Zawieszenie pneumatyczne pojawiło się na początku dwudziestego wieku i było alternatywą dla tradycyjnych układów opartych na resorach. Rozwiązanie stosować zaczęto na dużą skalę w Ameryce lat 50-tych, kiedy taki układ zawieszenia trafił do samochodów ciężarowych i autobusów ze względu na większy komfort jazdy, lepszą charakterystykę prowadzenia oraz możliwość dopasowania do zmieniającego się ciężaru ładunku.
W latach 80-tych i 90-tych ten rodzaj zawieszeń został znacznie dopracowany i producenci samochodów (jak Mercedes-Benz, Audi oraz Land-Rover) wprowadzili do swojej oferty układy zawieszenia pneumatycznego w modelach klasy premium (jako wyposażenie standardowe lub fabryczną opcję do wyboru). Wraz z rozwojem technologii układy zawieszenia pneumatycznego pojazdów zaczęto wyposażać w sterowanie elektroniczne, które zapewniło dodatkowe możliwości i korzyści, takie jak adaptacyjna wysokość zawieszenia i utrzymywanie stałego poziomu przy zmiennym obciążeniu, udoskonalenie komfortu jazdy i prowadzenia oraz osiągów pojazdu.
Do utrzymywania masy pojazdu i pochłaniania sił powstających podczas jazdy samochodu, układy zawieszenia pneumatycznego wykorzystują miechy wypełnione sprężonym powietrzem, zamiast tradycyjnych resorów piórowych lub sprężyn.
Nastawy układu zawieszenia pneumatycznego zmieniają się dynamicznie. Jeżeli pojazd zostanie dodatkowo obciążony, przykładowo kolejnym pasażerem lub ładunkiem, to sterownik wykrywa tę zamianę i poleca kompresorowi dostarczenie powietrza do odpowiedniego miecha zawieszenia, podnosząc pojazd do ustawionej wysokości.
System zapewnia utrzymanie poziomu i stabilności pojazdu, nawet w przypadku ciągnięcia ciężkich przyczep. Dzięki temu układ zawieszenia pneumatycznego stał się pożądaną opcją w dużych pojazdach z napędem 4x4, znanych z możliwości ciągnięcia dużych przyczep, takich jak Land Rover Discovery, Volkswagen Touareg i Toyota Land Cruiser.
Podczas jazdy z wysokimi prędkościami sterownik może obniżyć pojazd, poprawiając aerodynamikę i stabilność. Spotykane w luksusowych i zapewniających wysokie osiągi pojazdach adaptacyjne układy zawieszenia pozwalają kierowcy również na przełączanie pomiędzy różnymi wysokościami nadwozia oraz sztywnością pracy w zależności od zmieniających się warunków drogowych.
Chociaż zawieszenie pneumatyczne zapewnia komfort i luksus, może być trapione usterkami. Do najbardziej powszechnych problemów oraz ich przyczyn należą:
Mając na uwadze kompleksowość układu zawieszenia pneumatycznego, trzeba się liczyć z tym, że jego diagnozowanie może stanowić duże wyzwanie. Zatem warto pamiętać o kilku praktycznych wskazówkach pomagających skutecznie naprawiać zawieszenia pneumatyczne i rozwiązywać problemy z nim związane.
Każdy oparty na elektronice układ, również zawieszenie pneumatyczne, umożliwia diagnostykę i odczyt zapamiętanych kodów usterek wskazujących niesprawny element. Zastosowanie odpowiedniego testera diagnostycznego jest pierwszym krokiem w wykryciu niesprawnej części, takiego jak czujnik lub elektromagnes. W zależności od modelu pojazdu oraz używanego testera diagnostycznego możliwy jest odczyt aktualnych parametrów pracy układu lub przeprowadzenie testu układu.
Trzeba wzrokowo sprawdzać miechy pneumatyczne pod kątem oznak zużycia, takich jak pęknięcia i rozwarstwienia, szczególnie w obszarze fałd. Miechy należy spryskać wodą z mydłem. Niewielkie pęcherzyki powietrza wskażą nieszczelności na uszkodzonym miechu. Gdy samochód pracuje na wolnych obrotach, należy sprawdzić przy każdym kole, czy nie słychać charakterystycznego syczenia. Niewielkie nieszczelności nie są widoczne, ale można je wykryć na słuch. Bardzo często na miechu mogą pojawić się drobne nieszczelności, których wykrycie wymaga cierpliwości i bliższego osłuchania.
Jeżeli układ nie utrzymuje wysokości, należy sprawdzić czy kompresor pracuje. Jeśli nie, to najpierw powinno się skontrolować bezpiecznik i przekaźnik. Jeżeli kompresor pracuje, ale pojazd nie podnosi się, to należy sprawdzić szczelność przewodów sprężonego powietrza oraz sprawność elektromagnesów. Przegrzewanie lub częste uruchamianie może wskazywać, że kompresor jest przeciążony w wyniku nieszczelności układu pneumatycznego.
Czyste i suche połączenia elektryczne mają podstawowe znaczenie. Należy sprawdzić, czy wtyczki są właściwie podpięte, wolne od korozji, a wiązki przewodów nieuszkodzone. W niektórych przypadkach problemy w pracy zawieszenia wynikają z prostych problemów elektrycznych, dlatego należy je zlokalizować i usunąć przed podjęciem decyzji o wymianie głównych elementów układu pneumatycznego.
Czujniki wysokości są podatne na uszkodzenia lub mogą utracić właściwe ustawienie, w szczególności gdy pojazd używany jest w terenie. Jeżeli czujniki są uszkodzone, skorodowane lub mają złe ustawienie, należy je wymienić lub skalibrować. Kalibracja wymaga zazwyczaj manualnego ustawienia wysokości pojazdu lub użycia testera diagnostycznego do zresetowania parametrów sterownika czujników.
Podczas wymiany elementów układu zawieszenia pneumatycznego, takich jak miech pneumatyczny lub sprężarka, podstawą jest przestrzeganie instrukcji producenta pojazdu. Należy zapoznać się z procedurami podnoszenia samochodu, aktywacji „trybu serwisowego” (zwanego również „trybem podnośnikowym” oraz zmniejszania ciśnienia powietrza w układzie w celu zapewnienia bezpieczeństwa pracy. Po wymianie elementów wiele układów zawieszenia pneumatycznego wymaga powtórnej kalibracji lub inicjalizacji, do czego zazwyczaj potrzebny jest tester diagnostyczny.
W celu zapewnienia wysokiej trwałości elementów układu zawieszenia pneumatycznego należy regularnie czyścić podwozie i zawieszenie pojazdu, co pozwala uniknąć korozji. Ponadto, elementy te należy regularnie kontrolować w ramach rutynowej obsługi pojazdu.
Układy zawieszenia pneumatycznego oferują komfort i możliwość adaptacji, ale ich złożoność wymaga odpowiedniego doświadczenia i wiedzy do obsługi oraz napraw. Zrozumienie powszechnych usterek, sposobów diagnostyki oraz technologii naprawy układów zawieszenia pneumatycznego pozwala zaoszczędzić czas, wyeliminować niepotrzebną wymianę części oraz zwiększyć satysfakcję klienta.
Informacje o aktualnym asortymencie części zamiennych marki febi do zawieszeń pneumatycznych są na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com; należy ona do bilstein group, która skupia również inne silne marki, więcej informacji na firmowej stronie: www.bilsteingroup.com.
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.
0 komentarzy dodaj komentarz