strona główna Praktyka warsztatowa Wymiana komponentów rozrządu
2017-09-01, ostatnia aktualizacja 2017-09-01 06:00

Fiat Doblo 1.6 D Multijet

Wymiana komponentów rozrządu

Fot. ContiTech

Fot. ContiTech

Jest to bardzo popularny samochód wykorzystywany nie tylko w biznesie, lecz również jako duże auto rodzinne. Powodzenie swe zawdzięcza dużym gabarytom oraz elastycznemu i oszczędnemu silnikowi.

Napęd rozrządu jest w nim realizowany za pomocą paska, podczas którego wymiany może dochodzić do istotnych błędów wynikających z nieprawidłowego montażu. Dlatego eksperci ContiTech Power Transmission Group opracowali szczegółową instrukcję, w której "krok po kroku" przedstawiona została procedura prawidłowej wymiany paska.

Producent pojazdu w samochodach bez filtra cząstek stałych zaleca sprawdzenie paska rozrządu i, jeżeli jest to konieczne, jego wymianę co 150 tys. km lub po upływie 5 lat. W przypadku samochodów wyposażonych w filtr cząstek stałych sprawdzenie zalecane jest co 140 tys. km lub co 5 lat.

Wymianie równoczesnej za paskiem podlega także napinacz, rolki prowadzące i pompa cieczy chłodzącej. Czas tej operacji to 2,7 godziny.

Oprzyrządowanie

Do prawidłowego przeprowadzenia procedury wymiany wymagane są następujące narzędzia:

  • blokada wału rozrządu – OE 1870836000,
  • blokada wału rozrządu – OE 1870896900,
  • blokada koła zamachowego – OE 1860898000,
  • blokada wału korbowego/przyrząd regulacyjny wału korbowego – OE 2000003000,
  • uchwyt koła zębatego – OE 1870815000.

Prace przygotowawcze

  • Dokonać identyfikacji pojazdu przy użyciu kodu silnika.
  • Odłączyć akumulator.
  • Nie wolno obracać wału korbowego lub wału rozrządu, gdy pasek został ściągnięty.
  • Wał korbowy należy obracać w normalnym kierunku obrotów, czyli w prawo.
  • Obroty można wymuszać tylko kołem zębatym wału korbowego, a nie innymi kołami zębatymi.
  • Należy zwracać uwagę na wszystkie momenty dokręcania.
  • Przed demontażem rozrządu trzeba podnieść i podeprzeć przód pojazdu.

Demontaż

W pierwszej kolejności demontuje się pokrywę silnika, w następnej – osłonę dolną oraz prawą osłonę silnika, potem – przednie prawe koło, a na koniec – pasek wielorowkowy wraz z rolką napinającą i prowadzącą. Dodatkowo wymontowania wymaga filtr powietrza wraz z jego wylotem z obudowy, rura wlotu powietrza do turbosprężarki, przepływomierz powietrza, śruby mocowania silnika, mocowanie silnika i osłona paska rozrządu.

Przebieg demontażu

Po podparciu silnika należy:

  • Zdemontować osłonę koła zamachowego i umieścić w nim blokadę 186089000 (fot. 1a–d).
  • Odkręcić śruby i wymontować koło pasowe wału korbowego.
  • Usunąć blokadę koła zamachowego 186089000.
  • Ustawić pozycję rozrządu według oznaczeń.
  • Rozłączyć wtyczkę czujnika ciśnienia paliwa, tak by śruba obudowy wału rozrządu mogła zostać zdemontowana (fot. 2). Odkręcić śruby obudowy wału korbowego.
  • Włożyć blokadę (1870896900) w obudowę wału rozrządu (fot. 3a i 3b).
  • Usunąć śruby z pokrywy skrzyni korbowej z lewej strony obok koła pasowego wału korbowego i umieścić przyrząd regulacyjny wału korbowego 000003000 na kole pasowym wału korbowego (fot. 4).
  • Po sprawdzeniu ustawienia rozrządu przyrząd może zostać usunięty, a rolka napinająca może być zwolniona przez poluzowanie śruby rolki napinającej.
  • Zdjąć pasek rozrządu.

Montaż

  • Zamontować nową rolkę napinającą oraz rolki prowadzące.
  • Poluzować koło zębate wału rozrządu, poprzez zamontowanie uchwytu 1870815000 na kole zębatym wału rozrządu i poluzowanie śruby wału rozrządu (fot. 5).
  • Założyć blokadę wału rozrządu 1870836000 (fot. 5).
  • Zakładać pasek rozrządu, począwszy od koła zębatego wału korbowego, zgodnie z kierunkiem obrotu wskazówek zegara (w prawo). Należy upewnić się, czy pasek dokładnie przylega do kół zębatych i nie jest nigdzie zagięty. Pasek rozrządu musi być mocno napięty między kołami zębatymi! Oznaczenia na pasku rozrządu muszą pokrywać się z oznaczeniami na kołach wału rozrządu, wału korbowego oraz pompy wysokociśnieniowej. (fot. 6a i 6b).
  • Ponownie umieścić przyrząd regulacyjny wału korbowego 2000003000 na kole zębatym wału korbowego, zabezpieczyć śrubami (fot. 7) i sprawdzić ustawienie rozrządu.
  • Za pomocą wkrętaka nacisnąć na sprężynę rolki napinającej w dół do momentu, aż jej wskaźnik zrówna się z otworem (fot. 8a i 8b).
  • Dokręcić śrubę rolki napinającej momentem 23–28 Nm.
  • Dokręcić śruby koła pasowego wału rozrządu momentem 28–31 Nm + 40° (fot. 9), używając uchwytu koła zębatego 1870811500.
  • Zdemontować blokady.
  • Wykonać dwa obroty wału korbowego zgodnie z kierunkiem obrotów silnika. Ustawić silnik w położeniu GMP 1 cylindra. Zamontować blokadę wału rozrządu i przyrząd regulacyjny wału korbowego. Jeżeli blokada nie może być włożona, trzeba poprawić ustawienie rozrządu. Ponownie sprawdzić napięcie paska rozrządu.
  • Zdemontować blokadę, przyrząd regulacyjny, wymienić i dokręcić śrubę z nowym o-ringiem w obudowę wału rozrządu (13–16 Nm). Usunąć narzędzie mocujące i zamontować elementy w kolejności odwrotnej do demontażu.
  • Zamontować: osłonę paska rozrządu, koło pasowe wału korbowego (moment dokręcenia 23–28 Nm), pasek wielorowkowy z rolką napinającą i prowadzącą, mocowanie silnika wraz z jego śrubami, obudowę filtra powietrza wraz z wlotem powietrza, rurę wlotu powietrza do turbosprężarki, przepływomierz powietrza, pokrywę silnika, prawą i dolną osłonę silnika, przednie prawe koło.
  • Zapisać wymianę paska rozrządu ContiTech z odpowiadającym jej przebiegiem pojazdu na naklejce umieszczonej w komorze silnika. (fot. 10).
  • Uruchomić silnik i wykonać jazdę próbną.

Artykuł opracowany na podstawie materiałów firmy ContiTech




Artykuł sponsorowany

Tagi

Rozrząd  Fiat Doblo 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane