strona główna Mechanika Serwis pojazdów użytkowych i ciężarówek - wymiana szczęk oraz bębnów hamulcowych
2025-12-11, ostatnia aktualizacja 2025-12-11 08:08

Serwis pojazdów użytkowych i ciężarówek - wymiana szczęk oraz bębnów hamulcowych

Nieprawidłowe oczyszczenie powierzchni może mieć negatywny wpływ na skuteczność, a także skrócić żywotność hamulców - wskazują eksperci marki Textar

Nieprawidłowe oczyszczenie powierzchni może mieć negatywny wpływ na skuteczność, a także skrócić żywotność hamulców - wskazują eksperci marki Textar

Zleceniodawcom serwisów pojazdów użytkowych i ciężarówek najczęściej zależy na zminimalizowaniu przestojów swoich flot. Od warsztatów oczekuje się prac w tempie pozwalającym na najszybszy powrót tych pojazdów na trasę. Jednak wymiana szczęk i bębnów hamulcowych w samochodach tego typu to wieloetapowy proces, który wymaga dokładnej kontroli i dostosowania się do wytycznych producenta. Przestrzeganie odpowiednich procedur nie tylko zmniejsza ryzyko reklamacji, ale także zapewnia bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg.

Zanim mechanik przejdzie do wykonywania serwisu musi przygotować zarówno pojazd jak i miejsce pracy, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo. Warto upewnić się, że wszystkie zamówione części są właściwie dobrane, a rozmiary montowanych okładzin odpowiednio dobrane do średnicy bębna. Występują różne rozmiary wysokości okładzin: N (nominał), N1 (pierwszy nadwymiar), N2 (drugi nadwymiar) oraz - w niektórych przypadkach - podwymiar. Ich zastosowanie zależy od stopnia zużycia bębna i jego grubości nominalnej.

Mechanik powinien nosić odpowiedni sprzęt zabezpieczający, taki jak rękawice i okulary ochronne oraz mieć pod ręką odpowiednie narzędzia.

Pojazd trzeba bezpiecznie zaparkować z włączonym hamulcem postojowym. Instrukcja serwisowa pozwoli poznać wytyczne i zalecenia dotyczące na przykład siły dokręcania. Warto upewnić się, że dokumentacja serwisowa pojazdu jest pod ręką, aby można było udokumentować naprawę bądź przegląd.

Serwis bębnów hamulcowych

Po przygotowaniu stanowiska, pierwszym krokiem jest zdjęcie koła i uzyskanie dostępu do hamulca bębnowego. Aby zdjąć bęben hamulcowy z piasty koła, trzeba poluzować szczęki hamulcowe za pomocą regulatora szczęk i ostrożnie postukać w bęben gumowym młotkiem, by go odblokować. Następnie wyczyścić części odpowiednim środkiem do czyszczenia hamulców, takim jak Textar Formula XT. Należy sprawdzić, czy bęben nie jest uszkodzony, pęknięty lub nadmiernie zużyty, a w razie stwierdzenia uszkodzeń - należy go wymienić.

Wymiana szczęk hamulcowych

Kolejnym krokiem jest zdjęcie sprężyn mocujących szczęki hamulcowe. Najlepiej zrobić to za pomocą specjalistycznych narzędzi, takich jak dźwignia do sprężyn hamulcowych S-Cam. Szczególną uwagę należy zwrócić na położenie szczęk i wszystkich powiązanych części. Podobnie jak w przypadku bębnów hamulcowych, konieczne jest sprawdzenie szczęk hamulcowych pod kątem oznak zużycia. W razie potrzeby powinny zostać wymienione, upewniając się, że są prawidłowo ustawione i zamocowane. Wszelkie dalsze regulacje wykonuje się po zamontowaniu bębna.

Czyszczenie bębna hamulcowego

Przed zamontowaniem bębna należy dokładnie oczyścić go z oleju i brudu, aby na powierzchni okładzin nie pozostały żadne zanieczyszczenia. Nieprawidłowe oczyszczenie powierzchni może mieć negatywny wpływ na skuteczność, a także skrócić żywotność hamulców lub nawet spowodować ich uszkodzenie. Dobrą praktyką jest też zmierzenie wewnętrznej średnicy bębna hamulcowego.

Montaż i kontrole

Po czyszczeniu można przystąpić do ponownego montażu. Najpierw należy złożyć hamulce, upewniając się, że wszystkie elementy są prawidłowo zamontowane. Później powinno się sprawdzić i wyregulować regulatory luzu, skontrolować układ pod kątem wycieków, przetestować hamulce i wyregulować je w razie potrzeby. Na koniec trzeba dokręcić wszystkie nakrętki i śruby zgodnie z siłą podaną w specyfikacjach producenta.

Po wykonaniu tych czynności nadchodzi czas na ostateczną kontrolę. Czy wszystkie elementy układu hamulcowego są czyste i nie wykazują śladów zużycia? Czy zawieszenie pneumatyczne działa prawidłowo i nie ma wycieków? Czy regulatory luzu i dźwignie hamulca funkcjonują bez zarzutu? Jeśli wszystkie odpowiedzi są pozytywne, można wykonać test hamowania przy niskiej prędkości.

Na koniec należy poinformować klienta o odpowiednim postępowaniu po wymianie hamulców, w tym o docieraniu hamulców.

Najlepsze praktyki dotyczące wymiany szczęk i bębnów hamulcowych:

  • postępowanie zgodnie z wytycznymi producenta, które dotyczą wymiany i regulacji szczęk hamulcowych,
  • uwzględnianie wszystkich napraw i przeglądów w dokumentacji serwisowej danego pojazdu,
  • zaciąganie hamulca postojowego pojazdu i upewnianie się, że ma się pod ręką wszystkie niezbędne środki ochrony osobistej, by zapewnić sobie bezpieczeństwo,
  • dokładne sprawdzanie i wyczyszczenie wszystkich części, także wymienianie tych, które wykazują pęknięcia, uszkodzenia lub ślady nadmiernego zużycia,
  • dokręcanie wszystkich nakrętek i śrub zgodnie ze specyfikacjami producentów,
  • przeprowadzanie końcowych kontroli, by upewniać się, że wszystko działa prawidłowo,
  • informowanie klientów o postępowaniu po wymianie, w tym o docieraniu hamulców.

Regularne przeglądy i serwisy układów hamulcowych samochodów ciężarowych i pojazdów dostawczych mogą zapewnić ich bezpieczną oraz niezawodną eksploatację. Z kolei przestrzeganie procedur i najlepszych praktyk dotyczących obsługi układu hamulcowego pozwala zminimalizować ryzyka reklamacji i niezadowolenia klientów.



Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.



Wasi dostawcy




Podobne

Polecane


ver. 2023#2