strona główna Układy jezdne Nowoczesne klocki hamulcowe
2016-05-04, ostatnia aktualizacja 2016-05-04 06:20

Nowoczesne klocki hamulcowe

Fot. Lumag

Fot. Lumag

Czy rozumienie takich pojęć jak: shim, międzywarstwa, compress control lub fine blanking jest rzeczywiście niezbędne, by prawidłowo serwisować samochodowe hamulce? Wbrew pozorom, tak.

Z punktu widzenia warsztatu kierującego się w swej usługowej działalności troską o bezpieczeństwo i wygodę swych klientów, hamulce i ich okładziny cierne, nazywane potocznie klockami, należą do najważniejszych elementów całego pojazdu. Od nich zależy przede wszystkim, czy kierowca odpowiednio szybko i skutecznie zareaguje na niespodziewane zagrożenia, z jakimi może się spotkać w trakcje podróży. Gdy na drogę w deszczową noc wtargnie jakieś zwierzę, refleks oraz czujność mogą nie wystarczyć.

Dlatego nie można zapominać o doborze odpowiedniego i sprawdzonego wyposażenia pojazdu. Serwisując samochód, z reguły skupiamy się na dobrze widocznych lub też szeroko reklamowanych jego elementach, takich jak ogumienie, olej silnikowy lub amortyzatory. Tymczasem nasze "cztery kółka" składają się z setek czy nawet tysięcy innych części. Wśród nich jedną z najważniejszych są właśnie klocki hamulcowe.

Na początek warto więc zapoznać się bliżej z ich budową. Ukryte w hamulcowych zaciskach, dbają o bezpieczeństwo każdej podróży. Wiedza w tym zakresie pozwoli nie tylko na dobór najlepszej części pod kątem konkretnych potrzeb, lecz może również przynieść wymierne oszczędności finansowe związane z wyborem trwalszego produktu w rozsądnej cenie.

Elementy klocka hamulcowego

Płytka nośna – wytwarzana metodą dokładnego cięcia, (tzw. fine banking), co zapewnia wysoką powtarzalność wymiarów, swobodną pracę klocka w zacisku i bezproblemowy montaż. Stosowanie tej metody jest ważnym atutem marki Breck, gdyż większość producentów stosuje cięcie mechaniczne, mogące powodować zatarcie klocka w zacisku i ciągłe jego ocieranie o tarczę, a w efekcie – uszkodzenie obu tych części.

Shim – metalowy element pokryty dwustronnie specjalną warstwą ochronną, która tłumi drgania i zapobiega piskom przez cały okres eksploatacji klocków. W produktach o niższej jakości stosuje się powszechnie zamiennik w postaci tańszej, lecz gorszej warstwy polimerowej. Ma to niestety bezpośredni, negatywny wpływ na komfort użytkowania.

Materiał cierny – podstawowy element klocków hamulcowych. Skład mieszanki jest najpilniej strzeżoną tajemnicą każdego producenta. Coraz częściej do produkcji wykorzystuje się ekologiczne materiały cierne, pozbawione metali ciężkich i niebezpiecznych włókien, co ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie ilości oraz inwazyjności wydzielanego pyłu.

Międzywarstwa – doskonały izolator termiczny o grubości około 2 mm, który zabezpiecza zacisk hamulcowy przed przegrzaniem. W rezultacie hamulce funkcjonują znacznie lepiej. Co więcej, tłumi ona również znaczną część drgań powstających w układzie hamulcowym. Brak międzywarstwy powoduje najczęściej oderwanie materiału ciernego od płytki nośnej.

Klej – łącznik pomiędzy płytką nośną a międzywarstwą, oparty na dyspersji wodnej (rodzaj procesu chemicznego), bez dodatku rozpuszczalników organicznych.

Compress control – wyróżnik marki Breck, który gwarantuje, że każdy klocek hamulcowy, dzięki najnowocześniejszym i zautomatyzowanym procesom produkcji, to powtarzalny produkt o wysokiej jakości.



Tomasz Orłowski
Szef Działu Badań i Rozwoju Lumag

  • 2016-05-15 21:50

    klocki hamulcoe

    Adrian Mak

    Ja mam C-Maxa i ostatnio miałem okazję wymienić je w ASO Forda w dobrej cenie. Myślałem, że będzie drożej, ale spotkało mnie miłe zaskoczenie.

    skomentuj

  • 2016-05-27 09:45

    klocki

    Jan Lasak

    Jestem przed wymianą klocków w moim Mondeo. Ile zapłaciłeś Adrianie w ASO za wymianę, możesz napisać?

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane