EVE, czyli Engineering Vehicle Electric-Electronic, to przezroczysty samochód wykonany przez firmę Delphi dla demonstracji budowy i działania najnowocześniejszych systemów elektronicznych.
Od innych modeli studyjnych i eksponatów typu concept car, wystawianych na motoryzacyjnych targach, EVE różni się tym, że nie jest swobodną futurystyczną wizją, lecz sprawnie działającą konstrukcją, integrującą elementy już produkowane seryjnie bądź oferowane jako całkowicie gotowe do rozpoczęcia seryjnej produkcji, w sumie 50 nowych rozwiązań. W konkretnych markach i modelach pojazdów konfiguracje tych układów mogą być różne, lecz sama ich lista stanie się niejako obowiązkowa już w niedalekiej przyszłości.
Prototyp ten zbudowany jest przede wszystkim w oparciu o systemy x-by-wire, czyli elektryczno-elektroniczne. Rozwiązania mechaniczne zostały tu zredukowane do minimum na rzecz ekwiwalentnych układów mechatronicznych. Pod względem technicznym wszystkie systemy prezentowane w EVE dają się podzielić najogólniej na energetyczne (wysokoprądowe i wysokonapięciowe) oraz informatyczne. Z uwagi na spełniane funkcje użytkowe bardziej adekwatny jest podział na urządzenia przeznaczone do gospodarowania energią w pojeździe, sterowania zespołów i podzespołów, komfortu i bezpieczeństwa jazdy.
Przetwarzanie energii
Zapotrzebowanie na energię elektryczną w nowoczesnych samochodach systematycznie rośnie i to niezależnie od rodzaju pojazdu bądź zastosowanego w nim napędu. Wymogom tym sprostać mogą jedynie alternatory o stosunkowo dużej mocy i wysokonapięciowe baterie akumulatorów. Jednak wysokości napięć stosowanych dla poszczególnych odbiorników w obrębie jednego samochodu stają się coraz bardziej zróżnicowane, a to wymaga użycia energooszczędnych, elektronicznych urządzeń do transformacji prądów. W konstruktorskim dorobku Delphi grupę tę tworzą m.in. następujące rozwiązania:
Rys.: Pirotechniczny odłącznik akumulatora: z lewej – widok ogólny, z prawej – budowa siłownika rozłączającego styki
Są to urządzenia bardzo pożyteczne w pojazdach z napędem tradycyjnym, a wręcz niezbędne w samochodach elektrycznych i hybrydowych, w których budowie Delphi wspiera najbardziej renomowane samochodowe marki swą myślą techniczną i konkretnymi technologiami.
Elektroniczne układy sterujące Zintegrowane moduły sterujące typu ECM/HEV służą do zarządzania pracą silników spalinowych, skrzyń przekładniowych, a także współpracą głównych elementów w napędach hybrydowych (silników, prądnic i akumulatorów). Możliwości projektowe i produkcyjne Delphi obejmują pełny zakres urządzeń o takim przeznaczeniu, od pojedynczych elementów krzemowych, aż po tworzenie prototypowych rozwiązań kompleksowych. Przykładem takiej innowacyjnej koncepcji może być, opracowana przez Delphi, technologia zgodności wtyków [Compliant Pin Technology]. Jest ona już wykorzystywana w przemyśle lotniczym i kosmicznym, a obecnie wprowadza się ją do motoryzacji. Technologia ta pozwala na połączenie elektryczne między elementami łącza i płytką drukowaną, bez konieczności lutowania, co ułatwia proces produkcji układów, zwiększa ich niezawodność i obniża koszty wytwarzania. Wprowadza też większą uniwersalność podzespołów i układów elektronicznych, gdyż można ją stosować do dwustronnych płytek drukowanych. Samo rozwiązanie jest dość proste, gdyż polega na wciskowym osadzaniu wtyków w przelotowych otworach wykonanych na ścieżkach obwodów drukowanych. |
|
Rys.: Lampy tylne wykonane w technologii LED mogą mieć bardzo płaskie obudowy, dające się naklejać na szyby lub blachy nadwozia |
|
Rys.: Ekranowane kable, a także ekranowane wiązki stają się konieczne dla ochrony linii informatycznych przed zakłóceniami |
Nóżki do połączeń wciskanych nie zawierają ołowiu i nie wymagają lutowania przy łączeniu, więc dodatkowo pozwalają spełnić współczesne wymagania ochrony środowiska. Można je także stosować jako części zamienne do złącz lutowanych starszych generacji m.in. w modułach sterowania silnikiem i skrzynią biegów, systemach ABS, elektronicznych pilotach oraz czujnikach zderzeniowych.
Systemy bezpieczeństwa Nawet klasyczne elementy wyposażenia oparte zostały w EVE na całkiem nowych technologiach. Na przykład funkcję tradycyjnych świateł pełnią ultrapłaskie systemy diodowe LED z elektronicznym sterowaniem matrycy, które mogą być z łatwością naklejane na karoserię lub na tylną szybę samochodu. Poza tym Delphi Corporation prezentuje najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa czynnego, pomagające kierowcom unikać wypadków drogowych. Tworzą one w sumie wokół pojazdu tzw. kokon bezpieczeństwa. Jego głównymi elementami są umieszczone z czterech stron czujniki ostrzegawcze, pozostawiające kierowcy dostateczną ilość czasu na odpowiednią reakcję. Należą do nich:
|
|
Rys.: Jedną z elektronicznych specjalności Delphi są systemy integracji anten bezprzewodowej łączności naziemnej i satelitarnej |
|
Rys.: Moduł kierownicy łączy w sobie coraz więcej funkcji sterowanych manualnie i automatycznie |
W dziedzinie bezpieczeństwa biernego, polegającego na minimalizowaniu szkód będących następstwem wypadku, absolutną nowością jest pirotechniczny odłącznik akumulatora BDSD (Battery Disconnect Safety Device), dostępny z opcją bezpiecznego włączania silnika. Chroni on pojazd przed pożarem wywołanym zwarciem przewodów elektrycznych na skutek kolizji drogowej, odcinając zasilanie wszelkich urządzeń w czasie kilku milisekund. Jeśli następstwa zderzenia są stosunkowo niegroźne i zwarcie w instalacji nie nastąpiło, odłącznik samoczynnie zezwala na ponowne uruchomienie silnika w celu np. usunięcia pojazdu z drogi i uniknięcia ewentualnej kolejnej kolizji. Rozwiązanie to jest szczególnie istotne w przypadku pojazdów z napędem elektrycznym lub hybrydowym.
Komfort podróży
Do najważniejszych innowacji w tej dziedzinie należy wyposażenie pokładowej elektroniki w port USB oraz najnowsza technologia integrowania anten łączności naziemnej i satelitarnej.
Port wbudowany jest w konsolę główną lub umieszczony w schowku przed przednim fotelem pasażera. Umożliwia on wprowadzanie plików MP3 z uniwersalnych nośników pamięci i ich odtwarzanie przez system audio zainstalowany w samochodzie oraz wykorzystywanie tego systemu do łączności telefonicznej, internetowej lub do diagnozowania pojazdu. W przyszłości stosowane będą zwielokrotnione porty, pozwalające na podłączanie urządzeń audio/video, stosowanie rozwiązań telematycznych, transmisji danych do- i z pojazdu oraz w systemie GPS.
Uszkodzone porty USB mogą być łatwo wymieniane przez odłączenie ich tylnej wtyczki, bez potrzeby przerabiania wiązki.
0 komentarzy dodaj komentarz