Delphi
Przy nierównej pracy silnika benzynowego zaleca się sprawdzenie w jakim stanie są cewki zapłonowe
Nierówna praca silnika benzynowego może zwiastować szereg problemów. Choć zazwyczaj powodem tego są zużyte świece zapłonowe lub niedrożny układ paliwowy, to należy także zwracać uwagę na często pomijaną przyczynę, którą bywa awaria cewek zapłonowych.
Najpierw diagnozowanie
Okresowa wymiana świec zapłonowych i filtra paliwa to podstawowe czynności eksploatacyjne, które nie wymagają dodatkowej diagnostyki. Jednak, gdy problem nie ustępuje, warto rozpocząć działania od odczytania kodów błędów zapisanych w pamięci sterownika. Wówczas może się okazać, że trzeba będzie wymienić np. cewkę zapłonową.
- Kody błędów z grupy P0300 mogą wskazywać na problem z układem zapłonowym, w tym ze świecami, przewodami czy cewkami. To istotna wskazówka, która pozwala zawęzić obszar poszukiwań i uniknąć kosztownych, niepotrzebnych napraw - radzi Tomasz Hurt, Technical Manager Central Eastern Europe Delphi.
Zakup prostego interfejsu diagnostycznego to wydatek rzędu kilkuset złotych, a nawet podstawowa wiedza mechaniczna pozwala na własną diagnozę i redukcję kosztów naprawy. Konkretne kody błędów w zależności od modelu samochodu oraz typu silnika można sprawdzić w Internecie.
Jak działa cewka zapłonowa?
Cewka przekształca prąd o niskim napięciu (najczęściej 12V) w prąd wysokiego napięcia (od 20 tys. do 40 tys. V) i podaje go na świecę zapłonową. Wysokie napięcie umożliwia przeskok iskry. Z powodu usterki cewki iskra może w ogóle nie przeskakiwać albo przeskakiwać sporadycznie, co w obu przypadkach uniemożliwia prawidłową eksploatację samochodu. W starszych modelach silników cewki zapłonowe współpracowały z aparatem zapłonowym, który rozdzielał napięcie na poszczególne świece. W nowszych konstrukcjach z rozwiązaniami nierozdzielaczowymi, cewki działają już bez aparatu i łączą się ze świecami przez przewody lub bezpośrednio. W zależności od modelu samochodu wyróżnia się kilka typów cewek zapłonowych: od pojedynczych cewek przypisanych do każdego cylindra po rozwiązania obsługujące kilka świec jednocześnie.
Objawy zużycia
Typowymi objawami zużycia cewek zapłonowych są nierównomierna praca silnika, szarpanie podczas jazdy lub utrudniony rozruch. W zależności od konkretnego przypadku, symptomy te mogą pojawiać się zawsze albo tylko w pewnym zakresie temperatur, np. jedynie na zimnym lub gorącym silniku. Czasem problemy występują jedynie w warunkach zwiększonej wilgotności powietrza (podczas deszczu, po wizycie na myjni itp.). Awarię cewek może sygnalizować także kontrolka „check engine”.
Zasadność wymiany cewki potwierdzić może odczyt kodów błędów zapisanych w pamięci sterownika (grupa kodów P0300). Możliwa jest także diagnostyka działania cewki po jej demontażu. W warunkach warsztatowych wykonywana jest przy użyciu profesjonalnego testera lub oscyloskopu. Należy również dokonać dokładnych oględzin cewki, szukając widocznych na obudowie pęknięć czy nadpaleń, a także zbadać ją miernikiem uniwersalnym (multimetrem). Badanie to polega na pomiarze oporu pomiędzy pinami cewki, natomiast nie wykryje ono zmian, które mogą zachodzić w cewce pod wpływem temperatury.
Co przyspiesza zużycie cewki?
Część ta zużywaja się w naturalny sposób. Istnieją jednak pewne czynniki, które mogą przyspieszać ten proces i są nimi:
Dlaczego należy szybko wymienić zużytą cewkę?
Najbardziej uciążliwym następstwem zużycia cewki zapłonowej jest szarpanie silnika podczas jazdy, wyraźne pogorszenie osiągów czy wzrost zużycia paliwa. Należy jednak pamiętać, że eksploatacja samochodu ze zużytymi cewkami pociąga za sobą inne usterki.
- Zbagatelizowanie problemu może prowadzić do poważniejszych konsekwencji, takich jak przedostawanie się niespalonego paliwa do oleju, degradacja świec zapłonowych czy przegrzewanie się katalizatora, w którym czasem dopala się paliwo. Bez wątpienia, po zaobserwowaniu objawów zużycia, należy jak najszybciej przeprowadzić diagnostykę i jeśli jest taka potrzeba wymienić cewkę lub cewki na nowe. Szybka diagnostyka oraz wymiana wadliwych elementów, pozwoli uniknąć kosztownych napraw - ostrzega Tomasz Hurt, specjalista firmy Delphi.
Jakość cewek
Na aftermarketowym rynku jest dostępnych wiele marek cewek zapłonowych, ale w przypadku takiego rodzaju cześci warto postawić na ich jakość. Tańsze i niemarkowe zamienniki często nie spełniają norm technicznych, co może skutkować krótszą ich żywotnością i problemami z wydajnością silnika.
- Delphi to producent pierwszomontażowy, co oznacza, że oferowane przez markę cewki są wykorzystywane przez czołowych producentów samochodów już na etapie produkcji. Posiadamy własne fabryki i centra badawcze, dzięki czemu od początku do końca nadzorujemy cały przebieg wytwarzania, gwarantując najwyższą jakość oraz trwałość komponentów - mówił Tomasz Hurt.
Zużycie cewek zapłonowych może prowadzić do poważniejszych usterek i kosztownych napraw. Dlatego tak ważna jest szybka diagnostyka oraz stosowanie wysokiej jakości części zamiennych. Wybór sprawdzonych cewek zapłonowych zapewnia długą żywotność układu zapłonowego i optymalną pracę silnika.
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.
0 komentarzy dodaj komentarz