strona główna Zespoły napędowe Diagnozowanie uszkodzeń sprzęgła
2015-07-08, ostatnia aktualizacja 2015-07-08 06:17

Podręcznik mechaniki pojazdowej

Diagnozowanie uszkodzeń sprzęgła

Fot. Schaeffler

Fot. Schaeffler

Wymiana sprzęgła należy do standardowych prac warsztatowych. Dlatego firma Schaeffler Automotive Aftermarket oferuje odpowiednie zestawy naprawcze LuK RepSet lub LuK RepSet Pro do określonych modeli pojazdów.

W skład zestawu LuK RepSet wchodzą tarcze sprzęgła, moduł docisku oraz łożysko wyciskowe. Zestaw LuK RepSet Pro zamiast samego łożyska wyciskowego zawiera kompletny koncentryczny siłownik wysprzęglający, który jest obecnie używany w co drugim samochodzie. Należy go wymieniać przy każdej wymianie sprzęgła, aby uniknąć awarii oznaczającej dla klienta spędzenie dodatkowego czasu w warsztacie. Jednak nie zawsze nieprawidłowe działanie wysprzęglania wynika z niesprawności sprzęgła.

Podczas analizy takich usterek powinno się zachować niżej podaną kolejność postępowania, aby dokonać prawidłowej diagnozy i wyeliminować przyczynę awarii. Pierwszym zadaniem jest określenie objawów niesprawności w trakcie jazdy próbnej. Rozróżniamy pięć takich charakterystycznych stanów, w których sprzęgło: nie rozłącza się, ślizga się, szarpie, pracuje hałaśliwie, reaguje na nacisk pedału z nadmiernym oporem.

Schaeffler

Odkształcenie sprężyn stycznych tarczy dociskowej sprzęgła z powodu wibracji innych części układu napędowego

Jednoznaczne stwierdzenie któregoś z tych objawów pozwala na wstępne zlokalizowanie usterki, lecz często popełnianym błędem jest wówczas natychmiastowe rozpoczęcia demontażu sprzęgła. Wcześniej należy jeszcze skontrolować elementy współpracujące ze sprzęgłem i przeanalizować warunki jego eksploatacji. Na wadliwą pracę sprzęgła wpływa bowiem wiele zewnętrznych czynników. Na przykład nieregularna praca silnika na biegu jałowym (z powodu zakłóceń zasilania lub zapłonu) może w chwili wysprzęglania wydać się typowym szarpaniem sprzęgła.

Z kolei występowanie w silniku zjawiska samozapłonu podczas jego wyłączania może powodować odwrotne obciążenia sprężyn stycznych tarczy dociskowej sprzęgła i w efekcie prowadzić do ich odkształcenia, co z czasem staje się przyczyną problemów z wysprzęglaniem. Zbyt miękkie poduszki zawieszenia silnika sprzyjają jego wibracji podczas wysprzęglania, czego następstwem są różnice pomiędzy statycznymi i dynamicznymi wartościami tarcia okładzin ciernych, a to również daje objawy szarpania sprzęgła.

Schaeffler

Zużyta tuleja wałka sprzęgłowego powoduje szarpanie sprzęgła lub/i ciężkie wysprzęglanie

Podobne symptomy towarzyszą zwiększonemu tarciu linki pedału przyspieszenia. W połączeniu ze zbyt miękkim zawieszeniem silnika powoduje to tzw. efekt skoków kangura podczas ruszania. Późniejszą dopiero konsekwencją są problemy z wysprzęglaniem bądź z poślizgiem sprzęgła.

Schaeffler

Sprzęgłowe zestawy naprawcze LuK RepSet i LuK RepSet Pro

Naprężenia w łożyskowaniu skrzyni biegów lub brak tulejki prowadzącej wałka sprzęgłowego wywołują współosiowe jego przesunięcia względem wału korbowego, co również prowadzi do pojawienia się problemów podczas wysprzęglania bądź szarpanie sprzęgła, a z czasem, na skutek zwichrowanego ruchu tarczy sprzęgła, do pęknięć w miejscach nitowania jej segmentów. Przyczyną takich zjawisk mogą być także usterki innych elementów przeniesienia napędu, na przykład wału napędowego.



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2