strona główna Mechanika Chemiczny remont silnika
2010-12-05, ostatnia aktualizacja 2010-12-05 10:34

Chemiczny remont silnika

Silnik auta nabrał wigoru wyłącznie dzięki lekarstwom podawanym w płynie

Fot. Liqui Moly

Silnik auta nabrał wigoru wyłącznie dzięki lekarstwom podawanym w płynie

Silnik to przeważnie jeden z najtrwalszych zespołów współczesnego samochodu. Dlatego konieczność jego naprawy głównej może wynikać z prawidłowej eksploatacji lub zaniedbań serwisowych.

Postęp w dziedzinie konstrukcji, inżynierii materiałowej i technologii wytwarzania nie oznacza jednak, by silniki nie wykazywały żadnych objawów starzenia się przy przebiegu napędzanego nimi pojazdu wynoszącym 200 lub 300 tysięcy kilometrów. Niekiedy występuje wówczas zwiększone spalanie oleju, nierówne ciśnienia sprężania w poszczególnych cylindrach, utrata mocy i zbyt głośna praca. Może to w sumie sprawiać wrażenie całkowitego zużycia. Na szczęcie okazuje się, że nie każdy kopcący i klekoczący silnik kwalifikuje się do kosztownej mechanicznej naprawy głównej.

Wariant trzeci, najtańszy

Wydatek kilku tysięcy złotych na wykonanie klasycznych szlifów cylindrów i czopów, wymianę tłoków, zaworów i panewek oraz pracochłonne prace montażowe jest w obecnych realiach rynkowych przeważnie nieopłacalny dla właściciela pojazdu. Tańsze okazuje się zwykle złomowanie silnika lub nawet całego samochodu i zakup również używanego, lecz w lepszym stanie technicznym. Istnieje jednak też możliwość trzecia, jeszcze mniej kosztowna. Polega ona na wykorzystaniu nowoczesnych środków serwisowych Liqui Moly, które bez rozbierania silnika mogą przywrócić mu w znacznym stopniu pierwotne osiągi.

Dla wykazania skuteczności tej metody zakupiliśmy mocno wyeksploatowany samochód BMW e30 z 1990 roku, wyposażony w benzynowy silnik 1.8 M40. Jego licznik wykazywał wtedy przebieg 230 000 km. Postanowiliśmy doprowadzić ten pojazd do możliwie najlepszego stanu bez ingerencji mechanicznej, a więc nie tylko bez jakiejkolwiek obróbki skrawaniem, ale nawet bez prostego demontażu podzespołów.

Po dokonaniu badań diagnostycznych (pomiar ciśnienia sprężania, analiza spalin, pomiar mocy i momentu obrotowego na hamowni) okazało się, że trzeba w tym celu:

  • wyrównać ciśnienie sprężania w poszczególnych cylindrach,
  • zmniejszyć nadmierne zużycie oleju silnikowego spowodowane nieszczelnością pierścieni tłokowych,
  • wyciszyć pracę popychaczy hydraulicznych,
  • usunąć wycieki i przenikanie środka smarnego przez uszczelnienia trzonków zaworowych,
  • poprawić stan mechaniczny ciernie współpracujących gładzi,
  • usunąć nagar i zanieczyszczenia z wtryskowego układu zasilania, zaworów i denka tłoka.

Na początek Jet Clean Tronic

Jest to urządzenie do czyszczenia układów wtryskowych zarówno w silnikach benzynowych, jak i Diesla, przy użyciu specjalnego płynu Pro Line Jet Clean Benzin System Intensive Reiniger (nr art: 5151), który usuwa również nagar z denka tłoka, komory spalania i zaworów, a co najważniejsze – wypłukuje też zanieczyszczenia z rowków pierścieni tłokowych. Podłączenie Jet Cleana do naszego BMW wymagało odkręcenia przewodów zasilających oraz powrotnych z listwy wtryskowej (kolektora) i ich połączenia ze sobą. Na uwolnione w ten sposób króćce listwy montuje się przewody zasilania i powrotu połączone z urządzeniem czyszczącym.

Następnie można już uruchomić pierwszy program pracy Jet Clean Tronica, czyli rozpuszczanie osadów w listwie wtryskowej. Zgodnie z programem, pompa generuje ciśnienie rosnące aż do wartości, przy której otwiera się zawór powrotny systemu wtryskowego. W przypadku naprawianego pojazdu nastąpiło to już przy ciśnieniu 3,5 bara. Po otwarciu zaworu płyn czyszczący przepływa przez listwę w zamkniętym obiegu i w ciągu 8 minut oczyszcza jej wnętrze z nalotów, osadów, smoły i nagarów. Program ten jest bardzo pożyteczny również w przypadku silników wyposażonych w instalacje LPG, ponieważ ten rodzaj paliwa powoduje bardzo szybkie zanieczyszczanie się listwy.

Drugi program zastosowany w naszym doświadczeniu przeznaczony jest do czyszczenia innych części układu wtryskowego. W praktyce polega to na uruchomieniu i pracy silnika zasilanego płynem czyszczącym zamiast zwykłego paliwa. Dzięki temu czyści się cały układ wtryskowy, szczególnie końcówki wtryskiwaczy, które jak wcześniej wykazała analiza spalin, są mocno zanieczyszczone i nie rozpylają paliwa w zadowalającym stopniu. Równocześnie wypłukiwany jest nagar z zaworów dolotowych (powodują go zanieczyszczenia przenikające z układu przewietrzania komory korbowej silnika), a także z denka tłoka i rowków pierścieni tłokowych. Zanieczyszczenie rowków sprawia, że pierścienie blokują się w nich, przez co nie dolegają szczelnie do gładzi cylindrowej, przepuszczając olej do komory spalania. Skutkiem tego silnik nadmiernie zużywa olej, a niebieski dym wydobywa się z układu wydechowego podczas przyspieszania. Oznaki te często są mylnie interpretowane przez mechaników i kończą się tzw. naprawą średnią, czyli wymianą pierścieni.

Drugi program trwa ok. 20 minut, po czym wyłączamy silnik i przygotowujemy się do trzeciego, czyli operacji zassania zanieczyszczeń z siatkowych filtrów wtryskiwaczy. Niestety w tym modelu BMW wtryskiwacze znajdują się w niedostępnym miejscu i do ich wyczyszczenia musielibyśmy zdjąć kolektor ssący, co naruszałoby przyjętą zasadę nieużywania żadnych narzędzi. W związku z tym pominęliśmy ten etap pracy i przeszliśmy do ostatniego, a więc do czyszczenia kolektora dolotowego Jet-Cleanem. Trwa to od 15 do 35 minut, zależnie od stopnia zanieczyszczenia. Silnik w tym czasie pracuje na zwykłej benzynie, a środek czyszczący podawany jest dodatkowo przewodem podłączonym do króćca podciśnieniowego w kolektorze. Czyszczenie kolektora jest niezmiernie istotne dla silników z wielopunktowym wtryskiem paliwa (takich jak w naszym BMW), a także dla modeli z bezpośrednim wtryskiem (FSI, GDI, JTS). Jeśli nie przeprowadza się okresowo tego zabiegu, w kanałach dolotowych osadza się coraz grubsza warstwa smolistego nagaru.

Czyszczenie układu smarowania

W tym celu do rozgrzanego silnika wlewamy (przez wlew oleju) dodatek czyszczący Pro-Line Engine Flusch (nr art. 2427). Następnie uruchamiamy silnik i pozwalamy mu pracować przez około 15 minut na wolnych obrotach. Po tym okresie czyszczenie jest zakończone, więc wymieniamy olej na w pełni syntetyczny Synth Oil High Tech 5W-40.

Następnie dolewamy do oleju środek Ol Verlust Stop (nr art. 2671), przywracający elastyczność starym uszczelkom przez nieznaczne zwiększenie ich objętości i antidotum na głośną pracę hydraulicznych popychaczy zaworów Hydrosstossel Additive (nr Art. 2698) oraz modyfikator tarcia Ceratec (nr art. 3721).

