strona główna Praktyka warsztatowa Sprawna wymiana hamulców
2019-10-02, ostatnia aktualizacja 2019-10-02 17:22

Sprawna wymiana hamulców

Fot. Brembo

Fot. Brembo

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych jest zadaniem rutynowym, ale właściwe ich ustawienie nie należy do prostych czynności. Z powodu ogromnych obciążeń natury mechanicznej i termicznej oddziałujących na układ hamulcowy nawet prawidłowy montaż nowych komponentów nie gwarantuje, że inne czynniki nie będą wywoływały nieprzyjemnego piszczenia lub wibracji, a w skrajnych wypadkach – wręcz zagrażały bezpieczeństwu podczas jazdy. Dlatego firma Brembo zaleca okresowe sprawdzanie całego układu co 15 tys. kilometrów, a w przypadku wystąpienia nietypowych drgań lub dźwięków – natychmiastowy przegląd.

Tarcza hamulcowa wymaga wymiany, gdy:

  • jej grubość jest mniejsza lub równa minimalnej (Min TH) określonej przez producenta samochodu;
  • wykryte zostaną głębokie, okrągłe rysy lub promieniowe pęknięcia;
  • na powierzchni widoczne są ciemne plamy lub niebieskie kropki;
  • kontrola wykaże jakiekolwiek odkształcenie powierzchni hamującej.

Szumy dochodzące z układu hamulcowego rzadko są spowodowane wadami lub niską jakością nowych elementów – częściej mają na to wpływ inne części, które z czasem uległy zużyciu. W związku z tym nie należy skupiać całej uwagi jedynie na wymianie tarcz i klocków, lecz przy okazji przeprowadzić jak najpełniejszą kontrolę całego układu hamulcowego.

12 porad dotyczących konserwacji układu hamulcowego:

1. Podczas wymiany klocków hamulcowych powinno być sprawdzone zużycie tarcz.

2. W przypadku wymiany tarcz hamulcowych należy również zastąpić stare klocki nowymi.

3. Powierzchnie tarczy i piasty powinny zostać oczyszczone z rdzy i zanieczyszczeń, a jeśli na tarczach znajduje się osad – oczyszczenia wymaga również powierzchnia robocza.

4. Należy sprawdzić bicie tarczy zamontowanej na piaście koła – standardowo nie powinna ona przekraczać 0,1 mm. Jeśli pojawia się problem, to trzeba również sprawdzić oscylację samej piasty (nie powinna być większa niż 0,02 mm).

5. Jeśli nowe klocki posiadają podkładki antypiskowe, należy zadbać o prawidłowe ich nałożenie. Kategorycznie odradza się ponownie używać starych podkładek!

6. Należy sprawdzić tłoczki, uszczelki, osłony przeciwpyłowe i elementy ślizgowe, czy nie są uszkodzone lub skorodowane i czy mogą się swobodnie przesuwać. Dla każdego elementu trzeba zastosować odpowiedni smar, a uszkodzone części wymienić.

7. Powierzchnia styku pomiędzy wspornikiem zacisku a podkładkami powinna zostać oczyszczona, aby można było nałożyć smar hamulcowy.

8. Jeśli sprężyny zaciskowe są stare i zużyte, należy je skontrolować, a następnie wyczyścić lub wymienić.

9. Trzeba również sprawdzić, czy sprężyny są prawidłowo ustawione.

10. Kontroli wymaga także poziom płynu hamulcowego, a ten powinien znajdować się pomiędzy podziałkami minimalną i maksymalną. Płyn hamulcowy należy wymieniać co dwa lata lub w terminie określonym przez producenta.

11. Śruby należy dokręcać we właściwej kolejności za pomocą klucza dynamometrycznego z odpowiednio ustawionym momentem obrotowym.

12. Na koniec należy przeprowadzić krótką jazdę próbną w celu sprawdzenia, czy układ hamulcowy działa prawidłowo i czy nie występują drgania lub piski.

Po dokonaniu wymiany hamulców warto przypomnieć klientowi zlecającemu usługę, że nowo zamontowane tarcze docierają się po przejechaniu ok. 300 km. Podczas procesu docierania powinno się unikać gwałtownego i intensywnego hamowania, mogącego doprowadzić do przegrzanie materiału ciernego, na rzecz hamowania progresywnego, umożliwiającego prawidłowe wyrównanie powierzchni klocka w miejscu, w którym styka się z tarczą.




Artykuł sponsorowany

Tagi

Wymiana  Hamulce 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane