strona główna Praktyka warsztatowa Wymiana poduszki amortyzatora
2019-08-19, ostatnia aktualizacja 2019-08-19 06:00

Wymiana poduszki amortyzatora

Fot. SKF

Fot. SKF

Poduszka amortyzatora, czyli górne mocowanie tego elementu do konstrukcji nośnej pojazdu, to część zawieszenia mająca bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, na odpowiednie prowadzenie auta oraz komfort podróży.

Usterki w obszarze układu kierowniczego i zawieszenia objawiają się zazwyczaj poprzez stuki i pogorszone właściwości jezdne samochodu. Chociaż poduszki amortyzatora to stosunkowo trwałe elementy, w samochodzie wyposażonym w kolumny McPhersona to właśnie one mogą być odpowiedzialne za tego typu zjawiska. Początkujący mechanicy mogą łatwo pominąć ten obszar, szczególnie wtedy, gdy sam amortyzator nie wykazuje objawów nadmiernego zużycia np. w postaci wycieków, które bardzo często towarzyszą jego uszkodzeniu. Tu dochodzimy do wspomnianej poduszki amortyzatora, która przykręcana jest na tzw. „kielichu”. Może być ona zintegrowana z łożyskiem lub występować jako oddzielny element do montażu. Wymiana poduszki nie jest trudną czynnością serwisową, choć prawdą jest, że wymaga odpowiedniego sprzętu i doświadczenia.

Prawidłowa rozbiórka kolumny McPhersona po jej wymontowaniu z pojazdu

Poduszka, a w zasadzie łożysko, które do niej przylega, może mieć luz powstały w wyniku eksploatacji lub uszkodzenia, np. po wjechaniu w głęboką dziurę. Tak jak wspomniano, charakterystycznym objawem tej usterki będzie zmienione prowadzenie auta oraz pogorszona amortyzacja nierówności. Możliwe są także słyszalne stuki dobiegające z okolic danego amortyzatora.

Przystępując do pracy, warto zająć się dolną częścią kolumny McPhersona i odseparować wahacz oraz zwrotnicę, aby umożliwić wyjęcie całego elementu. Następnie należy odkręcić samą poduszkę, która umocowana jest do kielicha za pomocą trzech śrub. Gdy kolumna McPhersona jest już na stole, należy pamiętać o zastosowaniu profesjonalnego ściągacza jej sprężyn. Po obniżeniu sprężyny do bezpiecznego poziomu umożliwiającego odkręcenie poduszki, przy pomocy klucza dynamometrycznego można zamontować nowy element. Ważne jest zastosowanie nowych śrub, które – tak jak w przypadku zestawów SKF – dołączane są do każdego opakowania.

Usytuowanie poduszki w kolumnie resorująco-amortyzującej

Wymiana poduszki amortyzatora dla wprawnego mechanika nie jest szczególnym wyzwaniem. Jeśli śruby zwrotnicy oraz wahacza nie chcą „puścić”, warto spryskać je preparatem smarująco-penetrującym. W przypadku tej czynności serwisowej dobrą praktyką jest równoczesna wymiana poduszek amortyzatorów po obu stronach auta. Jeśli uszkodzenie nie wynika np. z wjechania w głęboką dziurę, z dużą dozą prawdopodobieństwa do wymiany kwalifikować się będzie mocowanie po drugiej stronie. Pozostaje pytanie, czy po dokonaniu tego typu naprawy powinniśmy obligatoryjnie skontrolować geometrię zawieszenia.

Typowe wykonania górnych poduszek amortyzatorowych

Otóż wymiana poduszki amortyzatora związana jest z ingerencją w zawieszenie pojazdu, dlatego kontrola i ewentualne ustawienie geometrii jest obowiązkową czynnością serwisową. Odkręcenie wahacza i zwrotnicy może istotnie zmienić parametry tego układu, co odczujemy dopiero po jakimś czasie, np. w postaci nierównomiernego zużycia opon.



Tomasz Ochman
VSM Technical Support Provider SKF



Wasi dostawcy

Polecane