strona główna Lakiernictwo Technologia drobnych napraw lakierniczych
2010-06-19, ostatnia aktualizacja 2010-06-23 07:24

Technologia drobnych napraw lakierniczych

Zależnie od powierzchni i usytuowania strefy uszkodzenia naprawa wraz z cieniowaniem ogranicza się do jednego elementu lub wkracza na elementy sąsiednie

Fot. DuPont, Škoda

Zależnie od powierzchni i usytuowania strefy uszkodzenia naprawa wraz z cieniowaniem ogranicza się do jednego elementu lub wkracza na elementy sąsiednie

Naprawiane fragmenty samochodowych powłok lakierniczych zawsze różnią się nieco odcieniem od powierzchni pokrytych fabrycznie. Można jednak różnicę tę znacznie zminimalizować i uczynić niezauważalną.

Zadowalający efekt optyczny drobnej naprawy lakierniczej zależy głównie od precyzji kolorystycznego doboru materiału naprawczego i techniki jego aplikacji z wykorzystaniem metody cieniowania. Oba te warunki wymagają zastosowania nowoczesnych technologii przedstawionych w tym artykule na przykładzie rozwiązań opracowanych przez DuPont Refinish.

Spektrofotometr Chromavision®

To nowe narzędzie kolorymetryczne w połączeniu z elektronicznymi narzędziami wyszukiwania receptur ColorQuick Pro® lub program rozszerzony o gospodarkę magazynową ColorNet Pro® umożliwia dzięki opatentowanej technice pomiarowej szybki i bardzo dokładny dobór i  korektę odcienia przygotowywanego materiału naprawczego. Ważne są jednak przy tym nie tylko konstrukcyjne cechy samego przyrządu, lecz także procedury określające sposób jego użycia.

Spektrofotometr Chromovision® wraz z akcesoriami mieści się w poręcznym futerale Spektrofotometr Chromovision® wraz z akcesoriami mieści się w poręcznym futerale
Spektrofotometr Chromovision® wraz z akcesoriami mieści się w poręcznym futerale

Powierzchnia, na której wykonuje się pomiar, musi być czysta i gładka, gdyż kurz lub rysy wpływają na jego dokładność. Dlatego należy miejsce przeznaczone do pomiaru wyczyścić, odtłuścić i wypolerować. Idealnie czyste powinny być też wzorce przeznaczone do kalibracji urządzenia, lecz do ich czyszczenia nie można używać standardowych środków czyszczących, ponieważ zawierają składniki wybielające, ani żadnych rozpuszczalników, a tylko ciepłej wody i miękkiej szmatki. Kalibrację trzeba przeprowadzić przy tej samej temperaturze i wilgotności powietrza, w jakiej będą dokonywane pomiary. Nie wolno ich jednak wykonywać na ciepłych powierzchniach, gdyż niektóre pigmenty są termochromatyczne, czyli zmieniają kolor pod wpływem temperatury.

Każdy pomiar powinien być wykonany trzykrotnie w różnych miejscach znajdujących się w pobliżu naprawianej strefy. Światło zewnętrzne nie wpływa na wyniki pomiaru, gdyż ChromaVision® do oświetlania badanej powierzchni wykorzystuje własne źrodło światła. Dokładność doboru koloru i odcienia powinna być zawsze sprawdzona ostatecznie poprzez wykonanie próbnego natrysku materiału, przygotowanego według uzyskanej receptury.

Zależnie od powierzchni i usytuowania strefy uszkodzenia naprawa wraz z cieniowaniem ogranicza się do jednego elementu (1) lub wkracza na elementy sąsiednie: błotnik i próg (2) albo poszycie przednich drzwi (3)

Zależnie od powierzchni i usytuowania strefy uszkodzenia naprawa wraz
z cieniowaniem ogranicza się do jednego elementu (1)
lub wkracza na elementy sąsiednie: błotnik i próg (2)
albo poszycie przednich drzwi (3)

Naprawa punktowa z cieniowaniem

Tak nazywa się miejscową odbudowę powłoki lakierowej, gdy wykonywane w tym celu prace nie wykraczają poza obręb jednego elementu nadwozia, a strefa uszkodzona o powierzchni nie większej niż 1 dm kw. (10 cm x 10 cm) znajduje się w odległości ponad 30 cm od jego krawędzi. Podczas tej naprawy odtwarza się wszystkie uszkodzone warstwy oryginalnej powłoki, a więc:

  • grunt antykorozyjny (jeżeli uległa odsłonięciu powierzchnia metalu),
  • szpachlę,
  • podkład wypełniający,
  • warstwę wierzchnią.

Warstwa wierzchnia może się składać z emalii typu 2K (np. Centari® 5035, Imron Elite ) lub z lakieru bazowego wodorozcieńczalnego (np. Cromax®) pokrytego lakierem bezbarwnym  (np. DuPont Refinish: 3750 S, 3800 S). Drugi z tych rodzajów lakierniczego pokrycia pozwala odtwarzać (w przeciwieństwie do pierwszego) dekoracyjne efekty metaliczne i perłowe pod warunkiem zastosowania specjalnego środka umożliwiającego ich pojawienie się na tak niewielkiej powierzchni.

Lakiery bezbarwne do zapraw punktowych z cieniowaniem Lakiery bezbarwne do zapraw punktowych z cieniowaniem
Lakiery bezbarwne do zapraw punktowych z cieniowaniem

Należy jednak pamiętać, iż przy niektórych kolorach powłok wykonanie naprawy punktowej jest w ogóle niemożliwe, o czym w każdym takim wypadku zawiadamia system informacji kolorystycznej DuPont Refinish.

Optyczne ujednolicenie odcienia strefy naprawionej z pozostałą częścią powłoki na danym elemencie wykonuje się, stosując metodę jej cieniowania, czyli przekraczania granic odtworzonego fragmentu coraz cieńszą warstwą lakieru bazowego. Jeżeli uszkodzenie ma powierzchnię przekraczającą 1 dm kw. lub znajduje się w pobliżu krawędzi, należy przeprowadzić cieniowanie na sąsiednim elemencie lub sąsiednich elementach, zależnie od tego, jakiej części nadwozia dotyczy wykonywana naprawa.

Proces technologiczny

Przygotowanie powierzchni do aplikacji zewnętrznych materiałów renowacyjnych rozpoczyna się od nałożenia podkładu nawierzchniowego 2K i jego oszlifowania na sucho papierem ściernym o ziarnistości P400-P500 lub na mokro papierem P1000-P1200. Strefę cieniowania należy zmatować papierem ściernym (np. 3M Trizact P1000). Kolejną czynnością jest odtłuszczenie całej powierzchni przewidzianej do renowacyjnego pokrycia, najlepiej przyjaznym dla środowiska naturalnego środkiem 3911WB (w niektórych krajach jest to obowiązkowe). Strefa odtłuszczona wymaga potem osuszenia i dosuszenia nadmuchem powietrza oraz przetarcia ściereczką antystatyczną.

Dalszy przebieg pracy zależy od kolorystyki naprawianego pojazdu.

Przy kolorach „trudnych” nakłada się jedną cienką warstwę dodatku do cieniowania 1601WB wyłącznie w zmatowanej strefie cieniowania, bez miejsca z nałożonym podkładem. Następnie nakładamy dwie warstwy lakieru bazowego Cromax® metodą („mokrym na mokre”) do całkowitego pokrycia podkładu i z wstępnym cieniowaniem na sąsiednie powierzchnie. Istnieje również możliwość  wykonania cieniowania  mieszanką (50/50) lakieru bazowego z preparatem 1601WB, dokładnie pokrywając strefę przejścia z nowych do starych fragmentów powłoki. Przy metalikach i perłach należy pamiętać o konieczności stosowania trzeciej warstwy wypylającej w celu równomiernego ułożenia ziarna. Po wyschnięciu warstwy bazowej w czasie nie dłuższym niż 72 godziny należy nałożyć lakier bezbarwny 3750S, 3800S lub inny z oferty DuPont Refinish na cały naprawiany element nadwozia.

W przypadku kolorów zaliczanych do tzw. łatwych, wykonujemy cieniowanie bez użycia wcześniej wspomnianego dodatku 1601WB.

Bazę wodorozcienczalną Cromax® nanosi się metodą „mokrym na mokre” w dwóch warstwach w przypadku kolorów solidowych.  W przypadku kolorów metalicznych lub perłowych należy nałożyć trzecią warstwę wypylającą, tzw. warstwę dla równomiernego ułożenia ziarna. Po wyschnięciu powłoki bazowej nakłada się lakier bezbarwny na cały naprawiany element, stosując w razie potrzeby rozcieńczalnik AK350 dla wycieniowania lakieru bezbarwnego.

Podczas operacji cieniowania należy pamiętać o zalecanej technologi aplikacji bazy wodorozcieńczalnej Cromax, która jako jedyna z baz wodorozcieńczalnych nakładana jest w technologii „mokrym na mokre”: pierwsza warstwa ok. 10-15 cm od naprawianego elementu, druga ok. 15-20 cm, i ewentualnie trzecia ok. 25-35 cm w celu równomiernego ułożenia ziarna.



Marcin Raczkowski
Doradca techniczny DuPont Refinish

  • 2011-04-24 14:13

    za dużo

    Magik

    strona w sumie ciekawa ale tu jest za mało kluczowych informacji w tak długim tekście, są inne też dobre lakiery, rozcięczalniki i ogólnie dodatki a tę strone można porównać z reklamą. wszystko

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2