strona główna Biznes Zakup sprowadzanych używanych aut, a dostęp do ich historii
2025-12-09, ostatnia aktualizacja 2025-12-09 09:44

Zakup sprowadzanych używanych aut, a dostęp do ich historii

Polscy kierowcy chcą przejrzystości: 87% uważa, że kupujący powinni mieć dostęp do historii pojazdu w obliczu rosnącego ryzyka importowego

Ilustracje: carVertical

Polscy kierowcy chcą przejrzystości: 87% uważa, że kupujący powinni mieć dostęp do historii pojazdu w obliczu rosnącego ryzyka importowego

Według statystyk, które opracowała firma carVertical, sprowadzane samochody używane mają trzykrotnie częściej cofany licznik niż te, które od początku były eksploatowane w Polsce. Podobne zjawisko zaobserwowano także w innych krajach.

Sprowadzanie samochodów używanych na handel jest zjawiskiem normalnym i praktykowanym w całej Europie. Nawet na najbogatszych rynkach poszukiwane są auta w atrakcyjnych cenach albo nietuzinkowych wersjach. Międzynarodowy import to naturalna odpowiedź na popyt - nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach - nawet w Niemczech.

Przeszłość pojazdów sprowadzanych z innych krajów znacznie trudniej zweryfikować. Właśnie z tego powodu wielu nieuczciwych sprzedających cofa liczniki. Szczególnie należy uważać na takie auta, które w przeszłości były zarejestrowane i eksploatowane w różnych krajach.

Za każdym razem po zmianie kraju rejestracji pojawia się ryzyko cofnięcia licznika, a wykrycie takich manipulacji jest trudne, bo nie często są wymieniane między państwami dane, które dotyczą takich pojazdów.

Badanie przeprowadzone przez carVertical - firmę zajmującą się danymi motoryzacyjnymi - pokazuje, że nabywcy samochodów w Polsce powinni zachować szczególną ostrożność. Pojazdy importowane z zagranicy są trzy razy bardziej narażone na cofnięcie licznika kilometrów niż auta krajowe. Nie bez powodu 75,2% polskich kierowców obawia się, że kupi używany samochód z ukrytymi problemami.

Samochody importowane są bardziej ryzykownym wyborem

Po przeanalizowaniu wszystkich raportów historii pojazdów zakupionych przez użytkowników carVertical w Polsce w okresie od września 2024 r. do sierpnia 2025 r. stwierdzono, że 3,7% wszystkich sprawdzonych pojazdów miało cofnięty przebieg.

Ogólne statystyki nie odzwierciedlają w pełni rzeczywistej skali oszustw związanych z licznikiem kilometrów. Wśród samochodów importowanych 5,3% miało zmanipulowany przebieg, w porównaniu z zaledwie 1,8% samochodów używanych wyłącznie w Polsce.

Dlatego przy zakupie pojazdu importowanego prawdopodobieństwo napotkania cofniętego licznika przebiegu jest około trzy razy większe.

Ankieta przeprowadzona przez carVertical wśród ponad 10 000 kierowców w całej Europie, w tym ponad 1000 respondentów w Polsce wykazała, że 51% nabywców samochodów w ogóle nie ufa sprzedawcom samochodów używanych. Wielu nabywców zostało oszukanych w przeszłości i zakup pojazdu jest często źródłem dodatkowego stresu. Ponieważ dane dotyczące przebiegu, historii wypadków i inne ważne informacje o pojeździe pozostają w krajach, z których samochód został importowany, niektórzy sprzedawcy i salony samochodowe mogą nawet nie zdawać sobie sprawy, że sprzedawany egzemplarz ma zmieniony przebieg lub brał udział w poważnym wypadku.

- Kraje mają różne przepisy dotyczące ingerencji we wskazania licznika, co utrudnia kontrolowanie tego rodzaju oszustw na poziomie międzynarodowym. Ponieważ państwa nie wymieniają się historycznymi danymi pojazdów, po jego sprowadzeniu historia samochodu zaczyna się praktycznie od zera. Dlatego ryzyko zakupu samochodu z cofniętym przebiegiem jest zawsze kilkukrotnie wyższe w przypadku wyboru modelu importowanego - mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny carVertical.

Ponad połowa sprawdzonych samochodów w Polsce to samochody importowane

Skala importu różni się znacznie w poszczególnych krajach Europy. Najwięcej importowanych samochodów można znaleźć w Łotwie, Litwie, Ukrainie i Serbii. Spośród wszystkich samochodów sprawdzonych w serwisie carVertical w Polsce, 54,6% zostało importowanych z zagranicy.

Większa skala importu to większe prawdopodobieństwo zakupu pojazdu z ukrytymi wadami

- Samochody zazwyczaj przemieszczają się z Europy Zachodniej do Europy Środkowej i Wschodniej. Często są to pojazdy powypadkowe lub z cofniętym przebiegiem. To, że samochód pochodzi np. z Niemiec czy Francji nie oznacza, że jest w dobrym stanie. Każdy samochód ma swoją historię - dodaje Matas Buzelis.

21,9% polskich nabywców samochodów twierdzi, że zostało oszukanych

Jeśli samochód był użytkowany w jednym kraju od momentu wyprodukowania, lokalne władze zazwyczaj dysponują bogatymi danymi historycznymi na jego temat. Jednak w przypadku importu, historia auta nie „podróżuje” wraz z nim. 86,6% uczestników badania w Polsce uważa, że nabywcy powinni mieć dostęp do danych historycznych pojazdu.

Łącząc osoby, które „zgadzają się” i „zdecydowanie zgadzają się” z tym stwierdzeniem, prawie 70% popiera udostępnianie danych niewrażliwych w tym celu. Chociaż niektóre kraje europejskie traktują numery VIN jako dane osobowe, łącząc osoby, które „zgadzają się” i „zdecydowanie zgadzają się” z tym stwierdzeniem, ponad 73% polskich respondentów uważa, że numery VIN nie powinny być traktowane jako dane wrażliwe, a ich ujawnienie nie narusza prywatności.

Badania przeprowadzone przez carVertical wskazują również, że co piąty kierowca w Polsce został oszukany przez nieuczciwego sprzedawcę kupując samochód z cofniętym przebiegiem lub ukrytymi wadami. Natomiast ponad jedna trzecia polskich kierowców nie ma o tym wiedzy.

Większa przejrzystość danych dotyczących pojazdów ograniczyłaby oszustwa i zapewniłaby tak potrzebną transparentność na europejskim rynku samochodów używanych.



Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.



Wasi dostawcy




Podobne

Polecane


ver. 2023#2