Ilustracje: Sidem
Kontrola i regulacja parametrów geometrii kół - dlaczego jest niezbędna po każdej naprawie układów zawieszenia i kierowniczego? O jej zasadności przekonują eksperci firmy Sidem
W nowoczesnych i dobrych serwisach liczą się nie tylko same naprawy, ale również prawidłowe po nich regulacje pojazdów, które są zgodnie ze specyfikacjami producentów. Dlatego kontrola i regulacja ustawienia geometrii kół po pracach przy zawieszeniu lub układzie kierowniczym nie są zbędnymi czynnościami lecz kluczowym elementem napraw wysokiej jakości. Geometrii kół coraz uważniej przyglądają się diagności, bo ona może istotnie wpływać na stan techniczny pojazdu.
Odchylenia geometrii kół
Każda ingerencja w układach zawieszenia lub kierowniczych wpływa na ustawienie geometrii kół. Najmniejsze odchylenie jej zbieżności przekłada się na na zużycie opon, prowadzenie i stabilność pojazdu. Przy coraz bardziej rygorystycznych tolerancjach nowoczesnych pojazdów nawet takie drobne jej odchylenie może powodować zauważalne skutki.
Źle ustawione podwozie powoduje dodatkowe obciążenia elementów, prowadząc do przedwczesnego zużycia lub luzów, co może skutkować negatywnym wynikiem badania technicznego
Geometria kół nie podlega obowiązkowej kontroli, jednak jej nieprawidłowy stan może doprowadzić do niezaliczenia badania oraz powodować zużycie opon i inne problemy w pojazdach.
Nierówne lub nadmierne zużycie opon
Zużycie opon jest dokładnie sprawdzane podczas badania technicznego. Widoczne zużycie po wewnętrznej lub zewnętrznej stronie opony, także nierównomierny bieżnik mogą skutkować negatywnym wynikiem przeglądu pojazdu. Takie zużycie jest często bezpośrednim skutkiem nieprawidłowej geometrii kół lub niewłaściwego ciśnienia.
Odmienna, nieprawidłowa reakcja układu kierowniczego
Podczas jazdy próbnej może być zauważalne nieprawidłowe zachowanie pojazdu. Skrzywiona kierownica, ściąganie pojazdu na jedną stronę lub nienaturalna reakcja układu kierowniczego będą podstawą do dodatkowych kontroli lub uwag.
Luzy w elementach układu kierowniczego i zawieszenia
Jakiekolwiek widoczne uszkodzenia tych elementów oznaczają automatyczne niezaliczenie badania. Dodatkowe obciążenia wynikające z nieprawidłowej geometrii przyspieszają zużycie lub powstawanie luzów, np. na sworzniach zwrotnicy, co również może prowadzić do niezaliczenia badania.
Korzyści techniczne i biznesowe
Dla warsztatu regularne ustawianie geometrii po naprawach jest nie tylko technicznie uzasadnione, lecz także korzystne biznesowo, a może to być:
Kiedy należy wykonać ustawienie geometrii?
Kontrolę i regulację parametrów geometrii układu jezdnego pojazdu należy traktować jako niezbędny etap końcowy po następujących pracach:
Profesjonalna praca zaczyna się od pomiaru
Warto zainwestować w nowoczesny zestaw do geometrii i zadbać o przeszkolenie w zakresie wykonywania i interpretowania pomiarów geometrii. Pracę powinniśmy wykonywać według standardowych procedur, które obejmą:
Wysoka jakość części robi różnicę
Jakość zamontowanych części decyduje o prawidłowym ustawieniu geometrii kół. W przypadku napraw zawieszenia i układu kierowniczego kluczowe jest stosowanie części wysokiej jakości, zgodnych z OEM. Przykładami są wahacze, sworznie zwrotnic, osłony, końcówki drążków i amortyzatory. Te elementy mają bezpośredni wpływ na prowadzenie, kontakt z nawierzchnią i ogólną stabilność pojazdu. Części niskiej jakości lub niedopasowane szybciej powodują luzy lub odkształcenia. Wpływają również na precyzję ustawienia geometrii, co obniża bezpieczeństwo i komfort.
Samochód naprawiony z użyciem części wysokiej jakości będzie charakteryzował się wyraźnie większym komfortem jazdy. Zapewniał stabilniejsze prowadzenie i dłuższą żywotność opon oraz podzespołów. Zmniejsza się także prawdopodobieństwo nowych usterek w krótkim czasie oraz ryzyko negatywnych uwag podczas badania technicznego. Warsztat stosujący najlepsze części pokazuje nie tylko swoje doświadczenie i wiedzę techniczną, lecz także dbałość o bezpieczeństwo i satysfakcję klientów.
Podsumowanie
Ustawienie geometrii kół jest absolutnie konieczne po naprawach zawieszenia lub układu kierowniczego. Profesjonalne warsztaty pokazują swoje umiejętności, a ich klienci mają dodatkowa wartość i lepiej przygotowane pojazdy do poruszania się po drodze i przeglądów technicznych.
Materiały prasowe firmy Sidem.
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.

0 komentarzy dodaj komentarz