strona główna Zespoły napędowe Zalety dwumasowych kół zamachowych
2014-10-24, ostatnia aktualizacja 2014-10-24 06:08

Podręcznik mechaniki pojazdowej

Zalety dwumasowych kół zamachowych

Dwumasowe koło zamachowe w różnych wersjach konstrukcyjnych

Schaeffler

Dwumasowe koło zamachowe w różnych wersjach konstrukcyjnych

Nowe konstrukcje samochodowych silników spalinowych, zapewniające wysokie obroty na niskich biegach, stanowią spore wyzwanie dla technologii tłumienia drgań w układach przeniesienia napędu.

Stosowane wcześniej niemal powszechnie tłumiki drgań umiejscowione na tarczy sprzęgła osiągnęły już swój pełny rozwojowy potencjał. W silnikach nowej generacji, odznaczających się wysokim poziomem drgań skrętnych, taki rodzaj tłumienia jest niewystarczający. Maksymalny wzajemny skręt pomiędzy elementem nośnym okładzin ciernych a piastą tarczy wynosi zaledwie 8 stopni.

Ponadto obecne silniki posiadają duży moment obrotowy (iloczyn siły nacisku gazów na tłok i odległości osi czopa korby od osi obrotu wału korbowego), który musi przenieść tarcza sprzęgła. Rozbudowane tłumiki drgań skrętnych tarczy sprzęgła powodują jej mechaniczne osłabienie, a to nie pozwala na przeniesienie dużego momentu obrotowego.

dwumasowe koła zamachowe

Widok tylnej powierzchni masy pierwotnej dwumasowego koła zamachowego

Takie były powody, dla których firma LuK rozpoczęła w latach 70. ubiegłego wieku pracę nad innym rodzajem tłumienia drgań, czyli tak zwanym dwumasowym kołem zamachowym (DKZ). Generalnie ten sposób tłumienia polega na przyłączeniu do wału korbowego dwóch mas, które mogą się wzajemnie przemieszczać kątowo.

Budowa

Firma LuK wykorzystała jedno z zadań koła zamachowego, które polega na polepszeniu równomierności biegu silnika dzięki zgromadzeniu energii kinetycznej w czasie suwu pracy i oddaniu jej dla pokonania oporów sprężania w kolejnym cylindrze. Podział tradycyjnego koła jednoelementowego na dwie współśrodkowe części umożliwił usytuowanie pomiędzy nimi tłumika drgań skrętnych. Tak zwana masa pierwotna połączona jest z kołnierzem wału korbowego. Na niej osadzony jest wieniec zębaty rozrusznika, a w niektórych konstrukcjach także wieniec referencyjny do pomiaru prędkości obrotowej silnika i położenia tłoka w pierwszym cylindrze. Między masami koła zamachowego osadzone są sprężyny łukowe o działaniu tłumiąco-rozpraszającym wraz ze ślizgami, które służą do płynnego przesuwania się zwojów sprężyn i chronią w ten sposób koło przed tarciem. Aby zminimalizować tarcie zwojów o ślizgi, sprężyny zanurzone są w smarze.

dwumasowe koła zamachowe

Zestaw naprawczy LuK RepSet DMF o jakości wyposażenia oryginalnego (OE)

W takim dwuelementowym kole zamachowym częstotliwość rezonansowa drgań skrętnych została przeniesiona poniżej prędkości obrotowej biegu jałowego. W tym zakresie silnik pracuje krótkotrwale tylko podczas rozruchu. Rozwiązanie to podwyższyło komfort użytkowania pojazdu i ograniczyło przedwczesne uszkodzenia elementów przenoszących napęd od silnika do kół.

Zasady montażowe

Wymieniając dwumasowe koło zamachowe, należy pamiętać o wymianie pozostałych elementów układu sprzęgła. Kompletne zestawy zawierające sprzęgło (tarcza docisk, łożysko lub centralny wysprzęglik) wraz z dwumasowym kołem zamachowym i śrubami potrzebnymi do jego montażu są dostępne jako zestawy LuK RepSet(r) DMF. Są one przeznaczone do konkretnych modeli pojazdów i stanowią doskonałe rozwiązanie, pozwalające na zakup części o jakości pierwszego montażu. Jednoczesny zakup wszystkich niezbędnych do montażu elementów pozwala uniknąć ewentualnych pomyłek w doborze i zaoszczędzić czas poświęcany na kompletowanie komponentów.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane