementów ciernych w układzie hamulcowym trzeba przyjrzeć się wszystkim jego częściom oraz podzespołom, by zapewnić właściwe jego działanie i tym samym minimalizować niepożądane hałasy.

Dobry serwis układu hamulcowego obejmuje:

  • weryfikację stanu zacisków i jarzm hamulcowych i innych metalowych elementów układu hamulcowego pod kątem zużycia, pęknięć oraz korozji,
  • usunięcie wszelkiej korozji z miejsc współpracy klocka i zacisku hamulcowego przed montażem nowych klocków hamulcowych,
  • posmarowanie ceramiczną pastą oczyszczonych powierzchni, co zapobiegać ma zapiekaniu się klocka hamulcowego i zapewniać jego swobodny ruch i skuteczne hamowanie (zalecane jest by do tego nie stosować smaru miedziowego, który może zakłócać sygnały ABS i powodować korozję galwaniczną, a ponadto utrudnia swobodny ruch klocka hamulcowego, co również może być źródłem hałasu),
  • weryfikacja stanu tarcz hamulcowych - jeśli są znacznie porysowane lub posiadają ranty od zużycia, należy wymienić, ponieważ szorstkie powierzchnie powodują powstawanie hałasu,
  • sprawdzenie czy piasty kół są czyste i przy pomocy przyrządu do pomiaru tarcz występowania bicia bocznego,
  • przed montażem nowych tarcz hamulcowych - porównanie tolerancji wymiarów z danymi fabrycznymi producenta pojazdu,
  • przed montażem nowych tarcz hamulcowych - oczyszczenie powierzchni piast kół, których stan czystości przekłada się na ewentualność niepożądanych drgań.

Poza wykonaniem właściwie wszystkich czynności serwisowo-naprawczych przez mechanika, to by zapewnić skuteczną oraz cichą pracę hamulców, dobrze jest stosować wysokiej jakości części hamulcowe oraz odpowiednie akcesoria i tutaj marka febi zachęca przy tym do skorzystania z jej szerokiego asortymentu. Części zamienne febi mają przetestowaną jakość OE, a cały szeroki ich asortyment można przejrzeć na firmowej stronie partsfinder.bilsteingroup.com



Artykuł sponsorowany
Publikacje na warunkach uzgadnianych z redakcją



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2