Rosnąca świadomość ekologiczna i konieczność bardziej racjonalnego gospodarowania zasobami zwiększa popularność rozwiązań opartych na idei gospodarki obiegu zamkniętego. W transformację branży motoryzacyjnej w tym obszarze zaangażowana jest firma Inter Cars, która nie tylko promuje regenerację i odnawianie części samochodowych, ale również została wyróżniona prestiżową nagrodą Orły ESG 20251).
Na pytania o to czym różnią się części regenerowane od odnowionych i jakie korzyści niosą dla kierowców oraz środowiska, a także jak wygląda ich powrotna droga z warsztatu na rynek - odpowiada ekspert w tej dziedzinie - Przemysław Wołosewicz, dyr. ds. Regeneracji i Gospodarki Cyrkularnej w Inter Cars.
Czym właściwie jest gospodarka cyrkularna w kontekście motoryzacji i działalności firmy Inter Cars?
Mówiąc najprościej, gospodarka cyrkularna (inaczej gospodarka obiegu zamkniętego) to model biznesowy, w którym staramy się maksymalnie wykorzystać raz wyprodukowane materiały i części, zamiast je wyrzucać. Chodzi o ponowne użycie, naprawę, regenerację czy recykling produktów tak długo, jak to możliwe. W motoryzacji oznacza to dawanie częściom samochodowym drugiego życia - np. poprzez ich regenerację lub odnowienie - zamiast ciągłej produkcji nowych podzespołów. Taki model ogranicza zużycie surowców naturalnych i zmniejsza ilość odpadów, a przy okazji redukuje emisję CO₂ i zużycie energii podczas produkcji nowych elementów. Innymi słowy, części, które normalnie trafiłyby na złom, wracają do obiegu w pełni sprawne. To podejście doskonale wpisuje się w naszą misję wydłużania cyklu życia samochodów i ich komponentów. Inter Cars jest liderem rynku aftermarketowego i od wielu lat rozwija inicjatywy cyrkularne, aby z jednej strony sprostać oczekiwaniom klientów, a z drugiej zmniejszać wpływ branży na środowisko. Należą do nich między innymi program zwrotu zużytych części i ich regeneracji oraz wprowadzenie do oferty części odnowionych.
Wielu kierowców i mechaników nie ma wiedzy o tym czym różnią się części regenerowane od odnowionych...
To jest bardzo ważne rozróżnienie. Część odnowiona (refurbished) była używana w niewielkim stopniu i właściwie zachowała fabryczne właściwości oraz wymagała kosmetycznych poprawek, gdy po kontroli jakości wizualnej i technicznej okazywało się, że jej stan był niemal idealny. Wtedy można ograniczać się do odświeżenia wyglądu np. wyczyszczenia, pomalowania obudowy (ewentualnie wymieniania jakichś uszczelek) - bez konieczności ingerencji technicznej. Taka odnowiona część spełnia wszystkie wymagania jakościowe stawiane nowym produktom. Często pochodzi np. z pojazdu demonstracyjnego, czasami ze zwróconej nadwyżki magazynowej (która trafiła z powrotem do obiegu), albo z auta, które z bardzo małym przebiegiem uczestniczyło w jakimś zdarzeniu drogowym (w którym uszkodzony był zupełnie inny fragment pojazdu). Na części odnowione w Inter Cars udzielana jest pełna 24-miesięczna gwarancja. Część regenerowana to natomiast element, który został poddany pełnemu, profesjonalnemu procesowi regeneracji (remanufacturing). W praktyce najpierw jest rozbierana na komponenty, a następnie jej główny element - tzw. rdzeń dokładnie czyszczony oraz zabezpieczany. Zużyte uszczelki, mechanizmy oraz inne elementy są wymienione na nowe, a całość ponownie złożona i przetestowana zgodnie z normami producenta. Efekt jest taki, że otrzymujemy część o parametrach takich samych jak nowa i działającą jak nowa oraz objętą taką samą gwarancją jak fabrycznie nowy produkt. Jest ona także wyraźnie oznaczona jako regenerowana.
Czy z perspektywy warsztatu lub właściciela auta taka część regenerowana lub odnowiona niczym nie różni się od nowej?
Część regenerowana czy odnowiona nie ustępuje nowemu, oryginalnemu produktowi pod względem funkcji i bezpieczeństwa. W procesie profesjonalnej regeneracji stosowane są te same standardy inżynieryjne, kontrolne i testowe, co przy produkcji nowych. Poprawnie zregenerowany element praktycznie nie różni się od fabrycznie nowego - spełnia dokładnie te same normy, ma tą samą żywotność, wytrzymałość i zapewnia ten sam poziom bezpieczeństwa. Dlatego takie produkty otrzymują pełną gwarancję i w ofercie oraz katalogach Inter Cars - części regenerowane mają zazwyczaj identyczny okres gwarancji co nowe odpowiedniki.
Warto też wspomnieć o bezpieczeństwie, bo tu nie ma miejsca na kompromisy. Każda część, zanim trafi ponownie na rynek, jest dokładnie sprawdzana. Na przykład zregenerowany alternator czy zacisk hamulcowy przechodzi testy na specjalnych stanowiskach, aby potwierdzić, że jego parametry są w normie (wydajność, ciśnienie, szczelność itd). To samo dotyczy części odnowionych. Dostawcy takich części zobowiązani są dostarczać je po skrupulatnej kontroli. Ich stan techniczny jest zweryfikowany i porównywalny z nowymi, a sam produkt objęty pełnoprawną gwarancją. Mechanik montujący taką część może mieć pewność, że działa ona bez zarzutu i nie narazi na niebezpieczeństwo użytkowników naprawianego pojazdu. Krótko mówiąc - pod względem jakości, trwałości i bezpieczeństwa części profesjonalnie regenerowane i odnowione stoją na równie wysokim poziomie jak nowe pierwszomontażowe.
Jakość pozostaje wysoka, ale czy dla przeciętnego właściciela auta lub niezależnego warsztatu wybór części regenerowanej bądź odnowionej jest opłacalny?
Cena części regenerowanych jest wyraźnie niższa od odpowiadających im jakością oryginalnych części nowych. W zależności od rodzaju podzespołu i jego skomplikowania, oszczędność może sięgać nawet 30-50% względem cen fabrycznie nowej oryginalnej części. To ogromna różnica, zwłaszcza przy droższych elementach jak turbosprężarki, kompresory klimatyzacji, układy wtryskowe, czy nawet całe skrzynie biegów. Dla warsztatu oznacza to możliwość zaoferowania klientowi tańszej naprawy, co w czasach zaciskania pasa, bywa decydujące. Warto podkreślić, że ta oszczędność nie oznacza „taniochy” - nie jest to tani zamiennik, niższej jakości. Jak już wspomniałem to jest produkt pełnowartościowy, tylko tańszy dzięki temu, że część materiałów została ponownie wykorzystana zamiast wyprodukowania ich od zera. W procesie regeneracji udaje się odzyskać i ponownie użyć znaczną część komponentów, a to daje oszczędności kosztów surowców. Szacuje się, że w zależności od typu części, do jej regeneracji potrzeba nawet o 50-90% mniej nowych surowców niż do wytworzenia takiego elementu od podstaw. To przekłada się na cenę końcową. Część odnowiona wymaga natomiast minimalnej ingerencji - stąd jej atrakcyjna cena dla klienta. Jednocześnie to część w pełni oryginalna, pierwszomontażowa - to jej ogromna zaleta w stosunku do innych dostępnych produktów.
Tabela z porównaniem części nowych, regenerowanych i odnowionych
Jaka jest dostępność tych części na rynku odnośnie indeksów i stanów magazynowych?
Części regenerowane i odnowione są coraz szerzej dostępne na rynku wtórnym. Wielu renomowanych producentów np.: Bosch, Valeo, Delphi, Denso i inni prowadzą własne linie regeneracyjne oraz oferują takie podzespoły masowo. Inter Cars ma w swojej ofercie tysiące pozycji części regenerowanych (m.in. alternatory, rozruszniki, zaciski, turbosprężarki, przekładnie kierownicze, pompy, wtryskiwacze itp.), a także części odnowione. Wybór tych produktów często rozwiązuje też problem ograniczonej dostępności magazynowej nowych elementów - klienci mogą szybko dostać potrzebny podzespół bez kompromisu jakościowego. Co więcej czasami do danego modelu auta w ogóle nie są produkowane konkretne podzespoły na rynek aftermarket. Wtedy część odnowiona lub regenerowana może być jedyną alternatywą wobec produktu z ASO.
Ekologia wydaje się tutaj miłym dodatkiem, bo oszczędza się pieniądze i dostaje produkt wysokiej jakości, a przy okazji wspiera ochronę środowiska. Jakie znaczenie ma ten ekologiczny aspekt gospodarki cyrkularnej części samochodowych?
