Ilustracje: Arnott
Konstrukcja rękawa miecha firmy Arnott wykonana jest z wysokiej jakości materiału elastomerowego i składa się z pięciu warstw, które zapewniają długotrwałą odporność na zużycie
Miechy pneumatyczne składają się z komory wypełnionej sprężonym powietrzem i tłoka tocznego, który jest połączony z osią pojazdu lub zintegrowany z kolumną zawieszenia. Pomiędzy tymi dwoma komponentami znajduje się gumowa tuleja, umocowana za pomocą pierścieni zaciskowych, które powinny być z wysokiej jakości stali, co gwarantować ma trwałą i hermetyczną konstrukcję.
Razem elementy te tworzą „obszar aktywny” dla sprężonego powietrza. ECU (elektroniczny moduł sterujący) wykorzystuje różne dane wejściowe (np. czujniki wysokości, prędkość obrotową silnika, czujnik przyspieszenia) i oblicza, czy miech należy napompować, czy też spuścić z niego powietrze, aby uzyskać zadaną wysokość jazdy.
Elastomer
Miech pneumatyczny jest częścią eksploatacyjną, ale cechuje się dużą odpornością na wysokie i niskie temperatury oraz ciągłe tarcie powodowane przez pył i kamienie. Firma Arnott stosuje elastomer wytwarzany przez uznanych producentów OEM (np. Continental, ContiTech, Goodyear). Konstrukcja rękawa wykonana jest z wysokiej jakości materiału elastomerowego i składa się z pięciu warstw wielowarstwowych, zapewniających długotrwałą odporność na zużycie:
- zewnętrzna warstwa elastomerowa,
- osnowa,
- pośrednia warstwa elastomerowa,
- osnowa,
- wewnętrzna warstwa elastomerowa.
Szczególne cechy miecha pneumatycznego
Tradycyjna sprężyna śrubowa cechuje się liniową sztywnością. Oznacza to, że do ściśnięcia jej na całej długości skoku potrzebna jest taka sama siła. Można ją dostroić do progresywnego zachowania poprzez zmianę odległości między uzwojeniami albo zróżnicowanie grubości stali. Miech pneumatyczny zachowuje się inaczej. Siła potrzebna do ściśnięcia miecha pneumatycznego rośnie wykładniczo na całej długości skoku. Oznacza to, że do ściśnięcia miecha na końcowym odcinku skoku potrzebna jest większa siła, co zapewnia bardziej komfortową jazdę.
Zachowanie miecha można dostosować odpowiednio do wygodnej albo bardziej sportowej jazdy, zmieniając kąt tłoka tocznego. Z tego powodu w tym samym modelu samochodu osobowego ze sportowym (pneumatycznym) zawieszeniem występuje zwykle inny miech pneumatyczny niż w standardowym zawieszeniu (pneumatycznym).
Zalety miecha pneumatycznego
Istotną zaletą miecha pneumatycznego jest to, że system automatycznie poziomuje pojazd, dzięki czemu skok resoru pozostaje niezmienny. Jest to bardzo wygodne w przypadku przewożenia ciężkiego ładunku w bagażniku. W takiej sytuacji sprężyny śrubowe zapewniają niższy komfort z powodu mniejszej stabilności i możliwych „odbić” na wybojach.
Obniżenie ciśnienia w miechu pneumatycznym powoduje obniżenie podwozia przy wysokich prędkościach. Dzięki temu pojazd znajduje się bliżej nawierzchni, co zmniejsza współczynnik oporu powietrza, a tym samym ogranicza zużycie paliwa.
Nieodłączną zaletą miecha pneumatycznego jest to, że w naturalny sposób izoluje pasażerów od nierówności na drodze, zapewniając płynną i wygodną jazdę. Według większości kierowców to właśnie jest największa zaleta prowadzenia samochodu z fabrycznym zawieszeniem pneumatycznym.
Trwałość i jakość
Na etapie opracowywania i testowania nowych miechów pneumatycznych - inżynierowie laboratorium Arnott dokładnie badają pierwotną konstrukcję i projekt, szukając ewentualnych wad technicznych bądź jakościowych. W przypadku stwierdzenia tego rodzaju wad, projekt jest dostosowywany i udoskonalany, by je wyeliminować. Powodem zmian lub modyfikacji projektu przez firmę Arnott bywa także umożliwienie łatwiejszego lub bezpieczniejszego montażu. Po zakończeniu prac rozwojowych produkt przechodzi wymagający test drogowy (>5000 km) i trwałości na rozerwanie w celu sprawdzenia, czy spełnia najwyższe standardy.
Jakiekolwiek ustępstwa polegające na zastosowaniu niższej jakości gumy, części czy połączeń w konstrukcji tłoka, mogą skutkować mniejszą odpornością na rozerwanie, utrudnionym montażem, obniżonym komfortem tłumienia i wyższym wskaźnikiem NVH (hałas, wibracje, szorstkość). Nawet jeżeli niektóre tańsze miechy pneumatyczne na rynku wyglądają identycznie jak części oryginalne, rzeczywiste różnice mogą być spore.
Więcej na temat zawieszeń w artykułach eksperta firmy Arnott.
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.
0 komentarzy dodaj komentarz