Czyszczenie układu wtryskowego i tłokowo-korbowego
Czyszczenie układu smarowania i ciernie współpracujących powierzchni
Czyszczenie układu wtryskowego
i tłokowo-korbowego
Czyszczenie układu smarowania i ciernie współpracujących
powierzchni
Wymiana oleju na nowoczesny produkt w pełni syntetyczny
Aplikacja preparatu regenerującego hydrauliczne popychacze zaworów
Wymiana oleju na nowoczesny produkt
w pełni syntetyczny
Aplikacja preparatu regenerującego
hydrauliczne popychacze zaworów

Efekty tego „ceramizowania” gładzi uzyskanego dzięki ostatniemu z wymienionych środków, jak i całej chemicznej naprawy silnika uwidaczniają się w pełni dopiero po około 5000 kilometrów. Samochód podczas pokonywania tego dystansu był normalnie użytkowany, lecz bez naszego udziału, a końcowe testy przeprowadziliśmy po przejechaniu dokładnie 5137 kilometrów.

Efekt końcowy

Gdy BMW ponownie trafiło w nasze ręce, skutki chemicznej naprawy przerosły nasze oczekiwania. Auto odzyskało swój dawny wigor, pracowało ciszej, przestało kopcić podczas hamowania silnikiem (zapewne dzięki rozmiękczeniu stwardniałych uszczelniaczy trzonków zaworowych). Te nasze subiektywne odczucia postanowiliśmy zobiektywizować. W tym celu udaliśmy się ponownie na hamownię, zmierzyliśmy ciśnienie sprężania, zużycie paliwa i oleju, a także skontrolowaliśmy skład spalin.

Okazało się, że wszystkie te parametry uległy poprawie. Wcześniej samochód spalał w cyklu miejskim około 13 litrów paliwa na 100 kilometrów. Po naprawie zużycie spadło do 9,5 litra na 100 kilometrów, a więc o prawie 27%! Pomiary wykazały też zmniejszone zużycie oleju. Poprzednio wynosiło około 0,5 litra na tysiąc kilometrów, a w trakcie ok. 400 kilometrów przejechanych na nowym oleju nie odnotowaliśmy żadnych jego ubytków.

Zwieńczeniem całego przedsięwzięcia był ponowny pomiar osiągów na hamowni. Tu okazało się, że moc wzrosła o całe 4 konie do 106 KM przy nominalnych 112 KM, co przy takim przebiegu wydaje się być całkiem dobrym wynikiem.

Nasz eksperyment dowiódł przy okazji, iż we współczesnych silnikach projektowanych na kilkaset tysięcy kilometrów bezawaryjnej eksploatacji znacznie większym problemem niż ich mechaniczne zużycie jest postępujące zanieczyszczenie poszczególnych podzespołów. Chemiczna terapia nie przywraca silnikom fabrycznej nowości, lecz stosowana okresowo sprawia, że starzeją się one wolniej i dłużej.



Piotr Mering
Marketing manager Liqui Moly

  • 2012-08-20 21:10

    Mgr

    Jak Nowalski

    Bardzo fajna sprawa. Ciekawi mnie jedna rzecz - jak zastosowanie tych środków chemicznych ma się do katalizatora w nowszych samochodach. Np. w samochodach z normą euro4 jak wiadomo łatwo jest zepsuć katalizator np. jeżeli nieprawidłowo pracuje układ wtryskowy. Czy te zabiegi nie uszkodzą katalizatora w nowoczesnym (średnio - np. z 2006 roku) samochodzie?

    skomentuj

  • 2012-09-01 19:33

    mgr

    Zbigniew Dolot

    Witam. Osobiście nigdy nie oważyłbym się wlać tego lub podobnego syfu do swojego auta. Może i poprawia to stan silnika ale na bardzo krótko i możecie być pewni że silnik po nie długim czasie zatrze się na panewkach i wystawi kopyto bokiem albo cudowny efekt zniknie bardzo szybko. Prawda jest taka że nic nie zastąpi mechanicznego remontu silnika. A pisanie bzdur o cudownych środkach typu liquid moly czy ceramizer to najzwyklejsze w świecie naciąganie ludzi na kupno syfu który w efekcie narazi nas tylko na bardzo kosztowne naprawy

    skomentuj

  • 2012-12-27 18:47

    chemia dla silnika

    dommator

    tylko czysty silnik gwarantuje bezawaryjną pracę a w/w srodki o to dbają . ceramizer zastosowałem w silniku forda fiesty 1,4 - przy przebiegu 187 tys spalał tyle co nowy - ,oleju zero od wymiany do wymiany , biegi/do skrzynki też był dodany ceramizer/ wchodiły jednym palcem. 175 fiesta osiągała bez trudu .

    skomentuj

  • 2013-05-11 12:17

    Bzdura

    Wawrzyniec Pruski

    Bzdury piszesz. Przetestowalem w toyocie Avensis t25 2005 1.8 benzyna przy przebiegu 180 tys km. Niemiec zalał 10w40, ja zrobiłem płukankę i wymieniłem na top tech 4300 5w30. Teraz jeszcze czekam na jet clen tronic i cera tec. Wszystko jest ok, a nawet lepiej niż było. Wiadomo, że najlepsza by była generalka, ale to kosztuje parę tys, a chemia kilka stów.

    skomentuj

  • 2017-04-11 12:47

    ABS-jazz

    Kazox

    Cos z glowa masz nie tak 20 lat sie zajmujemy autami i znamy afekty a ty chyba jezadzisz maluchem wiec nie chrzan durnot pustaku

    skomentuj

  • 2013-12-30 17:03

    Kto to pisal?

    Bladzioch

    Nie wiem skad w silniku m40 w e30 1.8 znalezliscie POPYCHACZE ZAWOROWE

    skomentuj

  • 2014-07-22 21:30

    znawca

    rob

    głombie nie wiesz co to popychacz hydrauliczny ? idź do szkoły!

    skomentuj

  • 2017-08-24 09:04

    Dokładnie

    Łukasz

    Tam niema popychaczy hydraulicznych, tzw (szklanek) tylko klawiatura, komuś nie poszło haha

    skomentuj

  • 2014-03-24 15:58

    Robinfix

    Stanisław Linecki

    Ten zabieg mógł przynieść jedynie chwilowa poprawę. Jestem przekonany ze po 2000km olej bedzie brał jeszcze więcej niż do tej pory. Nie nabierzecie sie na takie \"nowinki\". To nie działa. !!!

    skomentuj

  • 2014-04-20 01:13

    Problem

    Patryk Janczak

    Mam problem. Posiadam BMW 520i e34 1988r. 129km, a rozpędza się jak by miała 70km. Jest coś nie tak. Nie chce mi zmielić kołami na żwirku. Czy to czyszczenie silnika coś pomoże???. PROSZĘ O ODPOWIEDZI!!!

    skomentuj

  • 2015-01-10 09:14

    właściwości oleju

    K.O

    Chemia może mieć dobroczynne właściwości dla silnika. Pytanie pojawia się gdy zalejemy auto olejem np 3 litry (gdy np powinniśmy wlać 4, bo musimy jeszcze zostawić ok litra na wymienione wyżej specyfiki) co z właściwościami oleju? Z jednej strony uszczelnianie, z drugiej wygładzanie, czyszczenie :) Wzór chemiczny tego związku pewnie był by dłuższy niż mój wpis :D i pewnie byłby dobry na wszystko...jak seks, ale mojemu autu nie pomaga

    skomentuj

  • 2015-02-07 06:10

    ceramizator

    henrik

    Wszystko zależy od tego, jakiego konkretnie uszlachetniacza się używa - jedne są skuteczne, inne nie, o czym przekonałem się na własnej skórze. Zryłem sobie swego czasu silnik trefnymi produktami, ale w końcu na warsztacie doradzili mi, który regenerat wybrać - mianowicie CERAMIZATOR (dla uniknięcia pomyłek polecam zamawiać bezpośrednio na ceramizator.pl ), mi praca silnika naprawdę się po nim poprawiła, więc to żadna bujda.

    skomentuj

  • 2015-02-20 20:42

    ceramizacja

    svedberg

    ja także polecę wszystkim Ceramizator - tanim kosztem można doprowadzić silnik do dużo lepszego stanu. stosuję od kilku miesięcy i już widzę spore efekty.

    skomentuj

  • 2015-02-24 02:50

    regenerat

    Hubert Wójcik

    ja ze swojego doświadczenia polecam CERAMIZATOR, zdecydowanie najlepszy z tych wszystkich regeneratorów. Faktycznie działa no i jest stosunkowo tani.

    skomentuj

  • 2015-11-17 07:37

    Wszystkie Ceramizery to masakra dla silników

    Pabl Picasso

    Swojego czasu zlałem swoje dwa auta Ceramizerem w zalecanych dawkach i postępowałem dokładnie według zaleceń producenta. Wlałem go także do skrzyni, zbiornika paliwa i układu wspomagania kierownicy - produkt jest oferowany także do tych celów, tylko w różnych postaciach. Efekt? W silnikach nie odnotowałem żadnych istotnych zmian przez całe 5tys. km. Po wymianie oleju (na taki sam co poprzednio),zaczęły go zużywać w niespotykanym wcześniej tempie - ok.1 litra/500km! Masakra! Po zastosowaniu środka w paliwie, po przejechaniu ok.3 tys.km zaczęły zapalać się kontrolki Check engine wraz z błędem \"katalizator poniżej sprawności progowej\". Po przejechaniu 800-1000km (czyli najszybciej)w obu samochodach! Zaczęły wyć pompy wspomagania kierownicy. Jedynie w skrzyniach biegów do dzisiaj zero efektów (na plus) jak i skutków ubocznych (na razie...:0) Reasumując: Za parę stów nieźle zdemolowałem sobie oba auta. Na własne życzenie, więc żal mam do siebie, że dałem się tak wyrolować. Chociaż swoją drogą to ktoś mógłby się tym zainteresować i zabronić, by tak ordynarnie oszukiwać ludzi... Ps. Po tym wszystkim dotarłem do niezależnych badań na temat skuteczności Ceramizera i włos zjeżył mi się na głowie! Po zastosowaniu go w wysokich - takich jak w silniku- temperaturach, wytrąca się z niego czysty kwarc, czyli piasek!!! Sami sobie dopowiedzcie, co robi piasek w silniku i innych podzespołach. Pozdrawiam i odradzam podobne eksperymenty na własnych pojazdach.

    skomentuj

  • 2016-04-02 10:51

    ceramizer

    Andrzej

    Kolego Pabl Picasso, najpierw napisz dokładnie jakiej firmy te ceramizery użyłeś, podaj konkretne linki do tych \"niezależnych badań\" Bo jakoś nie wieżę w to co piszesz, ja stosuję ceramizer(polski produkt(opatentowany)) od lat w trzech autach i nigdy żadnych problemów, tylko same plusy. Jeden(dostawczy)nalatał milion dwieście i ma się dobrze, fakt że wtryski już do regeneracji, ale to jest milion dwieście. Co ciekawe, przy tym przebiegu nawet turbina nigdy nie robiona i nie gwiżdże.

    skomentuj

  • 2016-11-04 21:22

    Dlaczego?

    King Kong

    Skoro poniosłeś tak dotkliwe straty za sprawą ceramizera, to dlaczego nie podasz do sądu jego producenta? Moim zdaniem jesteś niewiarygodny.

    skomentuj

  • 2017-06-09 11:43

    Ceramizer

    Krzysztof

    Po zalaniu ceramizera zakupionego na ceramizer.pl i przejechaniu zalecanych kilometrów, zauważyłem pierwsze zmiany w pracy silnika. Zaczął brać olej i potwornie dymić, wygląda jakby samochód się zapalił, kłeby dymu. Jeżdze tym autem kilka lat i do tej pory nie puszczał dymku. Mechanicy oznajmiają, że pierścienie do wymiany. Spadek ciśnienia na wszystkich cylindrach. A więc ceramizer równa się remont silnika.

    skomentuj

  • 2015-11-30 21:43

    ceramizery do silników

    logo

    Serdecznie dziękuję Pabl Picasso za rzeczową wypowiedż w sprawie ceramizerów opartą na doświadczeniu . Osobiście nie nie bardzo chce mi się wierzyć , że nawet pogarszają stan silnika ale możliwe , że ich reklamą zajmują się ludzie którym zależy na szybszym wykańczaniu i usuwaniu z rynku złomostwa ,

    skomentuj

  • 2016-01-14 21:46

    Autonagar.pl

    Sławomir Wlazło

    Poszukaj warsztatów wodorujących(HHO)-silnik , usunięcie nagaru bez demontażu przywraca wartości fabryczne ale jak zawsze trzeba dbać od początku a nie jak jest już \"choinka\" na desce rozdzielczej.

    skomentuj

  • 2016-02-05 15:18

    Centrum Wodorowania

    Sławomir Wlazło

    Otwieramy centrum wodorowania silników w warsztacie przy ulicy Katarynki 6 : http://www.samoobslugowy.waw.pl/ w kierunku Piaseczna między Volvo a Leksusem. Info: Łukasz : 508 507 833 lub Sławek : 735 400 415 Info wizualne na You tube : autonagar.pl

    skomentuj

  • 2016-03-17 12:54

    Ol Verlust Stop

    mister

    zachęcony tym artykułem wlałem to do silnika. Silnik pocił mi się spod dekla,ale gorsza sprawa że puszczały uszczelniacze wału. Miałem do wyboru - zrzucać rozrząd i wymieniać uszczelkę za 20 PLN(rozrząd robiony 30.000 km temu)lub spróbować tego specyfiku. Smród z nawiewów był nie do wytrzymania (zwłaszcza na postoju. Wlałem na ciepły silnik, 5 minut jazdy i postój 4h. Odpalam - silnik jakby ciut ciszej chodzi - bardziej miękko. Ale to moje subiektywne odczucia, nie na tym akurat mi zależało.. Za to zdziwiłem się, gdy praktycznie po rozgrzaniu przestało zalatywać smrodem oleju z nawiewów. Producent obiecuje efekt uszczelnienia po 600 km - u mnie 90% poprawa nastąpiła praktycznie natychmiast. Teraz jeżdżę już drugi dzień i czasami coś tam zaleci, ale b. delikatnie i być może to jeszcze resztki starego oleju, bo silnika nie czyściłem. Podsumowując - na razie jestem za (i to bardzo)

    skomentuj

  • 2016-07-16 05:13

    chemia dla silnika

    wolf

    Wlalem ten moly do mojego starego vw b5 fl 1.9 avf 333000 tys.km i co ??? Auto dymi jak poje...... Na biało wczesniej dosłownie nic mu nie bylo .... Gowno to ... Wczesniej wlałem moly płukankę silnika do vw t4 doka 1997 rok 1.9 sdi i co ?? Niby tak po plukalo ze po wlaniu nowego oleju tez moly przejechałem 50 km i zatarta panewka.... Ja bardzo podziekuje za te chemie ... Wole wymienić silnik na inny lub robic remont kapitalny ....

    skomentuj

  • 2019-12-14 16:24

    chemia dla silnika

    Marek Jurek

    Na płukance się nie jeździ.

    skomentuj

  • 2016-07-27 23:09

    Polecam

    czyszczeniezaworow@wp.pl

    http://www.czyszczeniezaworow.pl/

    skomentuj

  • 2016-07-27 23:09

    Polecam

    czyszczeniezaworow@wp.pl

    http://www.czyszczeniezaworow.pl

    skomentuj

  • 2016-10-08 21:23

    Wodorowanie silników

    Sławomir Wlazło

    Ile kosztuje czyszczenie dolotu i zaworów granulatem orzechowym. My usuwany nagar wodorem ale nie ma nas w kolektorze dolotowym jest tam za zimno i wystepuje tam raczej szlam niż nagar. Jesteśmy na you tube : autonagar.pl.

    skomentuj

  • 2017-03-30 14:54

    usuwanie nagaru

    auto-klinika

    usuwanie nagaru z silników auto-klinika.pl Więcej opinii na: http://www.forum.alfaholicy.org/slaskie/149419-wodorowanie_silnika_czyszczenie_nagaru_silnika_slask_katowice-4.html https://forum.subaru.pl/topic/92330-usuwanie-nagaru-z-silnika-wodorem

    skomentuj

  • 2017-04-11 09:25

    ProEng

    Rafał

    Czy ktos z was stosowal może uszlachetniacz pro engine? Kolega z pracy gorąco zachwala, ja chyba tez się zdecyduje...

    skomentuj

  • 2017-11-15 16:07

    płukanka

    Adam Konowacki

    Płukanki są czymś wręcz wskazanym gdy planujemy aby nam auto nam wiernie służyło, Lm jest ok ale na moje oko trochę przereklamowany - używałem duzo lepszego Forte motor flush i powiem że spisał się świetnie.

    skomentuj

  • 2018-08-16 09:29

    buble

    Paweł G

    Jak na razie próbowałem 3 wynalazków firmy LM. Wszystkie okazały się niewypałami. Dziękuję ale nie skorzystam.

    skomentuj

  • 2018-11-09 16:36

    k2 motor flush

    kalbar

    jeżeli chodzi o płukanki to ja nie wyobrażam sobie życia bez k2 motor flush https://youtu.be/y5SjJR7gj5s - wydłuża mi żywotność silnika

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane