Ilustracje: Bosch
Bosch jest jednym z wiodących deweloperów systemów wspomagania oraz autonomicznej jazdy. W Europie Bosch i spółka zależna Volkswagen, Cariad, są strategicznymi partnerami w tej dziedzinie
W przemyśle motoryzacyjnym firma Bosch kojarzy się z oprogramowaniem, a swoje możliwości w tym zakresie zaprezentowała na tegorocznych targach IAA w Monachium. Jej oferta to kompleksowe rozwiązania, sprzęt idealnie dopasowany do możliwości oprogramowania i jest to atut, który wyróżnia firmę w skali globalnej.
- Bosch dysponuje wiedzą z zakresu oprogramowania i sprzętu. A bez odpowiedniego sprzętu nawet najbardziej inteligentny pojazd nie wykona żadnego ruchu. Naszym celem jest bycie liderem w kształtowaniu mobilności opartej na oprogramowaniu - powiedział dr Stefan Hartung, prezes zarządu firmy Bosch.
Bosch ugruntował swoją pozycję w świecie oprogramowania. Jednym z przykładów są opracowane przez firmę systemy "by-wire" do hamowania i kierowania. Są one postrzegane jako kluczowa technologia dla pojazdów definiowanych programowo (software-defined vehicles) i jazdy autonomicznej. W tych systemach to oprogramowanie przejmuje kontrolę, a połączenie mechaniczne przestaje być konieczne. To ważny obszar działalności dla Bosch. Dzięki technologiom hamowania (brake-by-wire) i kierowania (steer-by-wire) firma spodziewa się osiągnąć skumulowane przychody ze sprzedaży przekraczające 7 miliardów euro do 2032 roku. Przewiduje się, że dynamika rynkowa będzie narastać w kolejnej dekadzie (w latach 30. XXI wieku). Technologia „by-wire” to przedsmak tego, co czeka konstrukcję pojazdów.
- W przyszłości sprzęt będzie projektowany tak, aby pasował do wymagań oprogramowania - powiedział dr Markus Heyn, członek zarządu firmy Bosch i prezes sektora biznesowego Mobility.
Bosch planuje zamienić samochody w osobistych asystentów
Biznes Bosch Mobility konsekwentnie rozwija się w obszarze mobilności opartej na oprogramowaniu - od sprzętu z wbudowanym oprogramowaniem, przez usługi, po całkowicie niezależne oprogramowanie, które producenci i partnerzy integrują ze swoimi ekosystemami.
- Bez względu na to czy jest to rozwiązanie autonomiczne, połączone, standaryzowane, zintegrowane czy odseparowane - możemy w pełni dostosować się do oczekiwań klienta - powiedział Hartung.
Co ciekawe, pomimo globalnej stagnacji w produkcji pojazdów i opóźnieniach w rozwoju elektromobilności oraz autonomicznej jazdy, Bosch Mobility spodziewa się w tym roku nieznacznego wzrostu o niespełna 2 procent.
- Do dziś pojazd nigdy nie był tak nowy, jak w momencie jego odbioru. W przyszłości jednak jego oprogramowanie będzie stale aktualizowane, a on sam będzie nieustannie uczył się za pomocą sztucznej inteligencji. Nowa mobilność na pierwszym miejscu stawia użytkownika - powiedział dr Markus Heyn.
Jak to wygląda w praktyce? Oprogramowanie Vehicle Motion Management (System kontroli ruchu pojazdu) odpowiada za koordynację wszystkich ruchów pojazdu, centralnie kontrolując systemy hamowania, kierowania, napędu i podwozia. Usprawnia to wzajemne działanie poszczególnych systemów - i umożliwia ich regulację zgodnie z preferencjami kierowcy. Dziś priorytetem jest wyjątkowo płynna jazda, jutro więcej dynamiki, a w innym momencie może hamowanie bez szarpnięć. Żaden problem - samochód może zmieniać swoje zachowanie/charakterystykę za jednym dotknięciem przycisku. Nawiasem mówiąc, VMM jest niezależny od sprzętu (hardware’u), co ułatwia jego zastosowanie w różnych architekturach pojazdów. Już ponad dwudziestu producentów w Europie, Chinach i Japonii wdrożyło oprogramowanie Bosch. W ciągu najbliższych trzech lat firma zainwestuje dziewięciocyfrową sumę w euro w System kontroli ruchu - Vehicle Motion Management.
Integracja VMM z rozwiązaniami by-wire (sterowanie elektroniczne bez mechanicznego połączenia) znacząco poprawia jego działanie. Dzięki temu oprogramowanie może autonomicznie kontrolować układy hamowania i kierowania, niezależnie od działań kierowcy, co zwiększa bezpieczeństwo, wygodę i dynamikę pojazdu.
Inteligentne oprogramowanie Bosch robi różnicę
Rodzina produktów ADAS od firmy Bosch również jest oparta na oprogramowaniu. W przypadku inteligentnych systemów wspomagania kierowcy, producenci pojazdów mają do wyboru trzy wstępnie skonfigurowane warianty, które można następnie szybko i w sposób charakterystyczny dla marki wprowadzić do produkcji. Również tutaj sprzęt i oprogramowanie mogą być zintegrowane lub zakupione oddzielnie, w zależności od wymagań klienta. Bosch rozumie interakcje między sprzętem a oprogramowaniem (hardware i software), dlatego jest w stanie zaoferować indywidualnie zoptymalizowane rozwiązania, które można płynnie zintegrować z istniejącymi systemami.
Pojazdy nowej generacji, projektowane i rozwijane z naciskiem na aspekty oprogramowania, korzystają z mniejszej liczby, lecz za to bardziej zaawansowanych komputerów pokładowych. Są one czynnikiem wzrostu dla Bosch: działalność firmy w zakresie komputerów wysokowydajnych rośnie obecnie o ponad 5 procent rocznie, a wśród klientów znajdują się producenci samochodów, tacy jak Grupa BMW. Bosch oferuje również centralne komputery pokładowe, które łączą różne funkcje, takie jak te z zakresu wspomagania kierowcy i infotainmentu, w jednej jednostce sterującej i jednym układzie typu System-on-Chip (SoC). To oszczędza miejsce, koszty i energię. Systemy te mają modułową budowę i mogą elastycznie integrować oprogramowanie różnych producentów. W Chinach Bosch dostarcza wysokowydajny komputer firmie SAIC-GM w celu stworzenia kokpitu wyposażonego w sztuczną inteligencję. Dzięki kokpitowi AI kierowcy mogą rozmawiać ze swoim samochodem w całkowicie naturalny sposób i wchodzić z nim w interakcje tak, jak z człowiekiem.
Wiedza i doświadczenie Bosch
Przyszłość oparta na oprogramowaniu fundamentalnie zmienia przemysł motoryzacyjny. Bosch zamierza wykorzystać możliwości, jakie oferuje współczesny świat i ma do tego dobre warunki. Prawie żadna inna firma nie łączy w sobie wiedzy specjalistycznej w zakresie sprzętu i oprogramowania z globalną obecnością. To czyni Bosch elastycznym i niezawodnym partnerem w rozwoju inteligentnych i połączonych pojazdów. A strategiczne partnerstwa są kluczowe, szczególnie w przypadku nowych modeli biznesowych i skalowalnych systemów oprogramowania. W Chinach Bosch już współpracuje z WeRide i Horizon Robotics przy opracowywaniu systemów do jazdy wspomaganej i autonomicznej. W Europie Bosch i spółka zależna Volkswagen, Cariad, są strategicznymi partnerami w tej dziedzinie. Przedsiębiorstwo zakłada, że takie sojusze będą coraz ważniejsze w przyszłości, udział oprogramowania w pojazdach będzie nadal rosnąć, a wraz z nim korzyści dla kierowców w postaci jeszcze bezpieczniejszej i wygodniejszej mobilności.
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.
0 komentarzy dodaj komentarz