strona główna Aktualności Cyberpokolenie za kółkiem
2017-08-18, ostatnia aktualizacja 2017-08-18 14:06

Cyberpokolenie za kółkiem

Fot. Bosch

Fot. Bosch

Jazda samochodem przechodzi transformację. Coraz częściej mówi się o mobilności, która opiera się na takich technologiach jak elektryfikacja, automatyzacja i integracja z Internetem.

Firma Bosch, który obchodzi 25-lecie działalności w Polsce, zleciła badanie dotyczące roli nowych technologii w życiu polskich 25-latków.

Z badania wyłania się obraz pokolenia uzależnionego od technologii. Młodzi ludzie są otoczeni ekranami smartfonów, komputerów i innych urządzeń elektronicznych. Ponad 2/3 z nich deklaruje, że w Internecie spędza co najmniej 4 godziny dziennie. Rekordziści monitorują sieć nawet wtedy, kiedy śpią. Między innymi dla nich Bosch rozwija technologie pozwalające na wykorzystanie Internetu w samochodzie w celu zwiększenia mobilności i oszczędzania czasu potrzebnego na przejazdy. W samochodzie koncepcyjnym Boscha zamiast typowej deski rozdzielczej są już ekrany haptyczne, które obsługuje się poprzez dotyk, a w przyszłości również za pomocą gestów. Otwartość na nowoczesne technologie deklarują niemal wszyscy badani (94,1%).

"25 lat temu wchodziliśmy na rynek, na którym samochody można było naprawiać za pomocą przysłowiowego śrubokręta. Dziś profesjonalna diagnostyka samochodowa jest wręcz niemożliwa bez znajomości elektroniki, informatyki i mechatroniki. Pod marką Bosch sprzedajemy w Polsce systemy coraz bardziej zaawansowane technologicznie, które naprawiane są w nowoczesnych warsztatach Bosch Car Service niemal z aptekarską precyzją, w warunkach przypominających laboratoryjne. Na fali 4. rewolucji przemysłowej Bosch przechodzi obecnie historyczną transformację, w której chce kreować trendy i wyznaczać kierunki rozwoju technologii przyszłości w oparciu o sztuczną inteligencję (SI) i Internet Rzeczy (IoT). Coraz więcej klientów ma świadomość konieczności zmiany, która wkrótce obejmie też cały rynek motoryzacyjny" – tak wyniki badania komentuje Krystyna Boczkowska, prezes zarządu Robert Bosch Sp. z o.o., reprezentantka Grupy Bosch w Polsce.

Connected Workshop

Zaproponowana przez Boscha koncepcja "Connected Workshop" oznacza warsztat, w którym urządzenia diagnostyczne i pojazdy są połączone w sieć, komunikują się między sobą i mają dostęp do Internetu. Mechanik po wpisaniu numeru rejestracyjnego pojazdu lub jego numeru VIN od razu otrzymuje dostęp do danych technicznych auta na wszystkich urządzeniach diagnostycznych w warsztacie. W czasie rzeczywistym poznaje też pełną historię pojazdu z uwzględnieniem wszystkich wyników badań. Przed wizytą w warsztacie centralne urządzenie sterujące samochodu w sposób ciągły rejestruje parametry jazdy oraz informacje o warunkach pracy i obciążeniu różnych podzespołów. Informacje te są przekazywane do centralnej jednostki przetwarzania danych, gdzie są analizowane za pomocą inteligentnych algorytmów. Oprogramowanie kojarzy wartości pomiarowe pobrane z pojazdu z danymi zebranymi z wcześniejszych napraw, wynikającymi z doświadczeń w eksploatacji flot oraz z wiedzy o trwałości komponentów i systemów samochodowych. W ten sposób można nie tylko dostosować termin przeglądu do indywidualnego stopnia zużycia pojazdu, ale także przewidzieć dalszą trwałość poszczególnych podzespołów.

Pęd do cyberświata

Telefon już dawno przestał być urządzeniem służącym wyłącznie do komunikowania się. Zastąpił go smartfon, za pomocą którego można zdalnie zarządzać na przykład urządzeniami grzewczymi w domu, a już wkrótce przejmie on rolę kluczyków do samochodu. Rozwiązanie Bosch Perfectly keyless umożliwia otwieranie i zamykanie samochodu za pomocą aplikacji. Co więcej, kierowca może też przesłać wirtualny klucz na inny smartfon i w ten sposób udostępnić komuś swoje auto. Bosch opracował też rozwiązanie, dzięki któremu można zdalnie zaparkować auto z przyczepą. Na ekranie smartfona wyświetla się zdjęcie pojazdu, a użytkownik za pomocą palca wprawia go w ruch.

Takie rozwiązania są stworzone dla cyberpokolenia. Za ich życia już dokonała się w Polsce niemal całkowita zmiana parku samochodowego z aut z FSO, FSM i innych fabryk z krajów socjalistycznych na nowocześniejsze auta z Europy Zachodniej i Japonii. Jednak obecne 25-latki oczekują, że za kolejne 25 lat skorzystają z urządzeń, dających możliwość zdalnego sterowania światem, a nawet kierowania nim tylko za pomocą myśli. Dlatego fascynują się rozwijaną przez Boscha wizją autonomicznych samochodów czy pojazdów napędzanych elektrycznie. Dzięki technologii samochody są już w stanie przewidzieć, co wydarzy się za chwilę i, nawet bez udziału kierowcy, potrafią ominąć przeszkodę lub inny pojazd.

Samochód jako osobisty asystent

Co piąty badany 25-latek deklaruje, że bliskie jest mu pojęcie "Internetu rzeczy", które oznacza przedmioty wyposażone w czujniki i komunikujące się ze sobą za pośrednictwem Internetu. W świecie, który jest dla nich i z ich udziałem budowany przez Boscha, samochód i dom są ze sobą połączone za pośrednictwem sieci internetowej. Mykie, asystent kuchni Boscha, może podczas jazdy samochodem zaproponować przepisy kulinarne online. Wystarczy także gest lub dotknięcie palcem odpowiedniego miejsca na wyświetlaczu samochodowym, aby automatycznie zamknąć dom i monitorować jego stan.

Prawie 74% badanych 25-latków twierdzi, że zna też pojęcie sztucznej inteligencji, co jest wynikiem ponad dwa razy wyższym, niż w badaniu reprezentatywnej grupy polskich internautów (31,5% deklarowało znajomość tego pojęcia). Od sztucznej inteligencji ankietowani oczekują ułatwienia korzystania z różnych urządzeń poprzez poznawanie przez nią potrzeb użytkowników. Dzięki sztucznej inteligencji maszyny i urządzenia będą się dostosowywać do ludzi, a nie odwrotnie. Za 10 lat każdy nowy produkt Boscha ma być projektowany i produkowany z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (lub też sam będzie w nią wyposażony).

W opinii 25-latków dzięki nowym technologiom rynek pracy będzie się powiększał. Szczególnie wzrośnie popyt na specjalistów, którzy będą tworzyć kolejne nowoczesne urządzenia, programy i aplikacje. Według badanych, już teraz zwiększa się zapotrzebowanie na osoby z wykształceniem technicznym i informatycznym. Coraz więcej nowych zawodów pojawia się w cyberprzestrzeni, a bez znajomości programów i nowych technologii trudno jest znaleźć pracę. Dotyczy to również warsztatów samochodowych. Co roku 1,5 tys. mechaników rozwija swoje kompetencje podczas warsztatów w Centrum Techniki Szkoleniowej Bosch. Wkrótce mogą oni pracować w tzw. rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality), w której świat realny łączy się z wirtualnym. Gdy pracownik warsztatu skieruje kamerę tabletu na komorę silnika, to na realny obraz zostaną nałożone odpowiednie informacje, takie jak niezbędne narzędzia i instrukcja naprawy. Tym samym zostaje wyeliminowane czasochłonne przeszukiwanie książek serwisowych. W postaci obrazów trójwymiarowych mogą być również prezentowane części, które są ukryte za poszyciami lub wiązki przewodów biegnące pod deską rozdzielczą.

Badania ilościowe i jakościowe zostały przeprowadzone na zlecenie Bosch przez ośrodek Danae na przełomie kwietnia i maja br. Wzięło w nich udział 527 osób w wieku 25 lat.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane