strona główna Praktyka warsztatowa Uszkodzenia piast samochodowych
2017-12-04, ostatnia aktualizacja 2017-12-04 06:00

Uszkodzenia piast samochodowych

Fot. Inter Cars

Fot. Inter Cars

Długoterminowa analiza zgłoszeń reklamacyjnych wykazała zwiększoną liczbę przedwczesnych uszkodzeń niektórych modeli piast. W ponad 82% dotyczyło to głośnej pracy łożyska, szczególnie w piastach drugiej generacji.

Konstrukcja łożyskowań kół samochodowych ewoluowała od układu dwóch osobnych, jednorzędowych łożysk tocznych do piast trzeciej generacji o zintegrowanej budowie mocowanej do tarczy hamulcowej, zwrotnicy i koła. Dodatkowo piasty te są wyposażone w czujniki systemów ABS/ESP. W samochodach osobowych jeżdżących obecnie po polskich drogach bardzo popularnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi są piasty drugiej generacji. Charakteryzują się one zwartą obudową i wprasowanymi w nią łożyskami. Najczęściej spotyka się je w pojazdach grupy VW Audi Škoda oraz Ford, Mazda i Volvo.

Główną zaletą nowoczesnych piast jest ich spójna, modułowa konstrukcja, zmniejszająca ilość elementów i masę nieresorowaną pojazdu. Zwiększa też ona żywotność piasty w porównaniu z łożyskowaniem pierwszej generacji. Trwałość jej jednak zależy w dużej mierze od prawidłowego montażu. Producenci samochodów ostrzegają, że przedwczesne zużycie bieżni łożysk najczęściej spowodowane jest błędami montażowymi, których można uniknąć poprzez stosowanie odpowiednich narzędzi.

Uniwersalny ściagącz do piast z łożyskami

Firma BTA w swojej szerokiej gamie produktów oferuje łożyska do wielu samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych obecnych na europejskich drogach, a wśród nich znajdują się również piasty drugiej generacji.

Przyczyny awarii

Dla wiarygodnego ustalenia powodów powtarzających się uszkodzeń przekazaliśmy reklamowane piasty drugiej generacji do firmy Intermeko Europe, dysponującej laboratorium badawczym dla przemysłu motoryzacyjnego. W laboratorium przeprowadzono pogłębioną analizę, w ramach której każda piasta została przecięta i poddana dalszym badaniom stanu kulek, smaru, uszczelniaczy i powierzchni bieżni.

W ich wyniku zaobserwowano, że wewnątrz piast występowały uszkodzenia i złuszczenia powierzchni bieżni. Charakterystyczną cechą było występowanie uszkodzeń w odległościach podziałowych kulek. Kulki łożyskowe (symetrycznie rozmieszczone za pomocą koszyka na bieżni) uszkodziły powierzchnię bieżni łożyskowej, co było przyczyną głośnej pracy łożyska.

Prosty ściągacz do demontażu łożysk z piast

Uszkodzenia tego rodzaju często powodowane są zastosowaniem niewłaściwych urządzeń montażowych. Piasty kół są bowiem bardzo wrażliwe na sposób montażu. Ulegają przyspieszonym awariom, jeżeli mechanik nie dysponuje odpowiednim zestawem ściągaczy, a stosuje prasę hydrauliczną lub, co gorsze, posługuje się młotkiem.

Zaobserwowane wgniecenia powierzchni bieżni powstają wówczas, gdy siła z prasy hydraulicznej przekazywana jest na kołnierz piasty, zamiast na zewnętrzny pierścień łożyska. Wówczas cały nacisk przenoszony jest poprzez kulki na delikatną bieżnię łożyskową. Wskutek niewłaściwego sposobu montażu, kulki zostają wciśnięte w powierzchnię bieżni łożyska, często dochodzi także do oderwania z jej gładkiej powierzchni części materiału i powstania wklęsłych ubytków. Uszkodzenie początkowo niezauważalne, w trakcie użytkowania łożyska zwiększa się. Na tym etapie użytkownik pojazdu obserwuje wyraźnie słyszalny szum dobiegający z piasty. Po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów dochodzi do rozległego uszkodzenia bieżni, dalszego łuszczenia jej warstwy wierzchniej, aż do całkowitej degradacji łożyska.

Tym sposobem mechanicy, w większości przypadków nieświadomie, narażają siebie i właścicieli samochodów na koszty zakupu kolejnego łożyska i ponownej jego wymiany.

Jak sobie z tym poradzić?

Łożyska z piastą drugiej generacji w najbardziej popularnych modelach aut takich marek, jak Ford, Volvo czy z grupy Volkswagen-Audi-Škoda, należy precyzyjnie wprasować przy użyciu specjalistycznych ściągaczy przeznaczonych do danego rodzaju piasty. Stosowanie tych narzędzi daje możliwość łatwej wymiany piasty bez ryzyka jej uszkodzenia.

Śrubowy ściągacz wielofunkcyjny

Ściągacze przeznaczone do piast drugiej generacji znajdują się w ofercie narzędziowej Inter Cars SA. W poniższej tabeli przedstawiamy najbardziej popularne ściągacze oraz ich zastosowania.

Podczas wymiany piasty wykonanej zgodnie z technologią naprawy należy zdiagnozować, co było przyczyną uszkodzenia. Jeśli nie nastąpiło naturalne zużycie, to przyczyny skróconego okresu eksploatacji piasty powinny być wyraźnie widoczne. Należy w ich poszukiwaniu zwrócić uwagę na wszystkie elementy i podzespoły współpracujące z piastą, m.in. na zwrotnicę, tarczę i zacisk hamulcowy. Uszkodzone elementy trzeba wymienić lub skorygować ich ustawienia, co dotyczy np. przekładni kierowniczych i geometrii zawieszeń.



Damian Dąbrowski
Wsparcie Zarządzania Produktem Inter Cars

Tagi

Piasta  Mechanika 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane