strona główna Materiałoznawstwo Ważny etap rozwoju koncepcji downsizingu
2013-11-23, ostatnia aktualizacja 2013-11-23 06:31

Ważny etap rozwoju koncepcji downsizingu

Fot. Federal-Mogul

Fot. Federal-Mogul

Powłoka DuroGlide

Cierne zużycie pierścieni tłokowych, a także ich tarcie o gładzie cylindrów zmniejsza z kolei opracowana ostatnio przez firmę Federal-Mogul specjalna ochronna powłoka o nazwie DuroGlide. W testach trwałości i wytrzymałości pierścienie tłokowe wykonane w tej technologii nie mają sobie równych. Ich zastosowanie w silnikach typu downsizing pozwala obniżyć zużycie paliwa o 1,5%, a emisję CO2 – o 3 g/km.

Zewnętrznie elementy te nie różnią się od tradycyjnych. O ile jednak dotychczas grubość odpornej na uszkodzenia zewnętrznej, silnie nawęglonej warstwy żeliwa wynosiła w pierścieniach tłokowych najwyżej kilka mikronów, o tyle patent DuroGlide pozwala ją zwiększyć do ponad 20 mikronów. Wcześniej nie było to możliwe, gdyż głębsze nawęglanie zwiększało ryzyko rozwarstwienia materiału. W tej sytuacji redukcję tarcia i zwiększenie odporności na uszkodzenia można było uzyskiwać jedynie poprzez stosowanie jeszcze bardziej gładkich powierzchni roboczych, co również przekraczało techniczne możliwości producentów tych części.

Federal-Mogul

Rysunek techniczny przedstawiający strukturę żeliwnego pierścienia tłokowego nawęglonego innowacyjną metodą DuroGlide

Dlatego firma Federal-Mogul opracowała nową metodę obróbki termochemicznej żeliwa, pozwalającą zwiększyć grubość utwardzonej powłoki bez ryzyka rozwarstwienia materiału. Poza tym specjalny proces szlifowania pierścieni zapewnia znacznie większą od standardowej gładkość ich powierzchni roboczych, co bezpośrednio zmniejsza zużycie oleju silnikowego. Pierścienie tłokowe DuroGlide łączą niskie tarcie z wysoką wytrzymałością nawet w najbardziej krytycznych warunkach pracy. Mogą być stosowane w silnikach benzynowych i wysokoprężnych wielu producentów. Już w przyszłym roku ruszy ich masowa produkcja prowadzona przez niemiecki zakład Federal Mogul w Burscheid z przeznaczeniem do konkretnych modeli silników.

Federal-Mogul

Porównanie przekrojów żeliwnego pierścienia zgarniającego w wykonaniu tradycyjnym i w nowej technologii LKZ Oil Ring

Dzięki wprowadzeniu podobnie udoskonalonej powłoki na krawędzie współpracujące z gładziami cylindrowymi powstały opracowane przez konstruktorów Federal Mogul silnikowe pierścienie zgarniające (olejowe) typu LKZ Oil Ring o znacznie zmniejszonej powierzchni ciernej.





Arnd Baberg
Chief engineer product engineering powertrain energy, Federal-Mogul


 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2