Ma duże znaczenie, choć dla wielu użytkowników to dodatkowy bonus, a nie główna motywacja. Niemniej, z perspektywy całej branży i przyszłości motoryzacji, aspekt środowiskowy jest kluczowy. Produkcja nowych części pochłania sporo energii i surowców oraz generuje emisje. Tymczasem regeneracja pozwala zaoszczędzić znaczną część tych zasobów. Według badań, ponowne wykorzystanie części poprzez regenerację może obniżać emisję CO₂ nawet do 80% w porównaniu z wyprodukowaniem nowego elementu. W skali europejskiej to już ogromne liczby. Dane zebrane przez CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) wskazują, że w 2022 r. sprzedano 1,5 mln regenerowanych komponentów, co pozwoliło ograniczyć emisję CO₂ o 807 tysięcy ton (równowartość emisji 175 000 samochodów przez rok). To pokazuje, że gospodarka obiegu zamkniętego realnie wpływa na redukcję śladu węglowego przemysłu motoryzacyjnego.
Dla Inter Cars aspekt ekologiczny jest ważny, ale staramy się go łączyć z korzyściami dla klienta. Kierowca czy mechanik wybierając część regenerowaną lub odnowioną przede wszystkim korzysta finansowo, a przy okazji działa proekologicznie. To sytuacja, w której wszyscy wygrywają - użytkownik i środowisko. Uważam, że z czasem ten zielony aspekt będzie coraz istotniejszy również dla klientów. Można się spodziewać, że udział takich produktów w rynku będzie rósł. Cieszymy się, że Inter Cars odgrywa aktywną rolę w tej transformacji, jednak warto zaznaczyć, że to nie jedyny aspekt, do którego jako organizacja przykładamy wagę w kontekście odpowiedzialnego rozwoju.
Jakie procesy zachodzą w takim razie w Inter Cars, by nadać tym elementom nowe życie i jak wygląda droga takiej używanej części, zanim ponownie trafi na półkę, jako regenerowana lub odnowiona?
Kluczowymi elementami procesu są sprzedaż produktów regenerowanych w programie wymiany oraz logistyka zwrotna. W ramach procesu prowadzimy system zbiórki rdzeni od warsztatów, które przekazujemy do dostawców. Działa to na zasadzie programu sprzedaży z kaucją: wybrane produkty mają w swoją cenę wliczoną kaucję, którą klient może odzyskać, jeśli kupując je przekaże nam część używaną, odpowiadającą tej zamówionej. Rdzeń, który klient zwrócił, po identyfikacji i weryfikacji trafia do profesjonalnej regeneracji w fabryce producenta konkretnego produktu (np. wtryskiwacz Bosch jest przekazywany tej firmie i na rynek trafia potem jako produkt regenerowany Bosch) lub zakładzie zajmującym się profesjonalną regeneracją części. Części odnowione dostępne w naszej sieci sprzedaży pozyskiwane są samodzielnie przez dostawców, których asortyment oferujemy. W tym procesie nie bierzemy obecnie udziału.
Co warto przekazać tym, którzy wahają się przed wyborem części regenerowanych lub odnowionych i jak ich zachęcić do korzystania z takiej oferty?
Dzisiaj takie części nie są jakąś niewiadomą, ale pełnoprawnymi produktami, często od renomowanych marek, które przeszły surowe testy i mają gwarancję. W krajach Europy Zachodniej i Skandynawii segment produktów regenerowanych oraz odnowionych staje się pierwszym wyborem w przypadku naprawy auta. Mechanicy proponujący swoim klientom takie części mają szansę pokazać, że oferują sprawdzone rozwiązania i dbają o ich portfele. Wielu klientów może nawet nie zdawać sobie sprawy z istnienia takiej opcji, więc rolą fachowców jest ją przedstawiać. Kierowcy z kolei mogą sami zwracać uwagę na to, że są otwarci na skorzystanie z takiej opcji. Jakość i bezpieczeństwo nie stanowią tu problemu, a oszczędności są realne oraz odczuwalne. Do tego świadomość, że ograniczamy marnotrawstwo, bo zamiast wyrzucać np. dobre korpusy czy obudowy, wykorzystujemy je ponownie.
Mam nadzieję, że udało się nam w tej rozmowie rozwiać trochę wątpliwości oraz przekonać, że rozwój gospodarki cyrkularnej warto wspierać i nie trzeba się obawiać produktów jakie ona dostarcza.
Wywiad przeprowadził Mikołaj Rutkowski
Przeczytaj jeszcze: Inter Cars oferuje odnowione samochodowe części OE
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.
0 komentarzy dodaj komentarz