strona główna Układy jezdne Bilstein w zawieszeniu Jeepa Wranglera
2019-08-13, ostatnia aktualizacja 2019-08-13 06:00

Bilstein w zawieszeniu Jeepa Wranglera

Fot. Bilstein

Fot. Bilstein

Seria Performance amortyzatorów Bilstein przeznaczona jest do bezpiecznych modyfikacji zawieszenia w samochodach osobowych i lekkich dostawczych, a także w pojazdach terenowych dla zwiększenia prześwitu.

Jeep Wrangler, wywodzący się z legendarnego Willysa, to synonim samochodu terenowego. Projektowany jest z myślą o jeździe po niestabilnym podłożu i pokonywaniu ekstremalnych przeszkód, w tym brodzeniu w wodzie i wspinaniu się pod niemal pionowe nasypy. Mogłoby się wydawać, że przy takich założeniach osiągnięto w jego konstrukcji maksimum możliwości. A jednak są kierowcy, którzy szukają jeszcze większej porcji wrażeń podczas wypraw na bezdroża. W dużej mierze ułatwia to odpowiednie zestrojenie zawieszenia.

Wrangler JK to trzecia generacja tego modelu, który jako Unlimited zadebiutował z nadwoziem czterodrzwiowym. Jest to więc wersja długa, dlatego dla zwiększenia kąta natarcia i zejścia warto podnieść o kilka centymetrów prześwit, w tym przypadku około pięć centymetrów.

Zwiększenie prześwitu pojazdu wymaga zastosowania dłuższych przewodów hamulcowych

Konwersja jest o tyle prostsza, że w serii JK zawieszenie oparto już na sprężynach i amortyzatorach, wystarczy więc wymienić oba te elementy. Tu rozwiązania oferowane przez Bilstein cieszą się dużą popularnością wśród miłośników off-roadu na całym świecie.

W podwoziu terenowym najbardziej odpowiednie są kompaktowe amortyzatory z dodatkowym zbiornikiem płynu

Do modyfikowanego Jeepa wybrano amortyzatory Bilstein B8 z serii 5160. Są to konstrukcje opracowane z myślą o cięższych warunkach eksploatacyjnych, z jakimi mogą się mierzyć SUV-y, pickupy lub terenówki. Amortyzatory z tej serii składają się z dwóch elementów. Do jednorurowego amortyzatora gazowego dołączony jest drugi zbiornik. To rozwiązanie umożliwia uzyskanie większego skoku, zmniejsza masę nieresorowaną oraz zapewnia lepsze rozproszenie ciepła powstającego podczas intensywnej jazdy po nierównościach bądź z większym obciążeniem. Dodatkowo fabryczne sprężyny zostały wymienione na produkty australijskiej firmy Old Man Emu. W rezultacie otrzymano wyższy o 10 centymetrów prześwit. To więcej niż zakładano, ale też docelowa modyfikacja obejmie wymianę obu zderzaków na stalowe, a z przodu znajdzie się jeszcze wyciągarka. Dlatego po zakończeniu prac zawieszenie będzie wyższe „tylko” o 5 centymetrów. Jeep osadzony został na oponach terenowych o rozmiarze 285/70 R17.

Prosty montaż obu części amortyzatora należy wykonać przed zamocowaniem całego podzespołu w pojeździe

Jeep dopuszcza wiele modyfikacji w swoich modelach. Znając oczekiwania klientów, weryfikuje je z tymi danymi i dobiera odpowiednie rozwiązania. W przypadku podnoszenia zawieszenia, a więc i zwiększania skoku koła, może się to wiązać z koniecznością wymiany na dłuższe końcówki drążków i przewodów hamulcowych. Tutaj dodatkowej korekcie uległy mocowania dolnych wahaczy przedniej osi i obniżenie drążka Panharda z tyłu.

Amortyzatory Bilstein dostarczane są w opakowaniach kartonowych o wysokiej jakości, które chronią przed uszkodzeniami podzespołów w trakcie transportu. W przypadku referencji przeznaczonych do off-roadu ma to dodatkowe znaczenie, gdyż ich produkcja odbywa się w USA, w Kalifornii. Do Europy, z uwagi na bezpieczeństwo, transportowane są drogą morską. Aby skrócić czas dostawy, Bilstein otworzył niedawno dla nich magazyn centralny w Niemczech.

Widok zmodyfikowanego zawieszenia tylnego w samochodzie Jeep

W opakowaniu każdego amortyzatora Bilstein znalazły się niezbędne elementy montażowe, jak cybanty, podkładki dystansujące oraz śruby i nakrętki. Jest też szczegółowa instrukcja montażu uzupełniona zdjęciami.

Gotowe części do tuningu zawieszeń terenowych znaleźć można w katalogu Bilsteina

Dla wielu może to być zaskoczeniem, ale w samochodach terenowych i niektórych dostawczych montowany jest piąty amortyzator – stabilizator skrętu. Wspomaga on układ kierowniczy, amortyzuje uderzenia pochodzące od dużych terenowych kół i ułatwia utrzymanie prostego kierunku jazdy. W przypadku prezentowanego Jeepa również do tego zastosowania wybrano produkt z oferty Bilstein.

Zakończeniem każdej wymiany amortyzatora powinno być ustawienie zbieżności kół. Wszystkie wykonane czynności montażowe i regulacyjne zajęły mechanikowi cztery godziny nieprzerwanej pracy.



Andrzej Wojciech Buczek
doradca techniczny w firmie IHR Warszawa, przedstawiciela marki Bilstein w Polsce



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane