Jest to kolejny artykuł przygotowany w ramach pełnego pakietu wsparcia technicznego ze strony LuK i Schaeffler. Dotyczy samochodu Peugeot 207 CC, z silnikiem EP6, 1600 cm3 (fot. 1).
Opisany tu pojazd trafił do naprawy, ponieważ przy przebiegu ok. 51 000 km,
głównie w cyklu miejskim, wystąpił w nim hałas podczas załączania 1. biegu. Jego przyczyną było uszkodzenie łożysk podpierających wałek sprzęgłowy. Przy okazji naprawy skrzyni biegów postanowiono wymienić sprzęgło nr 620 3268 00.
Czynności przygotowawcze
W komorze silnika należy odłączyć i wymontować akumulator oraz jego podstawę, odkręcając dwie śruby (klucz "10"), a następnie odłączyć skrzynkę bezpieczników. Potem trzeba zdemontować obudowę filtra powietrza i rurę zasysającą, a w dalszej kolejności odłączyć przewód "masy" ze skrzyni biegów (klucz "13"). Ze skrzyni biegów należy też odkręcić i odsunąć na bok wiązkę przewodów oraz odłączyć cięgna zmiany biegów zamocowane dwiema śrubami na plastikowej podstawie. Jedna śruba jest odkręcana od góry, a druga – od dołu (fot. 2, 3 ,4).
Przed odkręceniem reszty śrub skrzyni biegów należy unieść auto i zabezpieczyć silnik podnośnikiem hydraulicznym. Na zakończenie tej fazy prac zdejmujemy koła, odkręcamy śruby mocujące półosie oraz plastikową kopułkę po stronie kierowcy. W dalszej kolejności w celu wysunięcia półosi demontujemy końcówki drążków kierowniczych oraz sworznie wahaczy (fot. 5 i 6).
Wymontowanie skrzyni
Olej ze skrzyni biegów spuszcza się przez otwór zaślepiony korkiem obok półosi. Półosie są mocowane w skrzyni bez zabezpieczenia, więc dla demontażu wystarczy je wysunąć na zewnątrz.
Następnie w celu wymontowania skrzyni biegów odłącza się prawą belkę podpierającą (fot. 7, 8, 9, 10). Później należy odkręcić (fot. 11) hydrauliczny siłownik sprzęgła (dwie śruby, klucz "10") i przesunąć go na bok, aby nie uległ uszkodzeniu podczas demontażu skrzyni biegów.
W dalszej kolejności odkręca się rozrusznik (trzy długie śruby z łbami imbusowymi), a następnie pozostałe śruby mocujące skrzynię biegów oraz mocowanie poduszki skrzyni (fot. 12 i 13). Uwolnioną skrzynię opuszcza się w dół.
Dalsze czynności
Wymontowaną skrzynię należy wyczyścić i wymontować z niej w celu wymiany widełki wysprzęglające z uwagi na ich znaczne zużycie, charakterystyczne dla tego modelu. Nowe widełki przed zamontowaniem trzeba nasmarować w obu miejscach ich kontaktu z łożyskiem wysprzęglającym (fot. 14, 15).
Sprawdzenia wymaga stan powierzchni ciernej koła zamachowego, także pod względem ewentualnych skutków przeciążeń termicznych. W tym modelu nie występuje łożysko pilotujące wałka sprzęgłowego, więc nie ma konieczności jego wymiany (fot. 16).
Następnie czyści się wieloklin wałka sprzęgłowego, nanosi niewielką ilość smaru i nasuwa parokrotnie tarczę sprzęgła – za każdym razem obracając ją o pewien kąt. Nadmiar smaru należy usunąć.
Montaż zespołu napędowego
Napis: Getriebeseite lub Gearbox side, oznacza stronę skrzyni biegów i wskazuje jednoznacznie prawidłową pozycję tarczy na wałku sprzęgłowym (fot. 17, 18).
Przed przykręceniem docisku bardzo ważne jest prawidłowe wycentrowanie umieszczonej pod nim tarczy sprzęgła. Czynność tę znacznie ułatwia zastosowanie trzpienia centrującego z zestawu narzędzi do montażu sprzęgieł typu SAC.
Przy łączeniu poszczególnych elementów zawsze stosujemy właściwy moment dokręcania śrub podany w fabrycznej instrukcji naprawy. Po zmontowaniu zespołu napędowego napełnia się skrzynię odpowiednim olejem przekładniowym w ilości 2 litrów (fot. 19). Informacje techniczne znajdują się na stronie portalu www.repxpert.pl.
0 komentarzy dodaj komentarz