2019-10-17, ostatnia aktualizacja 2019-10-17 15:29

Czujniki marki NTK

Fot. NGK

Fot. NGK

Sondy lambda, przepływomierze powietrza (MAF), czujniki ciśnienia bezwzględnego w kolektorze (MAP) oraz czujniki położenia wału korbowego i wałka rozrządu mają kluczowe znaczenie dla poprawnego i przyjaznego dla środowiska działania silników spalinowych.

Sondy lambda

Sondy te dostarczają do komputera sterującego silnikiem (ECU) informacje niezbędne do obliczenia ilości powietrza zasysanego przez silnik.

Prawie wszyscy producenci samochodów oraz wiodący producenci motocykli stosują w seryjnej produkcji sondy lambda marki NTK. Powód jest bardzo prosty: wysoki poziom jakości i niezawodności cyrkonowych, tytanowych oraz szerokopasmowych sond lambda NTK gwarantuje precyzyjny skład mieszanki paliwowo-powietrznej, a tym samym – optymalne warunki pracy katalizatorów trójdrożnych.

Sondy lambda dają warsztatom duże możliwości generowania dodatkowego przychodu, ponieważ obok samochodów z silnikami benzynowymi w coraz większej liczbie pojazdów wyposażonych w silnik wysokoprężny stosowane są specjalne, szerokopasmowe sondy, pozwalające spełnić restrykcyjne normy emisji spalin. Rośnie też liczba nowych motocykli, w których stosuje się je z tego samego powodu. Aktualna aftermarketowa oferta NTK obejmuje sondy lambda do ponad 16 000 modeli pojazdów. Ponadto NGK Spark Plug oferuje najbardziej kompletny na rynku asortyment sond lambda regulacyjnych i diagnostycznych, w tym pięć uniwersalnych sond do najstarszych modeli samochodów.

W ubiegłym roku firma zaprezentowała swoje uniwersalne sondy lambda do pojazdów z Grupy VW. Są one dostarczane na fabryczne wyposażenie, a w przypadku części aftermarketowych zostały wyposażone w wymienne wtyczki do sterownika silnika ECU. Pozwala to na zmianę wtyczki w celu dopasowania do konkretnego samochodu.

Czujniki prędkości obrotowej CHN3-V089 i CMN2-R130 produkcji NTK

Grupa Volkswagena stosuje różne wtyczki sondy lambda w identycznych modelach, dlatego może się zdarzyć, że gniazdo od strony komputera sterującego silnikiem (ECU) nie pasuje do wtyczki sondy. Dzięki nowemu rozwiązaniu dystrybutorzy i warsztaty mogą trzymać na stanie tylko trzy numery referencji, które umożliwią zastosowanie ich w ponad 400 modelach samochodów Grupy VW.

Trzy nowe sondy lambda NTK OZA723-EE66 (nr NGK 90517, nr VW 1K0 998 262 C / 1K0 998 262 E), OZA723-EE67 (nr NGK 96050, nr VW 1K0 998 262 Q) oraz OZA723-EE68 (nr NGK 95870, nr VW 1K0 998 262 S) są odpowiednikami oryginalnych części VW i pozwalają na łatwą wymianę wtyczki do sterownika silnika ECU bez konieczności przecinania kabli.

Czujniki MAP/MAF

Przepływomierz powietrza (MAF) oraz czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze (MAP) dostarczają informacji niezbędnych do obliczania ilości powietrza zasysanego przez silnik i odgrywają kluczową rolę w regulacji składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Firma NGK Spark Plug zaprezentowała pełny asortyment czujników MAP/MAF na targach Automechanika 2016. Zapewnia on pokrycie rynku w 93%.

Czujniki prędkości obrotowej

Najnowsze poszerzenie rodziny czujników NTK obejmuje asortyment silnikowych czujników prędkości obrotowej oraz położenia wałka rozrządu i wału korbowego. Czujniki te przekazują do sterownika silnika (ECU) najważniejsze informacje konieczne do zapewnienia właściwej pracy jednostki napędowej:

  • Połączony z tłokami i skrzynią biegów wał korbowy przekształca liniową i pionową pracę tych pierwszych w ruch obrotowy. Czujnik prędkości obrotowej wału korbowego dostarcza informacji o jego prędkości obrotowej oraz położeniu.
  • Wałek rozrządu odpowiada za otwieranie i zamykanie zaworów. Jest on połączony z napędzającym go wałem korbowym. Wałek rozrządu obraca się z prędkością o połowę mniejszą od prędkości obrotu wału korbowego. Czujnik położenia wałka rozrządu w sposób ciągły mierzy jego pozycję, pozwalając na odpowiednią synchronizację pracy silnika.

Sygnały dostarczane przez obydwa czujniki wykorzystywane są przez komputer sterujący silnika ECU do ustalania, który z cylindrów i tłoków znajduje się aktualnie w suwie pracy. W oparciu o te informacje sterownik określa moment wtrysku paliwa i przekazuje napięcie do cewki zapłonowej, ta zaś wywołuje iskrę na świecy.



Wojciech Łyżwa
Dyrektor Przedstawicielstwa NGK/NTK

Tagi

Spaliny  czujniki 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane