strona główna Technika motoryzacyjna Przeciwdziałanie zjawisku LSPI
2019-11-20, ostatnia aktualizacja 2019-11-20 12:52

Przeciwdziałanie zjawisku LSPI

Fot. Liqui Moly

Fot. Liqui Moly

Na skutek zwiększania wysilenia silników przy jednoczesnym wydłużeniu przebiegów pomiędzy wymianami oleju zjawisko spalania detonacyjnego w silnikach powróciło pod postacią LSPI.

LSPI to przedwczesny zapłon przy niskich prędkościach obrotowych silnika.

Zapłon następuje zwykle w pozycji 5–10 stopni przed GMP, lecz na skutek zjawiska LSPI pojawia się w sposób niekontrolowany. Ciśnienie podczas takiej detonacji jest o wiele większe i szybciej przyrasta, co ma destrukcyjne skutki dla układu korbowego i bardzo często kończy się zniszczeniem silnika.

Zjawisko najczęściej dotyczy wysilonych silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny ze względu na wysoki stopień sprężania. Większa kompresja i sprzyjające eksploatacji silnika na niskich obrotach fazy rozrządu tworzą idealne warunki do jego powstawania. W efekcie tworzą się duże ilości nagaru, potęgowane dodatkowo przez coraz dłuższe okresy wymiany.

Osady węglowe pogarszają warunki pracy pierścieni tłokowych, a przedmuchy par oleju ze skrzyni korbowej i nagar osadzony na tłokach i w komorze spalania są jedną z bezpośrednich przyczyn niekontrolowanego zapłonu LSPI. Kolejnym problemem jest ograniczanie w składzie oleju dodatków na bazie cynku i molibdenu, co potwierdziły badania laboratoryjne.

Zalecenia

1. Przynajmniej raz na 10 000 kilometrów należy dodać do paliwa dodatek Liqui Moly Oczyszczacz wtryskiwaczy nr 1971, który na bieżąco usuwa nagar z denka tłoka, komory spalania, świecy zapłonowej i zaworów. Rozżarzony nagar bardzo często jest inicjatorem spalania stukowego.

2. Należy stosować płukankę Engine Flush Liqui Moly nr 2662 przed każdą wymianą oleju. Zabieg ten poprawia warunki pracy pierścieni tłokowych i ogranicza przedmuchy oleju do komory spalania. Pary oleju, podobnie jak nagar, inicjują stukanie silnika.

3. W silnikach szczególnie narażonych na LSPI, np. silniki Opla 1.0 Turbo i 1.4 Turbo, wyposażonych we wtrysk bezpośredni należy zastosować preparat Liqui Moly Ceratce nr 7181. Ceratec jest modyfikatorem oleju, a jego skład niweluje niekorzystne konsekwencje braku dodatków przeciwzużyciowych i tym samym zmniejsza tendencję do powstawania spalania detonacyjnego.

4. Należy skrócić okresy między wymianami oleju do 10 000–15 000 kilometrów. Dzięki temu zabiegowi utrzymanie czystości silnika będzie znacznie łatwiejsze.

5. W samochodach szczególnie narażonych na LPSI należy stosować specjalistyczny olej. Np. w przypadku newralgicznych silników marki Opel zaleca się olej Liqui Moly DX 1 nr 20969. Ten zaawansowany technologicznie olej silnikowy o niskim współczynniku tarcia oparty jest na technologii syntetycznej. Innowacyjne dodatki w jego składzie minimalizują spalanie stukowe, zapewniając tym samym dłuższą żywotność silnika.

Zniszczone na skutek spalania stukowego elementy tłoka



Piotr Mering
Marketing manager Liqui Moly



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane