2012-01-13, ostatnia aktualizacja 2012-01-13 12:59

Epoka LEDowa

Refl ektor Audi A6, wykonany całkowicie w technologii LED

Hella

Refl ektor Audi A6, wykonany całkowicie w technologii LED

W 2010 roku firma Hella, znana od zarania motoryzacji z pionierskich rozwiązań oświetleniowych i sygnalizacyjnych, zainstalowała 364 000 000 diod LED w różnych rodzajach lamp pojazdów drogowych.

Istnieje wiele powodów, dla których świecące diody zastępują coraz częściej tradycyjne źródła światła w wyposażeniu samochodów. Najważniejszy jest ten, iż pod wieloma względami okazały się one po prostu lepszym rozwiązaniem technicznym. Nie bez znaczenia są także takie ich zalety, jak bezawaryjność, bezobsługowość i większa trwałość eksploatacyjna, energo oszczędność, mała przestrzeń potrzebna do zabudowy w pojeździe i łatwość wykorzystywania w różnych koncepcjach wzorniczych.

Pierwsze były dodatkowe światła hamowania

Górne, środkowe światła hamowania poprawiające bezpieczeństwo w bardzo intensywnym ruchu drogowym zaczęły się pojawiać w fabrycznym i dodatkowym wyposażeniu samochodów już w latach 80. zeszłego stulecia, aż wkrótce stały się obowiązkowe. Przełomowe znaczenie dla rozwoju ich funkcji użytkowych miało wprowadzenie do nich przez firmę Hella w 1992 roku diodowych źródeł światła.

Włókno konwencjonalnej żarówki dla osiągnięcia pełnej wydajności świetlnej musi być rozgrzewane przez 200 ms, a w diodach LED faza stopniowego rozgrzewania w ogóle nie występuje. Dzięki temu ostrzeganie znajdujących się za pojazdem uczestników ruchu następuje szybciej, więc pozwala skrócić czas ich reakcji i w efekcie drogę hamowania o ok. 4 m przy prędkości 90 km/h.

wykresy

Wykres górny: 100% zapotrzebowania pojazdu wyposażonego w kombinację żarówek (lamp tylnych) i lamp halogenowych (reflektorów), wykres dolny: przy zastosowaniu wyłącznie oświetlenia LED (reflektory i lampy) zużycie energii zmniejsza się o ok. 60%.

Żywotność diody LED wynosi do 100 000 godzin (11? roku nieprzerwanego świecenia!), czyli wystarcza na cały okres użytkowania pojazdu. Nie trzeba więc tego elementu wymieniać ani konserwować, co oznacza eliminację kosztów związanych z okresowym serwisowaniem lub usuwaniem awarii. 

Poza tym przy takiej samej mocy oświetleniowej diody LED zużywają znacznie mniej energii niż żarówki. Skutkiem jest zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin, wyraźniej jednak odczuwalne przy diodowej konstrukcji innych, bardziej energochłonnych urządzeń oświetleniowych w pojazdach.

Diodowe lampy tylne

Od początku obecnego stulecia diody zaczęły przejmować kolejne funkcje w tylnych lampach zespolonych, które ze względu na współwystępowanie diod i tradycyjnych żarówek nazywane są hybrydowymi. Szczytowym osiągnięciem tej koncepcji jest skonstruowany przez Hellę model EasyConn NextGeneration.

NextGeneration LED

Zespolona lampa tylna EasyConn NextGeneration

Jest to modułowa, wielofunkcyjna lampa tylna do ciężkich pojazdów użytkowych (24 V) ze światłem hamowania w technologii LED. Wszystkie jej pozostałe funkcje są dostępne (zależnie od wyboru dokonanego przez klienta) ze zwykłymi żarówkami lub z diodami LED. Moduły te można dowolnie wymieniać i przezbrajać także w trakcie eksploatacji.

Dzięki połączeniu wydajnych diod LED i precyzyjnych elementów optycznych lampa ta osiąga wymagany ustawowo rozkład światła przy poborze mocy mniejszym o 67% w stosunku do konstrukcji tradycyjnych, a opatentowany przez Hellę system monitorowania kierunkowskazów umożliwia jej współpracę z przystawką Hella 5DS 009 552-001 (zgodnie z wymogami normy ECE R48). Oznacza to, iż sprawna lampa (także w wersji wykonanej całkowicie w technologii LED) nie powoduje pojawiania się żadnego komunikatu o błędzie na wyświetlaczu elektroniki pokładowej. Zabezpieczenie przed zamianą biegunów zasilania zapobiega uszkodzeniom elementów przy nieprawidłowym montażu.

W celu przedłużenia żywotności kompletnej lampy wszystkie jej części zostały wzajemnie dopasowane pod względem optymalizacji temperatury, co pozwala uniknąć przeciążenia diod LED przy wysokich temperaturach otoczenia.

W samochodach osobowych diody w połączeniu z tak zwanymi wylotami światła (LAK) lub światłowodami tworzą coraz częściej innowacyjne rozwiązania wzornicze lamp tylnych.

Reflektory główne

W nowych modelach samochodów Audi A8 i A6 montowane są już fabrycznie reflektory wykonane całkowicie w technologii LED. Rozwiązanie to umożliwiło połączenie dynamicznej sylwetki nadwozia z użytkowymi zaletami technologii LED. 64 diody zapewniają rozkład światła odpowiedni do sytuacji, czyli dostosowują się do warunków pogodowych, nawierzchni i prędkości jazdy poprzez automatyczne włączanie i wyłączanie poszczególnych punktów świetlnych. Przy tym rozwiązaniu zbędne są oddzielne reflektory przeciwmgłowe, ponieważ zmniejsza ono efekt oślepiania kierowcy przy mgle lub silnym deszczu przez rozłożenie światła na większej powierzchni.

Opracowany przez firmę Hella diodowy reflektor świateł mijania Premium LED o średnicy 90 mm emituje światło zbliżone barwą do dziennego, co zapewnia komfortową jazdę bez zmęczenia i w efekcie większe jej bezpieczeństwo. Źródłem promieniowania świetlnego są trzy białe diody LED o wysokiej mocy. Oświetlenie jezdni jest jednolite dzięki 70-milimetrowej soczewce szklanej. Żywotność reflektora, wynosząca ponad 15 000 godzin pracy przy temperaturze roboczej około 50 stopni, umożliwia znaczną oszczędność kosztów konserwacji i serwisu. Reflektor Premium bez ruchomych elementów, z pasywnym chłodzeniem, można dowolnie łączyć z ponad 40 innymi modułami 90-milimetrowymi.

światła dzienne ledowe

Diodowe światła dzienne. U góry: fabryczne, poniżej: akcesoryjne

Oświetleniowe komponenty pojazdów muszą charakteryzować się długą żywotnością i wysoką jakością. Lampy Hella wykonane w technologii LED spełniają te wymagania. Są bowiem projektowane i produkowane z uwzględnieniem najostrzejszych standardów jakości. Ich przydatność do codziennego użytku potwierdzoną międzynarodowym certyfikatem AEC-Q101 sprawdza się w najtrudniejszych testach i symulacjach, obejmujących: pomiary temperatury, wilgotności i przepływu prądu oraz długoterminowe testy niezawodności.

Lampy dodatkowe

Diodowe światła dzienne o nazwie LEDayFlex dają się formować w dowolne kształty, ponieważ tworzą je dwa łańcuchowe moduły okrągłych diod LED o wysokiej mocy, montowane elastycznie do przedniej części samochodu. Muszą one jedynie spełniać wymogi ustawowe. Głębokość ich zabudowy wynosi około 30 mm. Każdy moduł składa się z pięciu do ośmiu elementów świetlnych LED wraz ze sterownikiem elektronicznym i może też ewentualnie zawierać światło pozycyjne. System można podłączyć do instalacji elektrycznej pojazdu za pomocą 3-stykowej wtyczki AMP-Supersealed. Takie specjalne zestawy montażowe do zabudowy lamp dziennych przeznaczone są do modeli Ford Focus II i VW Golf V.

Pierwszy dodatkowy reflektor drogowy Hella wykonany w 100% w technologii LED osiąga optymalną wydajność świetlną dzięki zoptymalizowanej komputerowo i bardzo precyzyjnej regulacji trzech elementów optycznych High-Boost z diodami LED o wysokiej mocy. Zapewnia on kierowcy większy komfort podczas jazdy nocą i mniejsze zmęczenie dzięki jednolitemu i intensywnemu rozświetleniu toru jazdy na dużą odległość. Odznacza się przy tym wysoką wydajnością energetyczną przy zmniejszonym poborze prądu. Wydzielanie ciepła przez reflektor jest znikome, a do jego pasywnego odprowadzania służą żebra chłodzące bez aktywnego wentylatora na spodzie obudowy, stosowanego w analogicznych rozwiązaniach z tradycyjnymi źródłami światła.

ledowe

Diodowy reflektor świateł mijania typu Premium LED (z lewej) i dodatkowe reflektory dalekosiężne wykorzystujące układ trzech diodowych elementów High-Boost



Zenon Rudak
Kierownik Centrum Technicznego Hella Polska



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane