Firma chemiczna BASF jest dostawcą tworzyw sztucznych wykorzystywanych w produkcji elektrycznego samochodu BMW i3.
W aucie znalazły się oparcia przednich foteli, kluczowe elementy wzmacniające nadwozie wykonane z włókien węglowych oraz siedziska tylnej kanapy, przy których wytwarzaniu sięgnięto po materiały koncernu BASF.
Oparcie siedziska w fotelu kierowcy i pasażera jest pierwszym formowanym wtryskowo i niepowlekanym elementem konstrukcyjnym wykonanym z poliamidu. Poza zapewnieniem odpowiedniej sztywności materiał ten gwarantuje wystarczającą rozciągliwość i wytrzymałość, aby spełnić wymagania mechaniczne producenta BMW, które obejmują zakres temperatur od –30 °C do +80 °C.
Karbonowe nadwozie BMW i3 pomiędzy wewnętrzną a zewnętrzną powłoką zawiera elementy konstrukcyjne wykonane z PBT (politereftalanu butylenu). Największa część to tzw. komponent integralny. Poza pełnieniem funkcji nośnej w przypadku zderzenia oddziela on od siebie powłoki nadwozia oraz spełnia rolę konstrukcji tworzącej tylne otwarcie okna.
Jako materiał wzmacniający całą ramę dachu (w tym słupek A) stosowana jest pianka strukturalna PU Elastolit D. Wchodzi ona w skład warstwowego kompozytu karbonowego zwiększając sztywność konstrukcji pojazdu.
0 komentarzy dodaj komentarz