strona główna Aktualności Nowe układy kierownicze
2017-10-25, ostatnia aktualizacja 2017-10-25 06:00

Nowe układy kierownicze

Fot. Bosch

Fot. Bosch

Układy kierownicze z elektrycznym wspomaganiem zyskują na popularności i są coraz częściej standardowym wyposażeniem samochodów. Bosch ma doświadczenie w stosowaniu takich układów w samochodach osobowych i wykorzystuje je także w pojazdach użytkowych i autobusach.

Servotwin firmy Bosch jest pierwszą na świecie zintegrowaną przekładnią kierowniczą ze wspomaganiem elektrohydraulicznym do ciężkich pojazdów użytkowych i autobusów, która weszła do produkcji seryjnej. Przekładnia jest bardziej efektywna niż poprzednie układy kierownicze dzięki sumowaniu momentu obrotowego od wspomagania hydraulicznego i elektrycznego. Umożliwia ona również realizację funkcji wspomagania kierowcy, które sprawiają, że jazda autobusem jest bezpieczniejsza i łatwiejsza.

Jedną z tych funkcji, zrealizowanych na bazie przekładni Servotwin, jest asystent utrzymywania pasa ruchu, który ostrzega kierowcę, gdy tylko nieumyślnie wyjedzie on z pasa. Jeśli kierowca nie zareaguje, system interweniuje kierując autobus z powrotem na pas ruchu. Elektryczne wspomaganie kierownicy pomaga ponadto w czasie powolnej jazdy lub w korku, a także automatycznie utrzymuje odpowiedni dystans do poprzedzającego pojazdu. Kierowca monitoruje działanie systemu i może w każdej chwili przejąć kontrolę nad pojazdem. Inną sytuacją, w której przekładnia Servotwin staje się pomocna, jest nagły podmuch boczny, który może być niebezpieczny dla autobusu. Układ kierowniczy kompensuje podmuchy wiatru i wprowadza korekty położenia kierownicy uruchamiając silnik elektryczny.

Bosch opracował ponadto nową koncepcję elektrohydraulicznego układu skręcania kół osi tylnej, dzięki czemu łatwiej jest manewrować ciężkimi pojazdami użytkowymi. Szczególnie przydatne jest to w autobusach z dużym rozstawem osi, ponieważ układ ten zmniejsza promień skrętu. Wzrost manewrowości sprawdza się szczególnie w ruchu miejskim.

Układ skręcania kół poprawia też stabilność pojazdu przy dużych prędkościach, a tym samym sprawia, że zmiana pasa ruchu na autostradzie staje się bardziej bezpieczna i łatwiejsza. Elektrohydrauliczny układ skręcania kół jest niezależnym systemem typu "power-on-demand", działającym na oś poprzedzającą lub nadążną w dużych ciężarówkach i autobusach. To, co wyróżnia układ, jest połączeniem siłownika hydraulicznego i elektronicznego zespołu napędowego. Oznacza to, że skręcanie kół jest sterowane elektronicznie, napędzane elektrycznie i nie wymaga mechanicznego ani hydraulicznego połączenia między osią przednią i tylną. Dzięki funkcji "power-on-demand" energia jest wymagana tylko wtedy, gdy skręcanie jest aktywne. Silnik elektryczny napędza pompę, która za pomocą siłownika głównego wytwarza ciśnienie hydrauliczne i przenosi je do tylnej osi. W porównaniu z konwencjonalnymi układami kierowniczymi rozwiązanie to zapewnia oszczędność 0,6 litra paliwa na 100 km.

Elektrohydrauliczny układ skręcania kół osi tylnej Boscha jest przystosowany zarówno do integracji w pojazdach na linii produkcyjnej, jak i w przypadku modernizacji poza fabryką. Wszystkie parametry geometryczne pojazdu, takie jak rozstaw kół i kąt skrętu, są programowane indywidualnie w sterowniku układu kierowniczego.


 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2